consistentieprobleem: dirty bit

Status
Niet open voor verdere reacties.

madmuppet

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
5 dec 2001
Berichten
2.273
Ik word er een beetje gek van zo langzamerhand... ik word op mijn laptop geplaagd door een probleem met schijfconsistentie. Zodra ik het ding aanzet, wil hij schijfcontrole gaan uitvoeren, maar dat lukt niet. Reden blijkt een zg "dirty bit".


Dat probleempje dirty bit is vrij eenvoudig op te lossen, waarna het geheel weer werkt als een zonnetje.
Ik heb in pakweg 17 jaar al diverse pc's versleten, maar ik had dit probleem nog nooit gehad. Wat dus danig begint te irriteren, is dat het een terugkerend probleem is. Iedere paar weken is het weer zover. WTF???? :evil:

Hoe komt dit, en wat doe ik er aan? Is de HDD gewoon niet zo best? Het ding is net een jaar oud, dat zou toch niet mogen...
 
Hoi !

Komplete HDD klonen naar 'n externe schijf, de betrokken schijf grondig formatteren, , HDD terugklonen.

Is hiermee het probleem verholpen heb je geluk.

Helpt dit niet: schijf retourneren, mogelijk nog garantie ?
'n Jaar oud zegt niets: hier pas nog 'n 1 tB HDD van 4 maand oud onder garantie geretourneerd....

Greetz,

Harry.
 
Reden blijkt een zg "dirty bit".

Waar baseer jij dit op? MEt andere woorden, hoe weet jij dat het een dirty bit is?

En Harry, ken je me nog? Ik wil dan weer de vraag stellen waar je jouw oplossing op baseert.
 
Laatst bewerkt:
Hoi !

Omdat ik uitga, gezien de melding die @TS krijgt, van een fout in de schijfconsistentie of de MBR.

Gezien het feit dat ik @TS ken als iemand die niet echt 'n leek is in PC-zaken neem ik aand at de eenvoudige oplossingen (bijv. handmatig 1 maal 'n schijfcontrole uitvoeren in DOS) al geprobeerd zijn.

Greetz,

Harry.
 
het is werkelijk een "dirty bit". Eerlijk gezegd had ik er voordat ik het zelf mocht ervaren nog nooit van gehoord, maar via de helpdesk van HP kwam dit probleem boven.

Start | Run | Type: cmd | OK |
Type: fsutil dirty query C:
Prompt: Volume c: is dirty

dat probleem lost wel weer op met CHKDSK /f /r maar het komt binnen de kortste keren weer terug. Grrrrr..... :evil:

Ligt het nou aan de schijf, die fysiek gewoon niet in orde is, of zit er gewoon een foutje in het FS van de bootsector?

Ik heb er weinig zin in, maar zou ik niet beter helemaal opnieuw kunnen installeren? Als die dirty bit niet gerepareerd wordt met reguliere CHKDSK, zou het met een format, waarna ik het hele spul weer terugzet, wel oplossen? Het probleem wordt in ultimo veroorzaakt door Windows natuurlijk. Als het foutje daar zit, lost een ghost image niets op
 
Hoi !

Zoals gezegd: dat zou ik zeker proberen, maar een garantie dat het probleem dan is opgelost kan ik je niet geven !

Die chkdsk-oplossing heb ik je niet gegeven, omdat ik ervan uit ging dat je die al geprobeerd had.

Greetz,

Harry.
 
nou... na een uitgebreidde backup en experteren van alle settings van allerlei programma's gisteren de boel geformatteerd en systeemherstel uitgevoerd. Het probleem lijkt (vooralsnog) opgelost. :thumb:

Hopelijk blijft het nu goed gaan, anders alsnog maar een nieuwe HDD. Mocht het zover komen, ga ik toch ook eens een SSD overwegen. Wat zijn die dingen nog steeds duur zeg... eentje met een beetje fatsoenlijke capaciteit kost een klein fortuin...




... ik ben trouwens niet zo te spreken over de service van HP. Ik heb juist een HP gekocht, en geen ding van de plaatselijke low-budget-supermarkt, voor de kwaliteit en de service. Het blijkt echter dat HP er tegenwoordig een nieuw systeem op nahoudt: na de garatieperiode GEEN ondersteuning meer geeft, uitsluitend tegen betaling. Een merk als Medion, om maar eens wat te noemen, heeft dat stukken beter geregeld. Ik ben zeer teleurgesteld...
 
Laatst bewerkt:
Hoi,
deze link was dé oplossing geweest
Dit had je ook kunnen doen
Bepaalde schijven uitsluiten van schijfcontrole

- Uitvoeren - regedit + Enter
- HKEY_LOCAL_MACHINE \ System \ CurrentControlSet \ Control \ Session Manager \ BootExecute
- Rechtsklik op BootExecute, kies wijzigen en verander de waarde in: autocheck autochk /k:x * (vervang de x door je eigen stationsletter)
- Sluit het Windows-Register af

Wat ook kan:

- Uitvoeren-cmd - chkntfs /x c: ( vervang de c door je eigen schijfletter)
- deze opdracht verandert de registersleutel in: autocheck autochk /k:c *
http://www.raymond.cc/blog/archives/2008/02/23/disable-or-stop-auto-chkdsk-during-windows-startup/
http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;en-us;Q160963

Dirty Bit

http://www.microsoft.com/resources/...all/proddocs/en-us/fsutil_dirty.mspx?mfr=true
 
Laatst bewerkt:
@Mik Zjegger.... daar kom je nu mee?:p

Ik heb jou methode uiteindelijk gebruikt, omdat het probleem ook na formatteren en herinstallatie gewoon weer terug kwam. Een echte oplossing is het natuurlijk niet, omdat het probleem nu feitelijk gewoon genegeerd wordt.
Ik zou het liever echt oplossen door de oorzaak aan te pakken... Voorlopig heb ik er geen last meer van, maar ik ga toch nog eens verder zoeken.
 
@Mik Zjegger.... daar kom je nu mee
Ja ik ben me er van bewust dat de oplossing het negeren v.h. "probleem" is, maar ik zou daar mee kunnen leven. :d
 
Ja ik ben me er van bewust dat de oplossing het negeren v.h. "probleem" is, maar ik zou daar mee kunnen leven. :d

Nou, ik slaap er ook niet minder om hoor, maar is zou geruster slapen als ik wist dat ik er geen spijt van ga krijgen.

Misschien toch eens naar die HDD Regenerator kijken van Harry. Wat betreft de kosten, ach... er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden... ;)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan