configuratie fotobewerking

Status
Niet open voor verdere reacties.

windoos

Gebruiker
Lid geworden
6 jan 2003
Hierbij wil ik jullie om raad vragen.
Het geval is dat ik op korte termijn iemand ga helpen met een nieuw systeempie. E.e.a. moet gericht zijn op professionele fotobewerking. Kwaliteit van beeld is eerste prioriteit.
Nu ben ik zelf niet bekend met de diverse professionele beeldbwerkingssoftware en dat zal misschien invloed hebben op de uiteindelijke configuratie?
Het budget is niet heel ruim, maar ik ben benieuwd tot hoever te komen valt met 1200-1500€
De monitor moet goed zijn, maarja daar zal ook wel een prijskaartje aan hangen? Dit hoeft geen plasmascherm of tft te zijn, mag gewoon crt. Iemand een tip?
Zelf dacht ik dat de volgende componenten wel geschikt zouden kunnen zijn:
Pentium 4 cpu
512mb geheugen (of meer?)
Moederbord met Granite Bay chipset? Of wellicht RDRAM moederbord?
Videokaart Matrox Parhelia, of wellicht..?

Dus graag jullie advies! Bvd.

Configuratie

Hoi,

Je komt aardig in de richting :

60 gb harddisk, 756 mb ram

TFT monitor is altijd mooier, geeft ook een rustige beeld bij langdurig achter het beeld te zitten.

Goede software, zoals Photoshop 7.0, Paintshop Pro etc.

Dan zit je al aardig goed in de richting..

En wat is de te verwachten totaal prijs met een 19" scherm (TFT)?
En wat moet ik denken van de Parhelia, met het oog op
Het grote probleem is dat Windows-programma's op dit moment slechts maximaal 8 bit aan kleurinformatie per primaire kleur kunnen doorgeven. Dus zelfs als je in Adobe Photoshop of Corel PhotoPaint bezig bent met 48-bit afbeeldingen (dus 12 bits per primaire kleur), blijf je er op het scherm slechts 24 zien. Ik verwacht dat de extra kleuren dus pas in toekomstige Windows versies écht tot hun recht kunnen komen.
Aldus Koen http://www.hardware.info/reviews.php?id=301&page=4
Welke windows versie heeft wel baat bij de extra bit kleuren? Iemand een idee?

Hmm

Hoi,

Van die nieuwe graphische kaart heb ik nog niets gehoord.. daar kan ik niets over zeggen..

19 "tft ziet je toch al gauw rond de 800 euro dacht ik zo.. is wel wat veel... 15 "is meestal ook wel goed...

Van die bit kleurtjes, kan ik ook niets over zeggen. welke windows versie goed is, werk zelf met windows xp en ben er wel blij mee...

Ik zou voor aan AMD gaan, een XP 2600 +, welk moederbord weet ik nu even niet.

Idd die Matrox Parhelia lijkt me een goede keuze, en ik zou voor een 19`crt gaan, kost zon 400 euro, een tft 19 `kost zon 1000-1200 euro...

als je een crt neemt, kies dan wel voor een flat screen.

En kwa ram, 2 x 512 mb pc2100 lijkt mij een goede keuze.

En een 8 mb cache hd.

Mvg. Wilco de Kreij

Bedankt voor de adviezen.

Zelf had ik iets op het oog, 'k dacht (toch) aan een Pentium; iets betere prestatie op video/fotobewerking, iets minder warm, dus stillere koeling koeling.
Zal nog wel wat reviews moeten lezen t.a.v. monitoren, heb er niet zoveel kaas van gegeten.
Die harddisk van 8mb klinkt goed, ik zat te denken aan 2 stuks; 1 van 20gig (programma's/OS), de ander zo rond de 120gig(foto's). Of 2 exact dezelfde, in striping. Vraag ik me alleen af in hoeverre dat sneller zou zijn. Wellicht toch beter geen RAID voor fotobewerking, of wellicht nog een derde HD? Dan zou ik 2 schijven in RAID hebben voor data (foto's) en een aparte HD voor de software en OS...
Twijfel dus. Iemand nog een advies?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan