configureren LAN en ADSL

Status
Niet open voor verdere reacties.

sgrav000

Verenigingslid
Lid geworden
8 sep 2000
Een kennis van mij heeft 2 pc's:
een P II met W 98
een P IV met W XP

Hij heeft ADSL en dat komt op de volgende manier naar de computers:

vanuit het isra punt en via een splitter wordt het speedtouch adsl ethernetmodem (met een aansluiting) bereikt. Het adsl modem is op zijn beurt weer aangesloten op een Router (Robotnik) waarop de twee pc's zijn aangesloten.

Op deze manier hadden beide computers adsl en lan.

Opeens kreeg de P II geen verbinding meer met het internet. Oorzaak onduidelijk. Bij een poging via de P II met MXStream cd-rom het adsl-modem opnieuw te configureren werd het adsl modem totaal ontregelt en ook de P IV had geen verbinding meer. Configuratie van MXStream bleek te oud te zijn. Kortom, elders van de website van KPN het juiste bestand gedownload.

Voorts uren bezig geweest de P IV weer te configureren voor adsl. Dat lukte niet via de Router. Bij een directe aansluiting met het adsl modem lukte dat wel.

De vraag is nu: wat moeten we doen om de pc's weer aan te sluiten op de Router en dan toch adsl en lan te krijgen? Is het een zaak van de firewall van de Router en hoe moet ik die beïnvloeden? Welke ip-nummers moeten we waar invoeren om de zaak werkende te krijgen? Bij voorbaat dank voor het meedenken.

sgrav000

t is maar een tip:

draai op de xp pc de thuis of bedrijfsnetwerkwizard (aangesloten op een werkend modem en router) als het goed is selecteert de wizard de internetconnectie, tijdens het draaien van de wizard een diskette maken voor de w98 pc en daar ook de wizard draaien
zorg ervoor dat er geen softwarematige firewalls etc meedraaien en dat dhcp in de router actief is (als ie dat ondersteunt).
zorg er ook voor dat in de tcp ip instellingen de zaak op automatisch staat

zo zou het moeten werken
:rolleyes:

thuisnetwerk

Jheroen, dank voor jouw reactie.

De toepassing met de wizard zal door omstandigheden pas 15 juni plaatsvinden. Dus tot die tijd kan ik je helaas niet berichten hoe het gelopen is.

Wel heb ik nog enkele vragen:

1. Ik ga de Windows 98 door een Windows ME vervangen. Is het ook nodig de in Windows XP gemaakte thuisnetwerkdiskette voor Windows ME te gebruiken?

2. De vraagstelling in de wizard is o.m. gericht op een z.g. hoofdcomputer en computers die via die hoofdcomputer het internet op gaan. In dit geval is er sprake van een adsl-modem dat aangesloten is op een router die de adsl verdeelt zoals een multipcmodem dat ook doet. Alle computers zijn dus gelijk en kunnen onafhankelijk van elkaar het internet op. Dus er is geen hoofdcomputer via welke de andere computers het internet op gaan. De vraagstelling wijkt dus enigszins af van de feitelijke situatie. Werkt de wizard dan nog wel?

sgrav000

Re: thuisnetwerk

Geplaatst door sgrav000
Jheroen, dank voor jouw reactie.

De toepassing met de wizard zal door omstandigheden pas 15 juni plaatsvinden. Dus tot die tijd kan ik je helaas niet berichten hoe het gelopen is.

Wel heb ik nog enkele vragen:

1. Ik ga de Windows 98 door een Windows ME vervangen. Is het ook nodig de in Windows XP gemaakte thuisnetwerkdiskette voor Windows ME te gebruiken?>> yep, voor alle windows versies anders dan 2000 en xp moet die wizard gedraaid worden.

2. De vraagstelling in de wizard is o.m. gericht op een z.g. hoofdcomputer en computers die via die hoofdcomputer het internet op gaan. In dit geval is er sprake van een adsl-modem dat aangesloten is op een router die de adsl verdeelt zoals een multipcmodem dat ook doet. Alle computers zijn dus gelijk en kunnen onafhankelijk van elkaar het internet op. Dus er is geen hoofdcomputer via welke de andere computers het internet op gaan. De vraagstelling wijkt dus enigszins af van de feitelijke situatie. Werkt de wizard dan nog wel?>> ja hoor geef gewoon aan in de wizard dat de betreffende pc via een lan verbinding contact maakt via het internet; de andere pc's moeten die wizard ook draaien omdat ze dan onderling met elkaar kunnen communiceren
succes!

sgrav000

uitgestelde zitting

Pas op 21 juni zal ik de adviezen toepassen. Dus na maandag bericht ik jullie.

sgrav000

Laatst bewerkt:
watchdog

Van de watchdog moet ik nu reageren. Maandag a.s. pas ik de adviezen (wizard gebruiken) toe. Dan zal ik berichten of er nog problemen zijn.

sgrav000

sgrav000,

Neem wel in ogenschouw dat sommige routers even nodig hebben om de info te verwerken en meestal eerst een reboot van de PC's moet afwachten om ook echt te gaan werken. Ik heb het toevallig van de week ook gehad met een kabelaansluiting, via het modem werkte het perfect, maar met de router was het in een keer hopeloos. Bleek achteraf dat ik te snel was en niet had ge-reboot.

Ik kwam nog wel in het configuratie scherm van de router, maar hij reageerde niet meer op de ingegeven commando's. Heb toen via de configuratie van het router voor een fabrieksinstelling gekozen en toen opnieuw begonnen, na alles weer ingegeven te hebben en de pc gereset te hebben werkte het wel.
En voor wat betreft het installeren van ME, kun je volgens mij ook net zo goed bij Win 98 blijven, tenminste als het 98 SE is. Dit werkt ook goed met netwerken en is volgens mij stabieler als Millenium...

Suuk6,

Remy

opgelost

Het netwerk incl internetverbinding via de router en adslmodem werkt weer. Ik heb de wizard internetverbinding toegepast zoals jullie suggereerden.

Dank voor het meedenken.

sgrav000

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan