Configuratievraagstuk: hoe audio van tv naar versterker te realiseren?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Chopra

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
21 okt 2003
Wil dit toch eens aan jullie voorleggen, uiteraard omdat ik er zelf maar niet uit kom.

Betreft een Samsung Smart tv (UE46D7000LSXXN) en een Denon AV Surround Receiver (AVR-1911).
Daarnaast maak ik gebruik van een Humax digitale HD-recorder (via Ziggo).

Kern van de vraag: hoe krijg ik audio via de Denon?

Volgens handleiding is HDMI kabel correct aangesloten op de Denon. Ik heb alleen géén idee waar ik deze op de TV moet aansluiten.
Of speelt toch de Humax nog een rol?
Humax staat op een HDMI van de TV aangesloten (er zijn er 4, waarvan 1 met naam DVI).

Veel mogelijkheden uitgeprobeerd.

Met DVD heb ik wel keurig 5.1 audio.
Met BD weer niet (ook correct aangesloten).

Hoop dat iemand mij hier een oplossing voor kan geven.

Als jij een HDMI kabel laat vertrekken vanaf de Denon, is er maar 1 optie op de TV om het andere einde in te stoppen en da's een HDMI poort.
Daarnaast is het zo dat wanneer de Denon een optische aansluiting heeft (?) voor geluid, je deze ook kunt verbinden met de optische aansluiting (?) op je Samsung.

Klopt, speciaal hiervoor jaren geleden al zo'n prachtige optische kabel aangeschaft.
Resultaat: helemaal niets. Geen enkele audio.
Nu las ik in de handleiding van de Denon dat als er een HDMI op de tv zit, dan hoef je deze niet te gebruiken.

En dan bevind ik me nog niet eens in de geavanceerde configuratiemogelijkheden van de handleiding.

Maar het vreemde is dus dat er geen HDMI out is, alleen maar 4x in! Dan zit je toch vast?

Lijkt mij dat de enige uitgang van de TV die optische is, hoofdtelefoonuitgang niet meegerekend, wel de goede ingang gekozen op de receiver?
Bij mijn Samsung, geen smart, zijn alle hdmi aansluitingen ingangen.

Lijkt mij dat de enige uitgang van de TV die optische is, hoofdtelefoonuitgang niet meegerekend, wel de goede ingang gekozen op de receiver?
Bij mijn Samsung, geen smart, zijn alle hdmi aansluitingen ingangen.

Leek mij ook. Toch spreekt men in de handleiding van het 'niet benodigd zijn van een optische kabel' als een HDMI kabel wordt gebruikt. Maar dit verhaal is voor mij niet compleet. Roept vragen op m.b.t. het 'verkeer'.

Ok, het is gelukt! Had sinds kort pas die Humax, dus mogelijk in de voorgaande periode niet eens mogelijk geweest (kaart in achterzijde tv).

Wel stereo, maar daar kan ik waarschijnlijk niets aan veranderen aangezien de Denonaansluitingen van de speakers op 5.1 staan. Heb 4 grote JBL's, centerspeaker en subwoofer.
Dan zal ik speakers moeten samenvoegen toch, of misschien een andere oplossing?

Stereo of surround (5.1) zal van de bron afhangen, hoe deze wordt aangeleverd.
Als je een stereo bron op meerdere luidsprekers afgespeeld wil hebben (is nog steeds geen surround) kun je de "simulation" functie gebruiken van de Denon.
Pagina 34 van de handleiding (leest iemand die nog vandaag de dag?).

Laatst bewerkt:
Haha! Nou, ben zelf zeker wel van de handleidingen lezen (al is het maar om bijzondere opties te ontdekken), maar door omstandigheden (laatste jaren) is het er maar steeds niet van gekomen.
Dan ook inmiddels 3 afstandsbedieningen die moeten samenwerken om 1 ding voor elkaar te krijgen...

Ik zal de simulatiefunctie opzoeken! Goede tip als dat werkt. Mooi dat je het apparaat zo goed kent!

Moet de Denon nog wel op Sat/Cable of Sat/TV zetten; op TV heb ik geen beeld. Klopt nog niet helemaal naar m'n gevoel. Is wel de ingang die ik heb gekozen, maar voelt niet logisch.
Op TV zou ik dan toch eigenlijk ook beeld moeten krijgen te zien op een of andere manier?

Laatst bewerkt:
Op TV moet hdmi ingang waarop de Denon is aangesloten geselecteerd worden.
Op de Denon de ingang waarop decoder is aangesloten.

Laatst bewerkt:
Heb ik uitgevoerd op TV, maar op Denon kan ik via selectie 'TV' niets te zien krijgen.
Dan moet ik dus Sat selecteren (komt ook overeen met jouw afbeelding). Ik begrijp niet waarom ik niet TV kan selecteren en dan beeld heb.

Omdat er geen "beeld" op tv binnenkomt.
Decoder (die beeld aanlevert) is op sat aangesloten.

Ok, kan ik begrijpen.

Heb je zelf dan een idee over wanneer men ''TV" kan selecteren? Want dat heeft dan geen functie naar mijn indruk.

Aan die menu's kun je eventueel een ingang toewijzen.
Je zou dus bijvoorbeeld ook HDMI 3 onder TV kunnen zetten (standaard staat Optical er op toegewezen).
Zie pagina 46 van handleiding. :rolleyes: :p

Stereo of surround (5.1) zal van de bron afhangen, hoe deze wordt aangeleverd.
Als je een stereo bron op meerdere luidsprekers afgespeeld wil hebben (is nog steeds geen surround) kun je de "simulation" functie gebruiken van de Denon.
Pagina 34 van de handleiding (leest iemand die nog vandaag de dag?).

Ik heb vanmiddag die pagina in het lijvige boekwerk opgezocht, maar begrijp er eerlijk gezegd niet veel van. Kun je dat iets toelichten?
(afgaande op je site is dit voor jou waarschijnlijk gesneden koek, maar voor mij niet.. :))

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan