Contactformulier: hoe verplichte velden maken?

Status
Niet open voor verdere reacties.

gebruiker47

Gebruiker
Lid geworden
4 apr 2011
Hallo allemaal, :)

Ik heb een contactformulier op mijn website.
Kan ik ook maken dat alle velden verplicht zijn? ;)

Groetjes, :)

Laatst bewerkt:
Dit doe je met javascript.

Zelf doe ik het met jQuery.
PHP:
$(document).ready(function() {
	$("form#IDVANFORMULIER").submit(function() {
		if ($("#IDVANHETVELD").val() == "") {
			$("span#ERRORID").html("U vergeet een veld in te vullen!").show();
			return false;
		}else{
			return true;
		}
	});
});

Eeuhm, validatie doe je tegenwoordig aan de server side hoor... Als ik men javascript uitzet, en ik voer niets in in de verplichte velden, dan kan ik die lege velden gewoon versturen. Valideert je script het dan niet goed, dan gaat er iets crashen x)

Blijkbaar leest niemand mijn reactie... Als ik men javascript uitschakel is je validatie weg.

Ow,ik dacht dat je het over het systeem van jacfdof had.
Hoe doe jij dat dan?

groetjes,

Met empty() in php:

PHP:
if(!empty($_POST['naam']) && !empty($_POST['email']) && !empty($_POST['bericht'])) {
$naam="Naam: $_POST[naam]\n \n";
$email="E-mail: $_POST[email]\n \n";
$bericht="Bericht: \n $_POST[bericht]\n";
mail('email@adres.com','Contactformulier Jons Website',$naam . $email . $bericht);
echo("Uw bericht is verzonden! <br>
Wij beantwoorden uw bericht zo snel mogelijk!");
} else {
echo 'Je bent vergeten iets in te vullen!';
}

mooi, maar waar moet ik hem in de code zetten?
Nu staat er als je de pagina bezoekt al: Je bent vergeten iets in te vullen!

Hoe moet ik dit doen?

Je moet nog wel wat dingen er om heen bouwen, zoals een controle of er iets gepost is :)

Het verplicht maken van een veld in een formulier is voor mij iets heel anders dan het verwerken van de data van het formulier.

door javascript ( of jqeury) te gebruiken controleer je of je velden zijn ingevuld.
Met php controleer je server side of er geen foutieve data is ingevuld. vb met empty() of andere validatie zodat je geen mails krijgt die niets bevatten of je server niet als spam gaat dienen.

Als je de code in verwerk.php zet, krijg je alleen de melding als er niets ingevuld is. Zet je het op de formulierpagina zelf, dan moet je het formulier aanpassen en het script ook.

Succes ;)

Je probeert nu denk ik php en javascript door elkaar heen te halen. Dat werkt niet.

Bekijk eens deze *KNIP*.
Kun je binnen 3-5 minuten een *KNIP*en simpelweg aanvinken welke velden je verplicht wilt e.d.

Laatst bewerkt door een moderator:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan