connectie over een router

Status
Niet open voor verdere reacties.

delan009

Gebruiker
Lid geworden
9 dec 2006
Ik ben aan het oefenen met een win2k3 als router
ik heb netwerk 1 met als nummer 192.168.1.254 ( geen GW )
ik heb netwerk 2 met als nummer 192.168.2.254 ( geen GW )
aan de 1 kant heb een XP met als nummer 192.168.1.10 en GW 192.168.1.254
aan kant 2 heb ik een WP met als nummer 192.168.2.10 en GW 192.168.2.254
(van beide xp's heb ik voorlopig de firewall uitgeschakeld)
ik heb 2 statische routes ingevoegd nl
nickaart 1 met als doel 192.168.2.0 (SM 255.255.255.0) en GW 192.168.2.254
nickaart 2 met als doel 192.168.1.0 (SM 255.255.255.0) en GW 192.168.1.254

Ik kan in beide richtingen pingen, dus dat is ok.

Maar als ik in de verkenner van de XP aan zijde 1 in de adresbalk het volgende intyp, \\192.168.2.10 , dan komt er een aanmeldingscherm waar de gebruikersnaam gast instaat die ik niet kan wijzigen en een wachtwoord (die ik kan ingeven, maar dat is niet nodig want gast is uitgeschakeld)
Hoe komt het dat die gebruikersnaam niet kan ingegeven worden?

Ik heb al enkele documenten gevonden op internet ivm routering, maar als er iemand is die zegt "dat document is goed stusiemateriall" , laat maar komen.

THX for help

Die statische routes hebben geen functie: Als je op nickaart 1 ip-adres 192.168.1.254 op de server hebt ingesteld met SM 255.255.255.0 gaat automatisch alles dat vanuit de server op het 192.168.1.x netwerk thuishoort over die nickaart. Dito voor 192.168.2.254. Je hebt het al goed ingesteld staan zonder de 2 statische routes.

Het verhaal over Gast hangt samen met de versies XP die je hebt: Heb ik gelijk dat één of beide XP machines XP Home hebben? Indien ja, dan is dat de verklaring.

Is dit niet het geval (beiden draaien dus XP Professional), dan moet je het volgende nakijken op beide computers:

Start -> Uitvoeren -> control.exe folders
tabblad Weergave
Kijk na of het vinkje staat bij Eenvoudig delen van bestanden (aanbevolen)
Staat dat vinkje aan, en het Gast account is uitgeschakeld, dan kan er niets onderling gedeeld worden.
Staat dat vinkje uit, dan kunnen op basis van (lokale danwel domein-) gebruikersnaam/wachtwoord combinatie bestanden, printers etc. onderling gedeeld worden.

Tijs.

inderdaad, eenvoudig delen stond aangevinkt!!, thx

weet je soms geen goede uitleg staan ivm statische en dynamische routering??

je ziet, ik dacht al dat ik een statische route nodig had om van 192.168.1.0 naar 192.168.2.0 te gaan en terug :rolleyes:

Ik heb geen directe uitgebreide link voor wat achtergrondinformatie. Wel heb ik zo snel dit gevonden op de MS site.

Kijk ook het artikel aan (onderaan de pagina) voor extra informatie over het instellen van Default gateway.

Als iemand anders van helpmij een link voor delan009 heeft voor wat achtergrondinformatie over routing, graag hier posten.

Verder fijn dat mijn instructie je geholpen heeft bij het onderzoeken van je toegang tot gedeelde mappen etc. :thumb:

Succes,

Tijs.

Laatst bewerkt:
Je ziet wel hé tijs, het is een onderwerp die niet voor de hand ligt.

Als iemand een goede link heeft, please , post it HERE !!!!

THX, THX

Dat het onderwerp niet 'voor de hand ligt' snap ik ook. Heeft mij ook een hoop zweet en tranen gekost om het te leren...

alvast een linkje gevonden voor je: deze

Hopelijk komen anderen met evt. betere links.

Tijs.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan