• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Conditional Formatting

Status
Niet open voor verdere reacties.

Mulderalexander

Gebruiker
Lid geworden
10 dec 2009
Hi All,

Mn eerste vraag en hopelijk iets dat mogelijk is, maar dat zal wel met excel...

Ik probeer doormiddel van een soort conditional formaating het voor elkaar te krijgen dat de achtergrond kleur van een cel in kolom A gekoppeld is aan de waarde van, in dit geval, een cel in kolom E. Hoe krijg ik dit voor elkaar?

Uitgelegd.
Ik wil dat cellen in kolom A rood als achtergrond krijgen als de waarde in dezelfde rij in kolom E negatief is en groen als achtergrond kleur als de waarde van de cel op dezelfde rij in kolom E positief is.

Hoop dat iemand mij kan helpen want met conditional formatting lijkt het niet te werken...

Alvast bedank!

Gebruik onderstaande formules met conditional formatting

=E1>0 Opmaak>Opvulling Groen
=E1<0 Opmaak>Opvuling Rood

voor A1 en trek door naar beneden.

Mvg

Piet

Bedankt voor de hulp. Is hetzelfde trouwens te doen bij een Chart?

Bijvoorbeeld ik wil categorie A met categorie B vergelijken en ik wil dat de kolom voor categorie A rood is als ie lager is dan categorie B en groen als ie hoger of gelijk is aan categorie B. Ik weet dat ik de kleur natuurlijk handmatig kan veranderen maar is dit ook automatisch mogelijk?

En dan meteen een vraag voor een line chart. Kan ik ervoor zorgen dat als ik bijvoorbeeld een bepaalde categorie meet over 12 maanden dat de lijn rood wordt als ie onder een bepaald waarde is en groen als ie boven een bepaalde waarde? Dus 1 lijn twee of meer kleuren?

Alvast bedankt!

Laatst bewerkt:
op jouw eerste vraag wordt door Piet in post #2 antwoord gegeven

dit kan met voorwaardelijke opmaak (conditional format).

anders plaats eens een voorbeeldbestandje, ontdaan van gevoelige info, dan kan het in het bestand worden aangepast.

P.s. op de 2e vraag heb ik geen antwoord.

met vriendelijke groeten,

Oeldere

Op vraag 2:
Ik zou met een duplicaat van de uitkomsten werken. Zodat je 2 grafieken plot die 'op elkaar aansluiten'. Daarmee kun je ook een kleur per grafiek aangeven.
Anders raak je al snel in de vba sfeer, waarin je bij de hercalc van je chart per deeltje van je grafiek de kleur bepaald.

Code:
Private Sub myChartClass_Calculate()
Dim sChart As Object
Dim sPoint As Object
Dim sValue As Variant
Dim Counter As Integer

For Each sChart In ActiveSheet.ChartObjects
   Counter = 0
   sValue  = sChart.Chart.SeriesCollection(1).Values
   For Each sPoint  In cht.Chart.SeriesCollection(1).Points
   Counter = Counter + 1
   Select Case sValue(Counter)
   Case Is > 0.75 'voorbeeld waarde voor omschakeling kleur
      sPoint.Interior.ColorIndex = 4 ' Green
   Case Is > 0.5 'voorbeeld waarde voor omschakeling kleur
      sPoint.Interior.ColorIndex = 46 ' Orange
   Case Is > 0.25 'voorbeeld waarde voor omschakeling kleur
      sPoint.Interior.ColorIndex = 6 ' Yellow
   Case Else 'voorbeeld waarde voor omschakeling kleur
      sPoint.Interior.ColorIndex = 3 ' Red
   End Select
   Next
Next
End Sub

Maurice, of iemand die het ook weet.

Zou je met dit bestandje uitleggen hoe ik zo'n grafiek zou kunnen maken?

Ik heb 4 properties die elk een aantal categorieen heeft die gedurende twaalf maanden gemeten wordt. In de laatste kolom staat een cijfer namelijk "GOAL". Nu wil ik dus achter komen dat als ik een line-chart maak van bijvoorbeeld LOY voor Property A met maanden in de x-as en de scores op de y-as (zeg 0 - 10 als waarde) en LOY onder 8.05 komt dat de lijn dan rood wordt en gelijk of boven dan 8.05 (de waarde in de GOAL kolom) dat ie dan groen wordt...

Hopelijk kan iemand me hiermee helpen...

Wat misschien wel belangrijk is om te weten, ik werk met een engelse versie van Excel.

Ontzettend bedankt voor alle hulp! Het conditional formatting antwoord op mn eerste vraag was echt heel erg succesvol!

Bijlagen

Maurice,

Is heel erg in de buurt van wat ik zoek! Dank je voor je moeite zover.

Heb alleen nog 2 vragen naar aanleiding hiervan.

1. Is het in dit geval alleen mogelijk om het deel van lijn te veranderen tussen twee punten? Bijvoorbeeld Februari en Maart of is het ook mogelijk om te zorgen dat de lijn van kleur verandert zodra het langs het GOAL punt komt? Bijvoorbeeld de lijn tussen Februari voor Property A. Deze gaat van 7.6 naar 8.6, dat ie van kleur verandert vanaf het punt dat ie voorbij een 8.05 gaat? Zo niet, geen enkel probleem, maar dan moet ik er wat meer info over bijgeven dat de kleur afhankelijk is van de maand ervoor of de maand erna. Snap je?

2. Hoe kan ik de VBA zelf aanpassen? Ik probeerde bijvoorbeeld net de score te veranderen van Jan om te zien of de kleur van de lijn verandert en dan krijg ik een pop-up waarin staat Runtime Error 1004 Unable to set the ColorIndex property of the Interior class en dan kan ik debug klikken. Maar ik werk nu voor het eerst met VBA dus weet niet zo goed wat ik moet doen en het meest belangrijke hoe ik het zelf kan toevoegen. Bijvoorbeeld voor property B, hoe voer ik dit zelf in?

Alvast bedankt!

Je antwoord op de eerste vraag; ja helaas is hier weinig aan te doen, omdat de code alleen 'punten' inkleurt op de grafiek en niet de lijnen tussen de punten.

De tweede, klopt. ik heb de bijlage iets dynamischer proberen te maken, door ook de "GOAL" gegevens aan de grafiek toe te voegen. Door op ALT+F11 te drukken in het spreadsheet kun je naar de vba kijken. Deze is te vinden 'achter' sheet1 in je ProjectExplorer (klinkt allemaal wat technisch maar het valt mee)

Ik heb in de code met 'groene tekst commentaren aangegeven om je wat op weg te helpen. Maar volgens mij kun je nu door de grafiek te kopieren en andere dataseries te selecteren wel goed uit de voeten. Zorg ervoor dat er in elke grafiek in ieder geval een serie staat met de 'goal' waarden.

Bijlagen

Maurice,

Geweldig! Ontzettend bedankt.

Je bent een ontzettende hulp geweest en begin de smaak hiervan een beetje te pakken te krijgen. Erg leuk :)

Laatst bewerkt:
In de bijlage omcirkeld. Indien deze explorer niet zichtbaar is, moet je op CTRL+R drukken.

:-)

Bijlagen

• ExampleXLSM.JPG
    ExampleXLSM.JPG
    82 KB · Weergaven: 59
Geweldig :thumb:, dank je. Ga er een beetje mee spelen :)

Nogmaals bedankt voor de hulp en hoop dat er op 538 nog een leuk muziekje voor je speelt :p

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan