• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

conditional format via if

Status
Niet open voor verdere reacties.

fbijltje

Gebruiker
Lid geworden
23 mei 2004
Hallo allemaal,
In een sheet wil ik de if funktie gebruiken om 2 kolommen te vergelijken.
b.v. if(i3=o3, background=green, background=red)
Als de waarden van de cellen gelijk zijn moet de achtergrond groen worden, als de waarde ongelijk zijn moet de achtergrond rood worden. Zonder dat de waarde in de cel veranderd. Wat moet ik invullen bij "background=green" en bij "background=red"?

Met conditional formatting lukt me dit wel voor 1 cel, kopieer ik het dan gaat het fout daar het gebruik maakt van de absolute positie van de cel.

Bedankt voor een reactie,
Frans
Excel 2003 /windows XP

Hallo

Zoiets??

mvg Peter

Bijlagen

In een sheet wil ik de if funktie gebruiken om 2 kolommen te vergelijken.
b.v. if(i3=o3, background=green, background=red)
Als de waarden van de cellen gelijk zijn moet de achtergrond groen worden, als de waarde ongelijk zijn moet de achtergrond rood worden. Zonder dat de waarde in de cel veranderd. Wat moet ik invullen bij "background=green" en bij "background=red"?
Plaats eens een voorbeeldbestandje, dan weten we beter wat de bedoeling is.

Met conditional formatting lukt me dit wel voor 1 cel, kopieer ik het dan gaat het fout daar het gebruik maakt van de absolute positie van de cel.
Dan heb je het absoluut- dan wel relatief gebruik van de celverwijzingen niet goed toegepast, want ook voor meerdere cellen moet dat zonder vba probleemloos lukken.

(..)

dan maak je toch van die absolute verwijzing een relatieve?

Bedankt voor de reactie's
...had wat verder moeten kijken dan mijn neus lang is. Inderdaad absolute en relative niet goed gedaan.
@peter59: Ja, dat bedoel ik en is me ook gelukt binnen de sheet. Wil ik het doen met 2 sheets krijg ik de opmerking dat ik conditonal format niet kan gebruiken tussen 2 sheets. ...ik zal verder kijken.

Hallo

Euhh, hoe bedoel je??

mvg Peter

Wil ik het doen met 2 sheets krijg ik de opmerking dat ik conditonal format niet kan gebruiken tussen 2 sheets
Dat klopt, bij voorw. opmaak naar een ander blad verwijzen, dat gaat niet. Dat probleem kun je vermijden door het bereik in het andere blad waar je bij voorw. opmaak naar verwijst, een naam te geven.

Conditional Format werkt inderdaad niet op een ander werkblad.
Je zult dus voor elk werk blad dit moeten instellen.

Ik heb de CF formules nog kunnen reduceren tot 2 ipv 4
Zie A11 en B11

Bijlagen

CF werkt nu goed, kom echter een ander probleem tegen.
zie bijgevoegd voorbeeld workbook.
Het wedstrijdschema zoals ik die krijg staat in de sheet NeVoBo. Deze verspringt als er een wedstrijd gespeeld is, deze is uit de sheet verwijdert. Om het schema compleet te houden, kopieer ik de relevante cellen naar de linker tabel in de sheet "rekensheet" op de juiste plaats. Alle datums en tijden springen op rood in de tabellen 2 en 3. Het laatste komt omdat de format van de cellen met datum en tijd anders is. Ik pas dit aan in de linker tabel echter de aanpassing wordt pas zichtbaar als ik dubbelklik in de desbetreffende cel. Ik moet dus in alle cellen van de datum en tijd dubbelklikken.
Wat doe ik fout?

rekensheet:
Tabel 2 is afgeleidt van tabel 1 en is zoals ik het graag hebben wil. Tabel 3 is de "oude" versie en staat verder los van 1 en 2. Tussen tabel 2 en 3 heb ik CF toegepast. Bij verschillen springt de achtergrond op rood. Ik zie dan niet alleen de plaats van het verschil maar ook wat het verschil is.

Excel 2003 (Engels) op een Windows XP systeem (Engels)

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Ik vermoed dat je het schema van de NeVoBo niet in excel formaat binnen krijgt
Met het importeren van datums uit een ander programma heeft excel soms moeilijkheden.

Zet in een willekeurige lege cel tijdelijk een 1
Kopieer de 1 en dan de cellen met datums selecteren en daarna 'plakken special' 'vermenigvuldigen' daarna de 1 weer verwijderen.

Dit geeft het zelfde resultaat als elke cel selecteren en dubbelklikken.

...werkt op zich maar vind dat ik nog veel handelingen moet verrichten om het in orde te krijgen. ...is misschien niet anders.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan