• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Conditional formatting highlight cells to edit but not to print

Status
Niet open voor verdere reacties.

Retroshift

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
23 sep 2016
Dear Excel experts,

I have two cells (G91,G100) on "Sheet2" which are conditionally formatted (highlighting background RGB(201, 243, 240)) when they are empty.
So, when I type text in cell G91, the highlighted background disappears, and when I type no text in formatted cell G100, the highlight still remains in cell G100. However, I do not wish to print the highlighted background in empty cell G100.
The highlights are only used to edit in screen view, so they should not be printed.

I found some code online and altered it, but it does not seem to work. Any suggestions or alternative code on how to make it work?

Code:
Sub FixCells()
Set Rng = Range("G91,G100")
Rng.FormatConditions(1).Delete  'Deletes all C/F from Rng
ActiveSheet.PrintPreview

Rng.Select
    Selection.FormatConditions.Add Type:=xlExpression, Formula1:="=ISBLANK($G$91,$G$100)"
    Selection.FormatConditions(Selection.FormatConditions.Count).SetFirstPriority
    With Selection.FormatConditions(1).Interior
          'You will need to get the C/F settings from your original set-up and reassign below

.PatternColorIndex = xlAutomatic
        .Color = RGB(201, 243, 240)
        .TintAndShade = 0
        .PatternTintAndShade = 0

End With
    Selection.FormatConditions(1).StopIfTrue = False
End Sub

With VBA try this
Code:
Private Sub CommandButton1_Click()
With ActiveSheet.PageSetup
    .BlackAndWhite = True
End With
ActiveSheet.PrintPreview
End Sub
Example included

Bijlagen

Ik zal me wel moeten uitschrijven aangezien de gebruikelijke taal is gewijzigd.
Zoals steeds wordt het Nederlands verdrongen voor een imperialistische taal.

Hallo. Bedankt voor jullie reacties. Ik wil echter de kleuren op de pagina behouden bij het afdrukken, enkel niet die van de voorwaardelijk opgemaakte cellen. De oplossing van VenA is omslachtig want ik zoek een geautomatiseerde oplossing. Is er iemand vertrouwd met VBA-coding? Ik ben op zoek naar een correcte aanpassing van de code in mijn post #1.

Volgens mij bestaat er geen simpelere oplossing dan hetgeen ik ooit geplaatst heb.

Als je enige kennis van VBA hebt dan is alles in te stellen via
Code:
Private Sub Workbook_BeforePrint(Cancel As Boolean)
End Sub

En met
Code:
specialcells(-4174)

Hallo VenA. Je oplossing is zeker niet slecht maar voor mijn document dien ik al highlights in cellen te verwijderen wanneer ik er tekst in tik. Dit geeft een beter overzicht in de bewerkmodus. Ken je een code op basis van mijn Excelbestand in de bijlage waarbij mijn ISLEEG-functies worden opgenomen en waarbij de voorwaardelijke achtergrondkleur wordt verwijderd bij het afdrukken (zonder datavalidatie en met behoud van de andere documentkleuren)?
Het komt er dus eigenlijk op neer een code te hebben die specifieke celkleuren verwijdert bij het afdrukken en die erna terugzet.

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Wijzig in I1 de status van het blad voordat je gaat printen. Dan heb je helemaal geen VBA nodig.

Bijlagen

Hey, ja ik weet wat je bedoelt maar VBA is wel raadzaam want ik heb vele werkbladen en ik kan niet bij elk werkblad een datavalidatiecel aanmaken en dan telkens weer de juiste optie selecteren. Dat is net iets te omslachtig en te tijdrovend, vandaar mijn vraag of iemand een clearformatting beforeprint-code (en return) (+printpreview) kent?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan