Configureren FreeNas 8.3

Status
Niet open voor verdere reacties.

calvin

Gebruiker
Lid geworden
30 sep 2000
Goedemorgen,

Ik heb op een oude pc (4 jaar oud) het programma Freenas 8.3 geplaatst en via een vaste kabel aangesloten op mijn modem. Als het programma helemaal opgestart is zie ik een ip adres naar voren komen en kan ik via een laptop inloggen (als admin) in het configuratiescherm. Ik heb als eerste een wachtwoord geplaatst en deze is geaccepteerd. Nu wil ik eigenlijk dat de harde schijf in deze pc zo ingesteld gaat worden dat ik daar alle muziek/films etc op kan plaatsen zodat ik deze kan benaderen via de diverse laptops van mijn gezin. Is het eigenlijk wel mogelijk en kan iemand mij helpen met het configureren want ik kon er online nog niet zoveel van vinden.

Gr.

Om je eerlijk de waarheid te zeggen ik had FreeNas 7,3 en dat werkte heerlijk, fijne en logische interface. Met de introductie van FN 8 wilde ik ook mee maar dat lijkt een heeel ander soort programma. Uiteindelijk ben ik bij de fork van Fn7 terecht gekomen, die versie wordt doorontwikkeld onder de naam Nas4Free.
Dat had de gekende interface en nu kan ik weer veilig en makkelijk alle media bestanden delen met het hele gezin. En meer, mijn dochter heeft haar eigen home-folder voor schoolwerk etc.
Dus met FN 8 ben ik ook (op het zelfde!) vastgelopen en ik kan je daar niet echt mee helpen. Maar ik ben (meer dan) tevreden met N4F en kan je dat aanraden.

Laatst bewerkt:
Hoi Solaris,

Dat gevoel had ik nou ook. Ik zag ook geen enkel herkenningspunt in FN8.3. Ik zal jouw versie downloaden en branden en de pc daarmee inrichten. Mocht ik er daarna niet uitkomen dan kom ik graag bij je terug als ik er niet uitkom. Ik zie alleen dat ze daar bij versie 9.1 zijn. Is die ongeveer hetzelfde als de versie die jij hebt? Bedankt voor de info.

Laatst bewerkt:
Hallo,

Ik heb ipv Freenas nu Nas4Free 9.1.0.1 erop gezet maar ik denk dat ik weer wat hulp nodig heb. Waar ik bij FreeNas wel gelijk via mijn laptop kon inloggen in een browser om bepaalde instellingen te wijzigen of te configureren kom ik nu niet verder dan de console setup. Tevens zie ik hierin geen Lan Netwerk IPv4 address en interface is ath0 zie bijlage. Kan iemand mij iets verder helpen?

IMG_20121211_114646 (Large).jpg

Nog 1 keer ;),

Ik ben wat verder gekomen dankzij de volgende instructievideo http://www.youtube.com/watch?v=kZqGHKKIK48 en ik kan verbinding maken met
de NAS en ben ik net als in de video door het menu gelopen. Nu loop ik tegen het volgende probleem aan. In de video stellen ze de configuratie in
op software raid omdat er 2 schrijven inzitten en ik heb maar 1 schrijf erin. Welke optie moet ik dan nemen?

Laatste keer,

Okee ik heb er een 2de schijf bijgeplaatst en ben opnieuw begonnen..weer alle stappen in de video gedaan en idd ik heb nu mijn Nasserver. Accounts aanmaken lukt ook en heb ik getest. 1 ding zit me alleen nog niet lekker..Er zit een schijf van 150 gig in en 1 van 200 gig en als ik naar status kijk zie ik in totaal maar 148gig staan..waar is nu die schijf van 200 gig gebleven? Iemand een idee?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan