Contactformulier

• Onderwerp starter Onderwerp starter vinpo
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

vinpo

Gebruiker
Lid geworden
6 dec 2005
Ik heb een site gemaakt in dreamweaver en daar zou ik graag een contact pagina op zetten. Nu weet ik alleen niet hoe ik daar moet aan beginnen. Van php of axp ken ik niets. Kan iemand mij helpen aub.
Thx.

Een formulier maak je in Dreamweaver via Insert > Form.
Daarna vul je in de Properties Inspector de verschillende velden in - zie bijlage.
Bij Form Name zet je bijvoorbeeld Contact
De makkelijkste manier is om de gegevens via e-mail naar je toe te laten sturen.
Method wordt dan POST.
Bij Action vul je vervolgens mailto:naam@provider.nl in.
Bij Enctype vul je text/plain in - dat zorgt ervoor dat alles goed leesbaar in je e-mail verschijnt.
Daarna kun je via Insert > Form Objects de benodigde elementen (tekstvelden, keuzevakjes, knoppen etc.) in het formulier zetten.
Hiervoor zul je de Help van Dreamweaver even moeten raadplegen, anders wordt dit een antwoord van anderhalve meter lang. :)
Daarnaast kun je via Google eens op dreamweaver formulier zoeken. Er zijn genoeg tutorials te vinden die dit heel uitgebreid behandelen.
Hieronder een voorbeeld van een heel simpel formuliertje.
Zet je eigen e-mailadres achter mailto: en je hebt een werkend exemplaar. :)
PHP:
<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN">
<html>
<head>
<title>Contact</title>
<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=iso-8859-1">
</head>

<body>
<p>Simpel contactformulier</p>
<form action="mailto:naam@provider.nl" method="post" enctype="text/plain" name="Contact" id="Contact">
  <p><textarea name="Tekstvak" cols="40" rows="6"></textarea>
</p>
  <p> 
    <input type="submit" name="Submit" value="Verzenden">
    <input type="reset" name="Reset" value="Wissen">
  </p>
</form>
</body>
</html>
Guus.

Laatst bewerkt:
Geplaatst door Guus abc
...
Zet je eigen e-mailadres achter mailto: en je hebt een werkend
....

Mmmm, dat werkt niet lekker vaak volgens mij. Als je php ondersteuning hebt neem er 1 met php, en anders een gratis mail formulier

Geplaatst door Rimsic
Mmmm, dat werkt niet lekker vaak volgens mij.
Ik weet dat dit niet de ideale oplossing is, Rimsic, maar als je even de moeite neemt om de vraag goed te lezen, dan zul je begrijpen waarom ik deze oplossing geef. :rolleyes:
Maar misschien heeft topicstarter inderdaad PHP-ondersteuning.
In dat geval kun je hem misschien even heel precies uitleggen hoe hij dat formulier dan moet maken - dan heeft hij wat aan je antwoord.
Of vertel hem, behalve DAT hij een gratis formulier kan gebruiken, ook even WAAR hij dat kan krijgen.

Guus.

Laatst bewerkt:
werkt niet

Ik heb dat gedaan maar het enige dat gebeurd is het openen van mijn mailprogramma waar niets op te zien is!!!!! HELP PLEASE:(

Re: werkt niet

Geplaatst door vinpo
Ik heb dat gedaan maar het enige dat gebeurd is het openen van mijn mailprogramma waar niets op te zien is!!!!! HELP PLEASE:(
dat was dus ook mijn probleem altijd...het werktte gewoon niet.

oke ik zal even nadere info geven:

Als je PHP ondersteuning hebt: > Klik <

En voor gratis formulieren: > Klik <

Terradon webservice heb ik een tijdje mee gewerkt met de nieuwsbrief functie! Het werkte heel goed en bijna geen reclame alleen een kleine tekst link wanneer je je aanmeldde voor de brief!

Geplaatst door Guus abc
Ik weet dat dit niet de ideale oplossing is, Rimsic, maar als je even de moeite neemt om de vraag goed te lezen, dan zul je begrijpen waarom ik deze oplossing geef. :rolleyes:
Maar misschien heeft topicstarter inderdaad PHP-ondersteuning.
In dat geval kun je hem misschien even heel precies uitleggen hoe hij dat formulier dan moet maken - dan heeft hij wat aan je antwoord.
Of vertel hem, behalve DAT hij een gratis formulier kan gebruiken, ook even WAAR hij dat kan krijgen.

Guus.
niet alles hoeft voogekauwd te worden guus, dat jij altijd regels lange antwoorden geeft, OK en dat jij daar tijd voor hebt, OK. Maar dan hoef iik dat toch niet te doen? Voer in google: gratis mailformulier en je bent al een heel eind. Of php contact formulier en TADAAA... :eek:

Geplaatst door Rimsic
niet alles hoeft voogekauwd te worden guus, dat jij altijd regels lange antwoorden geeft, OK en dat jij daar tijd voor hebt, OK.
Ik geef uitgebreide antwoorden, omdat ik niet weet hoeveel computerkennis een vraagsteller heeft.
Voor sommigen zal die info daardoor teveel zijn, maar voor mensen met weinig computerkennis is een stap-voor-stapuitleg wel zo prettig.
Ook houd ik hierbij in mijn achterhoofd dat anderen met een zelfde probleem later via de zoekfunctie een antwoord van mij tegen kunnen komen - ook die mensen moeten iets aan dat antwoord hebben.
Vaak heb ik helemaal geen tijd voor uitgebreide antwoorden, maar dan maak ik daar tijd voor door een andere vraag te laten liggen.
Ik vind de KWALITEIT van de antwoorden nl. belangrijker dan de KWANTITEIT.
Dit in tegenstelling tot sommige anderen op dit forum, die er blijkbaar op kicken om zo snel mogelijk Mega-, Giga- of weet ik wat voor Senior te worden en daarom maar zoveel mogelijk berichten plaatsen, wat meestal ten koste gaat van de kwaliteit en nauwkeurigheid van de antwoorden.

Guus.

Guus,

ik vind het prachtig dat je uitgebreide antwoorden heeft.
Thx man,
Ik zal eens proberen met die gratise mailforms.

ja ok dat vind ik goed van je dat je er tijd voor neemt. Maar i kga er van uit dat er ook nog wel is zelf wat gezocht kan worden.... ik voeg mijn deel toe als ik dat nodig vind en anders niet...hoe kort het ook is.

RIMSIC heeft een mailtje van mij.

Guus, ik heb geprobeert met die gratis mailformulier maar daar ben ik natuurlijk in beperkt wat velden enzo betreft. En als ik die php-code kopieer in een leeg html-pagina lukt het me ook niet zo.(moet ik die pagina opslaan als.php?)

Ik heb de code van het contact-formulier dat ik graag had gemaakt eventjes hieronder gezet.
Wat is er verkeerd aan???? Waarom werkt dat niet met de mailto opdracht? In alle tuts van dreamweaver zeggen ze dat het zo moet kunnen, maar bij mij lukt het dus niet.

<td>contactformulier<br> </td>
</tr>
<tr>
<td><form name="form1" method="post" action="mailto:vinpo@skynet.be">
<label></label>
<table width="100%" >
<tr>
<td width="150" class="style13"><span class="style13">Naam &amp; Voornaam </span></td>
<td><input name="naam" type="text" id="naam" size="30" maxlength="30"></td>
</tr>
<tr>
<td width="150" class="style13">Bedrijfsnaam</td>
<td><input name="bedrijf" type="text" id="bedrijf" size="30" maxlength="30"></td>
</tr>
<tr>
<td width="150" class="style13">Adres</td>
<td><input name="adres" type="text" id="adres" size="30" maxlength="30"></td>
</tr>
<tr>
<td width="150" class="style13">Postcode/woonplaats</td>
<td><input name="postcode" type="text" id="postcode" size="6" maxlength="6"> <input name="woonplaats" type="text" id="woonplaats" size="23" maxlength="23"></td>
</tr>
<tr>
<td width="150" class="style13">E-mailadres</td>
<td><input name="email" type="text" id="email" size="30" maxlength="30"></td>
</tr>
<tr>
<td width="150" class="style13">Telefoon</td>
<td><input name="telefoon" type="text" id="telefoon" size="12" maxlength="12"></td>
</tr>
<tr>
<td width="150" valign="top" class="style13">Pakketkeuze</td>
<td><select name="select" size="4" multiple>
<option>EU Light</option>
<option>EU Talk</option>
<option>EU Maxpro</option>
<option>EU Globe</option>
</select></td>
</tr>
<tr>
<td width="150" valign="top" class="style13">Vragen/opmerkingen</td>
<td><textarea name="vragen" cols="30" rows="5" id="vragen"></textarea></td>
</tr>
<tr>
<td width="150" class="style13">&nbsp;</td>
<td><input type="submit" name="Submit" value="Verstuur">
<input name="wissen" type="reset" id="wissen" value="wissen"></td>
</tr>
</table>
<br>
</form></td>
</tr>
</table></td>
<td valign="top" bgcolor="#CCB686">&nbsp;</td>
</tr>
<tr>
<td>&nbsp;</td>
</tr>
</table>
</body>
</html>

Laatst bewerkt:
Er is niets mis met je code, maar zoals hierboven al is opgemerkt, is dit niet de ideale manier om formulieren te verzenden.
Wanneer ik precies dezelfde code gebruik wordt het formulier wél verzonden - zie bijlage.
Of deze methode werkt hangt af van de browser- en mailinstellingen van de gebruiker. Daar kun je niets aan veranderen.
Als je deze methode gebruikt is er altijd een vrij grote groep gebruikers die problemen met de verzending heeft.
Om dit te omzeilen zou je een script op de server kunnen gebruiken. Je provider moet dit dan wel ondersteunen.
Stuur ze eens een mailtje en leg uit wat je wilt.
Veel verschil met de huidige methode is er wat betreft de code dan niet.
I.p.v. mailto:gebruiker@provider.nl komt er bij ACTION dan iets te staan als http://www.provider.nl/cgi.bin/naam_van_script.
Zoals je hieruit kunt begrijpen worden de ingevulde gegevens dan niet naar een mailadres gestuurd, maar naar een script op de server dat die gegevens verwerkt, waarna ze vervolgens naar jou gemaild worden.
Wil je toch de mailto:-methode blijven gebruiken, voeg dan nog wel even enctype="text/plain" aan de regel form name="form1" method="post" action="mailto:vinpo@skynet.be" toe.
Je krijgt de e-mails dan in de indeling die je in de bijlage ziet.
Doe je dit niet, dan krijg je de gegevens als een DAT-bestand als bijlage bij je mails en dat ziet er dan zó uit:

naam=Guus&bedrijf=Geen&adres=Straatweg+1&postcode=1111AA&woonplaats=Stad&email=
bla@blabla.nl&telefoon=123-4567890&select=EU+Talk&vragen=Geen&Submit=Verstuur

Met enctype="text/plain" is het een stuk makkelijker te lezen. :)

Guus.

Laatst bewerkt:
Bekijk *knip* eens. Kun je een formulier maken en plaatsen zonder technische kennis.

Laatst bewerkt door een moderator:
Aangezien dit een vraag uit 2005 is, en dus niet meer relevant, sluit ik hem.

Daarnaast wil ik je er op wijzen dat Helpmij niet bedoeld is om reclame te maken voor je scripts.
Gelieve de commerciële berichten achterwege te laten in het vervolg

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan