• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Conditional Formatting Excel 2003

• Onderwerp starter Onderwerp starter jp79
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

jp79

Gebruiker
Lid geworden
26 sep 2011
Hallo,

Ik heb al vaker gebruik gemaakt van conditional formatting in Excel maar loop nu tegen het volgende probleem aan.

Zodra in een dropdown menu voor een bepaalde optie gekozen wordt, moeten een aantal corresponderende cellen lichtblauw kleuren.

Bijv. dropdown optie A --> kolom A, B en E lichtblauw
dropdown optie B --> kolom C, D en F lichtblauw

Tot zover geen probleem. Als ik voor dropdown optie C echter ook weer kolom A en B lichtblauw wil laten kleuren overlapt dit met dropdown optie A en vervalt daar de lichtblauwe kleur weer voor die kolommen.

Het lijkt me dat hier wel een oplossing voor moet zijn maar ik kan 'm duidelijk niet vinden.

Iemand?

bvd, JP

jp,

welkom op Helpmij

het helpt heel erg als je een voorbeeldbestandje bij je vraag post.
Dan hoeven de helpers geen tijd te steken in het bedenken van een voorbeeld.

Laatst bewerkt:
Het lukt me niet een bijlage in het bericht op te nemen: upload failed. In verschillende browsers geprobeerd. :(

Laatst bewerkt door een moderator:
Dit is in ieder geval het idee:

book1o.jpg

???

Haha misschien kun je je vraagtekens iets specificeren?

Cel A5 is een dropdown menu waarin je kunt kiezen voor A tot F. Kies je voor dropdown optie A dan worden kolom A, B en E lichtblauw. Als ik bij één van de andere dropdown opties echter ook bijvoorbeeld kolom A lichtblauw wil laten worden, blijkt dit voor dropdown optie A dus niet meer te werken.

Ik kan kolom A dus maar aan één dropdown optie hangen, terwijl in mijn geval sommige kolommen aan meerdere dropdown opties moeten hangen.

Denk dat je probleem in Excel 2003 zit. Hierbij zijn slechts 3 regels met voorwaardelijke opmaak mogelijk. (En dan kunnen regels met overlap nog problemen geven)

Vanaf Excel 2007, kan je 64 regels defini�ren.

Dank je Koos.

Ik heb nu geen Office 2007 tot mijn beschikking (morgen waarschijnlijk wel). Is het niet zo dat de aanpassingen die ik dan in Office 2007 zou doen, voor gebruikers van Office 2003 niet gaan werken?

Update: inmiddels in Excel 2007 uitgeprobeerd, werkt perfect. In Excel 2003 moet het echter ook werken en dit blijkt inderdaad niet het geval.

Ouch, iemand een oplossing?

conditformaterror.jpg

In Excel 2003 moet het echter ook werken en dit blijkt inderdaad niet het geval. Ouch, iemand een oplossing?
Dat moet dan met een vba-oplossing.
Dan moet je PRECIES vertellen bij welke letter welke kolommen gekleurd moeten worden (en welke kleur).

jp79,
is hier nog een oplossing gewenst of niet?
Indien niet, markeer dan de vraag als "Opgelost" a.u.b.

Ah, ik had jouw bericht van 27 sept nog niet gelezen. Ik ga inderdaad met vba aan de slag, dank je.

Ah, ik had jouw bericht van 27 sept nog niet gelezen. Ik ga inderdaad met vba aan de slag, dank je.
Als je antwoord geeft op de vraag die ik hierboven al stelde, nl.:
Welke kolommen moeten bij welke letter welke kleur krijgen ?
dan is zo'n macrootje snel geschreven.
Dus:
Als A wordt gekozen (in A4) dan moeten in de tabel de kolommen (vb: A, B, E) (vb: blauw) worden.
Als B wordt gekozen (in A4), dan moeten in de tabel de kolommen........
Als C wordt gekozen, ....
Als D wordt gekozen, ...
Als E wordt gekozen, ...
Als F wordt gekozen, ....

Pas als dat bekend is, kan je vraag worden opgelost.

Laatst bewerkt:
In mijn vorig bericht vergiste ik mij van cel.
Daar waar ik schreef B4, moet zijn A4
Ik heb het vorig bericht inmiddels aangepast.

Als je u antwoord geeft op de vraag die ik hierboven al stelde, nl.:
Welke kolommen moeten bij welke letter welke kleur krijgen ?
dan is zo'n macrootje snel geschreven.
Dus:
Als A wordt gekozen (in A4) dan moeten in de tabel de kolommen (vb: A, B, E) (vb: blauw) worden.
Als B wordt gekozen (in A4), dan moeten in de tabel de kolommen........
Als C wordt gekozen, ....
Als D wordt gekozen, ...
Als E wordt gekozen, ...
Als F wordt gekozen, ....

Pas als dat bekend is, kan je vraag worden opgelost.

Beste Zapatr,

De bijlage die ik hier plaatste is puur een simpel voorbeeld om duidelijk te maken welke richting ik op wil. Het document waar ik mee ga werken is heel uitgebreid en het dropdownmenu zal invloed hebben op heel veel verschillende cellen.

Misschien dat je een eenvoudige macro op kunt zetten voor mijn eenvoudige voorbeeld? Ik kan aan de hand daarvan dan zelf kijken hoe ik dit op mijn eigen document kan toepassen. Op internet staan voldoende handleidingen die mij daar dan bij kunnen helpen.

Zie bijlage.
Dit is een willekeurig voorbeeld.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan