consumentenrecht

Status
Niet open voor verdere reacties.

Hansscheer

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
24 jun 2001
Wie heeft er verstand van hetvolgende ,
Een laptop van 800 euro ( was een aanbieding van BCC ) merk Packard en Bell heeft het na 15 maanden begeven . Dat is 3 maanden na de garantie , ook is de laptop weinig gebruikt . Ter reparatie bij BCC achter gelaten , nu na 4 weken bericht gekregen dat de reparatie 480 euro gaat kosten .
Ik vind dit belachelijk veel , is er niet een wet waar ik mij op kan beroepen dat zo'n apparaat ( bij normaal gebruik ) toch langer meegaat dan 15 maanden ?
Moet ik acoord gaan met de reparatie ?
Alvast mijn dank voor jullie reactie's
Hans

Nee, garantie is in europa 2 jaar, 1 jaar door de leverancier, 1 jaar door de fabrikant, en in Nederland zelfs de verwachte tijd van de levensduur.

Dat is allemaal mooi en aardig, alleen om het te krijgen schijnt het nogal een probleem te zijn.

Ik begrijp dit niet ,
De opgegeven garantie is 1 jaar , uit jouw verhaal is dat dus 2 jaar .
Nu denk ik dat de voeding kapot is en misschien nog wel iets , wat valt er dan onder die garantie , of te wel dat ik iets moet betalen lijkt mij redelijk maar wat is dan redelijk ?
Hans

Zoals altijd is het wel wat genuanceerder, maar een telefoontje hierover kan natuurlijk nooit kwaad, ben bang dat je hier geen juridisch geschoolde mensen vind.

Heb hier wel een naar een site met een telefoonnummer, deze.

Misschien heb je er wat aan, je been stijf houden heeft vaak ook wel zin, kwaad worden nooit.

Bedankt ,
Toch vraag ik mij af of iemand anders hier mee te maken heeft gehad of iemand die hierover wat tips heeft
Hans

Indien een product niet voldoet aan de verwachtingen die de koper daarvan mocht hebben, kan hij eisen:
dat de verkoper het ontbrekende alsnog levert;
dat het product wordt hersteld of vervangen;
dat de verkoper een gedeelte van de koopprijs terugbetaalt;
dat de koopovereenkomst wordt ontbonden.

Lees dit eens door.
Je mag van een product verwachten dat deze het langer volhoudt dan de periode die jij aangeeft.
Men kan hier een verzekering voor afsluiten om dit juridisch aan te vechten.
Een lidmaatschap van een vakbond biedt vaak ook deze mogelijkheid (jurische bijstand).

Succes.

Het kan idd goed zijn dat de fabrieksgarantie 1 jaar is, echter van een product als een laptop mag verwacht worden dat hij veel langer goed blijft functioneren dan 1 jaar. Je moet daarom geen genoegen nemen met de prijs van de reparatie. Als de fabrikant niet tot vergoeding overgaat moet de winkelier water bij de wijn doen. Een reparatie van meer dan de helft van de aankoopprijs na deze korte tijd zou ik nooit accepteren. Ga desnoods dreigen met Kassa of Radar of zoiets, dan willen ze nog wel eens inbinden. Ben je toevallig lid van de consumentenbond??, die bieden ook hulp aan leden in dit soort gevallen.
Misschien moet je wel een deel van de reparatie betalen, hij is tenslotte niet meer nieuw, maar zeker niet meer dan de helft of zo.

Suc6 enne sterkte!!

Inderdaad is 480,- veel voor een reparatie van een apparaat van 15 mnd oud. in europa is de garanbtie inderdaad 2 jaar. daar geld wel dat na 2 jaar de garantie ook echt voorbij is. klaar en duidelijk voor iedereen. In nederland ligt dat anders. hier hebben we het consumentenrecht. bovenin werd daar al het een en ander over uitgelegd. je zult kostloos herstel kunnen vragen, dara je vaak wel onderzoekskosten en dergelijke moet betalen. Packkerd bell heeft het recht om in nederalnd 1 jaar volledige fabrieksgarantie te geven. dit komt (door de consument zelf veroorzaakt met "hun" tros kassa en radar etc.) door het nederlandse consumeneten recht. het is overigens best een moelijke materie! Advocaten hebben weer (vaak)geen verstand van de verkochte producten. Vind PB bijvoorbeeld virussen en software matige problemen waardoor een klacht kan zijn ontstaan ben je sowieso al de sigaar omdat dat niets te maken heeft met een ondeugdelijk apparaat. De consument moet ook altijd terug nara de leverancier van het product. dus de winkelier of de internet aanbieder. die moeten het were verhalen op de fabriekant. Binnen 6 mnd van de (volledige)garantietermijn dient de verkopende partij altijd aan te kunnen tonen of een apparaat ondeugelijk is gebruikt, na 6 mnd moet een klant zelf aan kunnen tonen of hij/zij het aparaat "normaal" gebruikt hebben. Dan komt het leuke in onze wetgeving....dat kan natuurlijk niemand!

Voor jou laptop vind ik de reparatie veel geld.. meer dan 50% is (denk ik) te veel.
rond de 250,- zou ik eerder normaal vinden, of jij moet non conformiteit kunnen aantonen?!?!?\

s6

En daarmee mag er nu een slotje op dit topic.Topic is uit 2006 en mag in ruste blijven.Graag volgende keer naar datum kijken.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan