configuratiescherm weg

Status
Niet open voor verdere reacties.

hammie47

Gebruiker
Lid geworden
12 apr 2008
2 vragen:

Een kennis van mij heeft het volgende probleem:
1) Al geruime tijd, is zijn configuratiescherm weg. Als hij een handeling wil doen, die gerelateerd is aan een optie in dat scherm, dan krijgt hij de melding "geannuleerd vanwege op uw systeem geldende beperkingen".

Zelf denk ik dat XP Professional opnieuw geinstalleerd moet worden, maar:
Hij heeft een Dell computer, die al geruime tijd geleden is overgenomen van zijn toenmalige werkgever. Er is geen Windows XP schijfje meegeleverd. Staat ook niet op een verborgen partitie. Waarschijnlijk omdat die pc indertijd voor 10 tegelijk door een systeem beheerder op dat bedrijf is geconfigureerd.

2) Hij zou e.v. een 2e hands versie (legaal) kunnen kopen (Marktplaats?), maar ik vraag me af of dat kan en wat e.v. het risico is, als die versie al ergens op een pc is geinstalleerd.

Iemand een antwoord op deze 2 vragen?

1.) Probeer eens in te loggen als Administrator en kijk of je de rechten van de users kunt aanpassen. Hoogtswaarschijnlijk is het probleem dan opgelost.

2.) Als het goed is staat er ergens op deze machine een Microsoft sticker met het bijbehorende licentienummer en welke XP versie het is.

Dus: XP schijfje van iemand lenen (of downloaden ergens) en dan de boel opnieuw installeren. Compleet nieuwe install doen! Zorg ervoor dat je wel een backup van alles maakt!

1) De reden waarom hij niet bij het scherm "Configuratie" kan komen is omdat de vorige eigenaar, het bedrijf waar deze pc vandaan komt, beperkingen erop heeft gezet zodat de gebruikers van toen niet vrij programmas erop kunnen instelleren etc.

2) Het is meestal toch niet verstandig om een "legale" versie te gaan kopen op marktplaats. Je hebt dan geen enkele garantie dat deze niet opnieuw wordt verkocht aan iemand anders.
Als het goed is dan staat onder op de laptop een Licens-code van de Windows versie die bij deze latop is geleverd. Wat je dan kunt doen is contact opnemen met de Microsoft (gewoon hier in NL 020-500 1500) en vraag aan de hand van je Licens-code een nieuwe Windows cd. Je kunt daarna aan de hand van de cd en je Licens-code een legale versie installeren en zonder beperkingen. Let wel op dat je voor het installeren hiervan ook een cd hebt met de drivers.

Dit is de website van Microsoft met meer info
HTML:
http://support.microsoft.com/contactus/cu_sc_more_master?ws=support#tab1

Het zal waarschijnlijk een volume-licentie zijn.
Is alleen legaal als het betreffende bedrijf zijn jaarlijkse volume kosten betaald.
De systeembeheerder heeft er inderdaad beperkte rechten ingesteld, en alleen hij kan dat op de legale manier wijzigen.

Bij Microsoft hoef je in deze niet te rade gaan, je hebt nl. geen recht op support.
Conclusie een nieuw besturingssysteem aanschaffen.
Probeer het eens op eBay, daar er op Marktplaats nogal eens illegale rotzooi verhandeld wordt.

Even een antwoord op de reacties tot nu toe:

Ik heb hier de pc van de eigenaar niet bij de hand. Dus kan e.v. oplossingen, zoals proberen in te loggen als administrator, niet meteen uitproberen. Ik laat zeker weten of dit, of andere oplossingen gewerkt hebben.

Over herinstallatie van XP prof.: de sleutel is mij bekend.
Van "Globe" begrijp ik er uit, dat ik dan gewoon een willekeurige legale XP prof. kan gebruiken, met die key.....

Van de andere reacties, begrijp ik dat er niet uit..
Ik noemde Marktplaats meer als voorbeeld. Er zijn wel anderen die een legale cd beschikbaar hebben. Ik vraag mij nogmaals alleen af, of dit kan, ook als die cd al ergens op een pc geinstalleerd staat.

Ik vraag mij nogmaals alleen af, of dit kan, ook als die cd al ergens op een pc geinstalleerd staat.

Dat is zeer wel mogelijk, als je dus de key gebruikt die bij die cd hoort, en dezelfde versie. Dus home of prof. Zal wel prof. zijn, daar hij van een bedrijf komt.

Nog een aanvulling:
Oorspronkelijk was het configuratiescherm er wel. Het is dus niet zo, dat de systeem beheerder het er indertijd af heeft gelaten.
Maar: toen kwam er die melding "geannuleerd vanwege op uw systeem geldende beperkingen" en toen heeft "iemand" een bestand van internet afgehaald en er op gezet. Sindsdien is dat configuratie scherm weg en is die melding er ook nog steeds. Die persoon weet niet meer welk bestand en vanaf welke site. Is al lang geleden n.l..
Dit alles, in de hoop dat ik het zelf ook goed begrepen heb van de eigenaar.

Wintoets + R
type
control
enter
Krijg je dan wel 't configuratiescherm?
kijk ook 's bij
gpedit.msc of daar onder gebruikersconfiguratie/beheersjablonen/configuratiescherm ergens een optie ingeschakeld is om toegang tot het configscherm te verbieden.
Kan n.l. zijn dat die "iemand" die dat bestandje/malware o.i.d. v.h. net heeft afgehaald een dubieus bestandje de kans heeft gegeven een registeraanpassing te maken waardoor je niet meer in je configscherm komt,waardoor het "bestandje" zich kan verbergen!
Download Ccleaner en kijk via dit programma(Tab:gereedschap) wat er allemaal bij Software staat!
Download anders ook Mbam (zie de link in m'n handtekening) en laat dat 's draaien.
Succes!

Laatst bewerkt:
Vandaag heb ik enige voorgestelde oplossingen kunnen proberen.
De resultaten:

1) De optie: Windows toets + R, control, <enter> werkt niet.

2) Inloggen als adminstrator kon alleen maar via "Veilige modus", omdat er geen inlog scherm geconfigureerd was. Op zich geen probleem. Het bleek vervolgens dat de standaard gebruiker, ook ingesteld stond met administrator rechten.
Interessanter was echter, dat deze opstart optie, WEL het configuratiescherm beschikbaar was!
Ik heb het niet zo kunnen regelen, dat dit vanaf nu ook weer bij de standaard gebruiker mogelijk is.

3) Via inloggens als onder 2), ook met regedit gekeken, maar ja...als je niet weet waarnaar je moet zoeken e/o wijzigen, doe ik niks daarin....

4) Nieuwe installatie durfde ik niet aan. Dit omdat:
a) ik wel een home, maar geen prof. editie had, b) wel een officiële versie, maar geen nummer daarvan beschikbaar had (heb ik wel maar kon daar niet bij op dat moment) c) die versie al op een andere pc stond. Ik durfde het risico niet aan, dat daarna die persoon helemaal geen werkende Windows meer had.

Per saldo is er niets opgelost. Gelukkig hoef je niet dagelijks in het control panel te zijn en werkt alles normaal. Indien er perse toch van het control panle gebruik gemaakt moet worden, kan dit dus via Veilige modus.

5) tot slot: ook nog geprobeerd iets te doen via met een Hires boot cd, maar het bleek dat zelfs diverse opties in de bios, met een (onbekend) password waren afgesloten en er niet vanaf de cd drive opgestart kon worden.

Ieder dank voor het meedenken.

Wintoets+R
type
gpedit.msc
enter
Kijk bij:
Gebruikersconfiguratie>Beheersjablonen en selecteer in de onderliggende structuur 't configuratiescherm,in 't rechtervenster staan verschillende opties waaronder "Toegang tot het Configuratiescherm verbieden" als de status "Niet geconfigureerd" is dan zit 't probleem niet hier.
Staat bij status "Ingeschakeld" dan dubbelklik je op de optie,er springt dan 'n nieuw venster tevoorschijn,waar je de status op uitgeschakeld of niet geconfigureerd kunt zetten.
Succes!

Bovenstaande geprobeerd op mijn eigen XP laptop. Zonder resultaat. "het bestand kan niet worden gevonden"..........
Geen idee wat het is en wat het zou moeten doen....

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan