config\system opstarten lukt nie

Status
Niet open voor verdere reacties.

Pacator

Gebruiker
Lid geworden
25 nov 2006
Hoi,

Mijn zus kwam gister thuis van een schoolreis.. en wilde vandaag haar pc weer opstarten. De pc is dus een aantal dagen uit geweest.
Bij het opstarten wordt de volgevnde melding gegeven:

Windows kan niet worden gestart omdat het volgende bestand is beschadigd of niet kan worden gevonden:
\WINDOWS\SYSTEM32\CONFIG\SYSTEM
U kunt proberen om dit bestand te repareren door Windows Setup te starten vanaf de originele cd-rom met installatie bestanden. Kies "R" in het eerste scherm om de reparatieprocedure te starten.

GWP heeft een zelfde probleem.. maar ik denk dat het beter is om dit probleem in een nieuw topic te behandelen.. omdat het toch iets anders is.

Het is een vrij nieuwe pc met Windows Home Edition.

Als ik de Windows cd-rom erin doe, druk ik op F12. Ik selecteer dat ik vanaf cd-rom wil opstarten.. en ik kom bij een blauw scherm waar ik "R" kies.

Er verschijnt een zwart scherm met witte letters waarop gevraagd wordt bij welke Windows-installatie ik me wil aanmelden, ik kies 1 (omdat er verder niets reageerd.. neem ik aan dat dat goed is)
Op de volgende regel verschijnt dan "C:\WINDOWS>"

En dan weet ik en snap ik het niet meer..

Wat is de volgende stap die ik moet nemen om te herstellen?

Bedankt voor je reactie.

Ik heb het geprobeerd.. maar het werkt niet
(Omdat Windows op een partitie geïnstalleerd is.. en ik krijg de optie "repair selected Windows XP edition" niet te zien.. en ik zou dan alleen een nieuwe installatie kunnen uitvoeren).
Misschien het verschil in Windows versie.. want op de link wordt gebruik gemaakt van professional.. en wij hebben home edition..

Probleem kan zijn dat de XP installatiecd die je gebruikt:
1. Niet geslipstreamed is met Service Pack 2
2. Je een XP Professional cd gebruikt met een XP Home.

Meest waarschijnlijk is 1.

Als je toch iets proberen wilt met je huidige xp cd: Opstarten in Herstelconsole (dus het hele stuk t/m Op de volgende regel verschijnt dan "C:\WINDOWS>")

Doe daar dan het volgende, afsluiten met een Enter na elke regel:
copy repair\system system32\config\system
exit

In de eerste regel staan totaal 2 spaties: copy [spatie] repair\system [spatie] system32\config\system
De pc start na het exit commando opnieuw op, en de XP cd kan eruit.

Kijk of de pc weer goed opstart. Het kan zijn dat je nog wat drivers etc. moet naïnstalleren, maar dat merk je vanzelf wel.

Succes,

Tijs.

Laatst bewerkt:
Ik heb de repair install uitgevoerd.
Om een of andere reden is dat nu wel gelukt..

Maar...
Als Windows nu opstart krijg ik wel het scherm met de blauwe progressiebalk te zien.. maar daarna verschijnt er een blauw Windows-scherm (met een windowslogo) met de mededeling dat setup opnieuw gestart wordt. Hierna wordt het beeld zwart en verschijnt er een foutmelding met in de titel: "lsass.exe - systeemfout"
De melding blijft te kort in beeld om het helemaal goed te kunnen lezen.. daarom heb ik er een foto van gemaakt. De tekst is:

lsass.exe - systeemfout zei:
Als deze status wordt opgegeven als u probeerteen wachtwoord bij te werken, betekent dit dat de waarde die u hebt opgegeven voor het huidige wachtwoord niet juist is.

Ooh.. ik zie je reactie nu pas dnties..
Ik gebruik een Windows Home Edition cd op een Home edition installatie. Service Pack 2 staat ook op die cd.

Voordat ik repair install deed heb ik inderdaad de "system" van de repair gekopieerd naar "config"
Daarna kwam de lsass-fout.. en daarna kon ik opeens wél de repair install gebruiken.. wat ik dus gedaan heb.. maar nog steeds komt de lsass-fout tevoorschijn..

(Als ik nu weer in het Herstelconsole wil.. vraagt ie om een administratiepassword. Dat hoefde eerst niet.. en het password van de gebruikersaccount werkt niet.)

Lees dit eens, dan hoef je helemaal geen herinstall te doen, nu is het register uit zijn doen, de goede beveilings bestanden staat er niet op, als je alleen het bestand, system uit de repairmap hebt gebruikt.

Indien je de schijf in een andere pc erbij kunt hangen, kun je die handelingen daar verichten, maar tevens zul je de boot path voor de setup, uit de boot.ini moeten halen, en de eventuele setupbestanden, beginnend met het $ teken, na een succesvolle vervanging van de config bestanden, waar het register uit bestaat, kun je de schijf weer terugplaatsen, en ermee op starten.

Ook opstarten met F8, deze regelmatig intoetsen, na de bios bootscreen, roept het bootmenu op, anders gaat hij gelijk door, naar de setup, en krijg je die foutmelding weer.

Zoveel dingen die ik nooit gedaan heb.. zoveel risico in het vernietigen van de bestanden van m'n zus..
Ik weet niet of ik me hier aan ga wagen.. er is, denk ik, teveel kans op dat ik het verkloot..

I'll leave this to a professional..

Toch erg bedankt voor alle hulp mensen, ik heb hier weer dingen van geleerd..

Ik ben trouwens erg nieuwschierig naar hoe dit heeft kunnen gebeuren..
M'n zus ging op schoolreis.. de pc bleef dagen uit.. ze komt terug en wil opstarten.. en dan komt die foutmelding dat Windows niet kan starten..
Hoe is zoiets mogelijk.. is er een verklaring voor?

Laatst bewerkt:
De melding die je in je eerste post opgaf, betekent dat het register van Windows was beschadigd.
Ik heb makkelijk praten achteraf, maar toen je in de Herstelconsole was (dus de "kale R") had je, toen om het administrator-wachtwoord werd gevraagd, dat niet bestond want dat had je zuster nooit ingesteld, gewoon op Enter kunnen drukken. Als mosterd na de maaltijd hierbij de pagina die Microsoft aan dit probleem wijdt.

Maar je vroeg naar het ontstaan. Het is mij een raadsel. Als een PC wordt afgesloten, wordt de op dat moment aanwezige versie van het register opgeslagen. Daar zijn dan alle in de voorgaande gebruikssessie veranderde instellingen in opgenomen. Als de PC goed functioneerde tot aan het moment van afsluiten, moet er iets "fout" zijn gegaan tijdens dat afsluiten. Een voorbeeld is een stroomonderbreking net op het moment dat Windows op het punt stond af te sluiten. Of op dat moment de stekker er uit halen. Een andere verklaring heb ik niet, aangenomen dat er tijdens de afwezigheid van je zuster niets met de PC is gedaan. Zolang de spanning was afgesloten, kon het register niet beschadigd raken.

Ik heb wel toegang gehad tot de herstelconsole.. er werd eerst namelijk helemaal niet gevraagd naar een administrator-wachtwoord. Op die manier heb ik dus m goeg) allehet system bestand uit de repair map gebruikt..
Daarna startte de pc opnieuw op. Ik wilde weer de herstelconsole in.. en toen werd er gevraagd om een administrator-wachtwoord. Op enter drukken hielp nten k hetwatoordva t enige gebruikersaccount niet..
Ik kan er niet meer in dus..

Bedankt voorje beschrijving over het ontstaan
Dat maakt het al iets duidelijker.

Ik heb wel toegang gehad tot de herstelconsole.. er werd eerst namelijk helemaal niet gevraagd naar een administrator-wachtwoord. Op die manier heb ik dus m goeg) allehet system bestand uit de repair map gebruikt..
Daarna startte de pc opnieuw op. Ik wilde weer de herstelconsole in.. en toen werd er gevraagd om een administrator-wachtwoord. Op enter drukken hielp nten k hetwatoordva t enige gebruikersaccount niet..
Ik kan er niet meer in dus..

Bedankt voorje beschrijving over het ontstaan
Dat maakt het al iets duidelijker.

Het terugplaatsen van het System bestand via Herstelconsole heeft niets met wachtwoorden te maken. Maar als je het wachtwoord van Administrator wilt terugzetten naar geen wachtwoord, dan kun je gebruik maken van offline NT password & registry editor. Een opstartdiskette of opstartcd bouw je dan hiermee en dan ga je aan de slag.

Lees goed door hoe je het moet gebruiken.

Tijs.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan