Contactformulier

Status
Niet open voor verdere reacties.

MUDesign

Gebruiker
Lid geworden
19 okt 2011
Hallo,

Ik ben bezig met het ontwikkelen van websites, zo ver ging alles nog goed.
Totdat ik tegen het contactformulier aanliep. Veel dingen geprobeert om een mooi contactformulier te laten integreren met mijn website, maar tevergeefs.
Echter, ik ben zover dat ik een contactformulier (basic style) op mijn website heb en hij werkt ook. Via een javascript heb ik deze zo laten werken dat wanneer je op verstuur klikt er een mooi 'thank you' berichtje tevoorschijn komt. (zonder de pagina te verlaten)
Maar nu is mijn vraag, weet iemand hoe ik mijn contactformulier zelf wat mooier kan maken zodat hij bij mijn website past? En ook liep ik tegen dit aan:

<input type="text" name="Naam" id="Naam" size="45" value="Naam" onfocus="if(this.value==this.defaultValue)this.value='';" onblur="if(this.value=='')this.value=this.defaultValue;"/>

Hierbij laat het formulier "Naam" zien in het text vakje voor naam en deze gaat weg wanneer je er op klikt. Maar hoe kan ik de style van deze text aanpassen zodat het bij me website past?

Hier is een linkje naar me website, onder Contact is het formulier te zien en te gebruiken. Voel je vrij om het contactformulier te testen, alleen vriendelijk verzocht om dan in het bericht vakje een berichtje achter te laten als 'test'.

www.mu-design.nl

Alvast bedankt,
Marcel Uilenreef
MU Design

Dit doe je met Cascading Style Sheets oftewel CSS. In een .css-bestand defineer je de eigenschappen van bijvoorbeeld: form { color: #ffff00 } of als je alleen een bepaalde id of name wil doen, stel je de eigenschappen daarvan in in je CSS bestand. Lijkt me dat je al ver genoeg bent gekomen zo op eigen kracht, hier moet je zoeken.

Marcel,

Ik zou dat contact-formulier maar even laten zitten
en me eerst eens concentreren op basale kennis over websites
en het bouwen er van.

Je biedt iets aan wat er qua uiterlijk mooi uitziet
(alhoewel: veel witte tekst op een grijze achtergrond; da's niet handig)
maar je hebt een site gebouwd die uit niets anders bestaat dan plaatjes.

In je broncode staat geen woord tekstuele content.
Wat op het scherm leesbare tekst is, is in werkelijkheid een image. Of liever gezegd: een heleboel images.

Er zijn meerdere redenen waarom dat niet goed is.
Accessability is één van die redenen.
SEO is een andere reden.

Het probleem zit 'm niet eens zozeer in de kwaliteit van je HTML-code
maar in het volstrekt ontbreken van enige tekst.
Normale cq ideale situatie is
  • je navigatie-menu bestaat uit tekst, al dan niet in een lijst-element gegoten
  • je tekst is opgedeelt in headers, paragrafen, lijsten en dergelijke
  • images hebben een inhoudelijke toegevoegde waarde (ze tonen datgene waar de tekst over gaat, of ze zijn toelichtend) of ze dienen als versiering.

Wat jij bijvoorbeeld mist zijn elementen die door zoekmachines gebruikt kunnen worden.
Zoekmachines worden blij van tekst en vooral van tekst die semantisch goed is ingedeeld:
een <h1>-element met een titel of een bedrijfsnaam, <h2>- en <h3>-elementen, <p>-elementen, enzovoort.
Dit is ook belangrijk voor de toegankelijkheid van de site (de accessability).

Useful

Dit doe je met Cascading Style Sheets oftewel CSS. In een .css-bestand defineer je de eigenschappen van bijvoorbeeld: form { color: #ffff00 } of als je alleen een bepaalde id of name wil doen, stel je de eigenschappen daarvan in in je CSS bestand. Lijkt me dat je al ver genoeg bent gekomen zo op eigen kracht, hier moet je zoeken.

Ik ben op de hoogte van css styling maar ik hoopte eigenlijk dat het op een andere manier kon. Want de style van het html form blijft in die zin basic.

Is het mogelijk om een flash contactformulier in de javascripted pop-up pagina te krijgen?

In ieder geval hartelijk dank voor je hulp, ik ga toch nog even proberen via css het contacform iets meer style te geven.

Vriendelijke groet,
Marcel

Useful

Marcel,

Ik zou dat contact-formulier maar even laten zitten
en me eerst eens concentreren op basale kennis over websites
en het bouwen er van.

Je biedt iets aan wat er qua uiterlijk mooi uitziet
(alhoewel: veel witte tekst op een grijze achtergrond; da's niet handig)
maar je hebt een site gebouwd die uit niets anders bestaat dan plaatjes.

In je broncode staat geen woord tekstuele content.
Wat op het scherm leesbare tekst is, is in werkelijkheid een image. Of liever gezegd: een heleboel images.

Er zijn meerdere redenen waarom dat niet goed is.
Accessability is één van die redenen.
SEO is een andere reden.

Het probleem zit 'm niet eens zozeer in de kwaliteit van je HTML-code
maar in het volstrekt ontbreken van enige tekst.
Normale cq ideale situatie is
  • je navigatie-menu bestaat uit tekst, al dan niet in een lijst-element gegoten
  • je tekst is opgedeelt in headers, paragrafen, lijsten en dergelijke
  • images hebben een inhoudelijke toegevoegde waarde (ze tonen datgene waar de tekst over gaat, of ze zijn toelichtend) of ze dienen als versiering.

Wat jij bijvoorbeeld mist zijn elementen die door zoekmachines gebruikt kunnen worden.
Zoekmachines worden blij van tekst en vooral van tekst die semantisch goed is ingedeeld:
een <h1>-element met een titel of een bedrijfsnaam, <h2>- en <h3>-elementen, <p>-elementen, enzovoort.
Dit is ook belangrijk voor de toegankelijkheid van de site (de accessability).

Ik ben nu ongeveer zo'n half jaar actief in het ontwikkelen van websites en ik ben begonnen met het schrijven van html, maar na mate ik daarin verder ging kwam ik erachter dat ik het ontwikkelen van een website in Photoshop qua design veel mooier is. Ik begrijp het punt wat betrefd tekst op de website. Ik was al van plan om dit te veranderen in html based tekst in plaats van 'plaatjes'.

Reagerend op het zoekmachine gedeelte, hoe kan ik mijn website het beste optimaliseren voor een zoekmachine? Echt puur en alleen door tekst toe te voegen in plaats van plaatjes? Lijkt mij sterk namelijk.

Als ik nou eens wat meer wist over het ontwikkelen van een website in Flash, dan zou ik daar graag actief in willen worden. Ik denk namelijk dat dat voor mij een ideale oplossing is.

Maar helaas is er op internet weinig te vinden wat betrefd een goede uitleg/tutorial in het ontwikkelen van een mooie flash website. En dan heb ik het zegmaar over een website zoals ik heb gemaakt @ www.mu-design.nl

Enige tips voor mij?

In ieder geval harstikke bedankt voor je reactie, veel tips en punten die ik kan gebruiken in het verbeteren van mijn website ontwikkelingen.

Gelukkig heb ik nog tijd zat om beter te worden, ben nog maar jong. :)

Met vriendelijke groet,
Marcel

Ik begin er niet aan alles om te noemen wat er niet goed is. ben ik morgen nog bezig.
Alleen 1 ding: je kunt jouw formulier versturen zonder dat er wat ingevuld is.
Dat mag dus NOOIT !!!!.

En de beste tip: een contactformulier maak je in php.

Ik begin er niet aan alles om te noemen wat er niet goed is. ben ik morgen nog bezig.
Alleen 1 ding: je kunt jouw formulier versturen zonder dat er wat ingevuld is.
Dat mag dus NOOIT !!!!.

En de beste tip: een contactformulier maak je in php.

Als ik niet positief in het leven stond dan was ik nu zwaar depresief geworden. Dankje voor je kritiek. Ik doe mijn best om veranderingen te maken.

Ja het contactformulier dat ik momenteel heb is in php.

Ehhhh, javascript en dan het formulier in php ?, dat snap ik even niet.
Het is of of, maar beiden kan niet.

Niet depressief worden, ik zal wat kleine dingen noemen:
witte letters op een lichtgrijze ondergrond
niet werkende linken
zeggen dat je een professionele website kunt leveren, maar je website straalt dat niet uit.
taalfouten

Het design is goed. :)

Ehhhh, javascript en dan het formulier in php ?, dat snap ik even niet.
Het is of of, maar beiden kan niet.

Niet depressief worden, ik zal wat kleine dingen noemen:
witte letters op een lichtgrijze ondergrond
niet werkende linken
zeggen dat je een professionele website kunt leveren, maar je website straalt dat niet uit.
taalfouten

Het design is goed. :)

Nee ik heb het verkeerd vermeld, ik gebruik een javascript om een 'Thank you' message te vertonen wanneer je op verstuur klikt. Het php-script word op de achtergrond uitgevoerd doormiddel van Ajax. Dus je blijft op de pagina wanneer dit alles gebeurd.

Ja sommige dingen moeten nog aangepast worden. Ik ben de afgelopen druk bezig geweest en heb deze website eigenlijk even snel in elkaar geprutst. Echter was ik wel van plan om deze website af te maken. Dus in de loop van de tijd aan te passen/verbeteren.

Taalfouten? Dat was me nog niet opgevallen, waar staan taalfouten als ik vragen mag?

Wat betrefd die linken, ik neem aan dat je doelt op mijn portfolio. Ik ben nog bezig om iets leuks te maken waar die website in geopent worden zodat je zegmaar wel linked blijft aan mijn website.

Tja als ik neerzet dat ik een beetje professionele websites lever dan krijg je ook geen klandizie. En ik doe al mijn best om beter te worden, ik vind het namelijk echt leuk om te doen en ik hoop dat ik ooit eens een goede professionele scripter/designer word. Ben nog maar net 17 jaar. :)

Met vriendelijke groet,
Marcel

Laatst bewerkt:
kennismakings gesprek is 1 woord
engels en nederlands door elkaar heen : diensten social
onderhoud pakket is 1 woord
wij zorgen dat het gewijzigt wordt: gewijzigD en worD (volgens mij)
aanbied- ingen ????? aanbie- dingen
fast respond: fast response
contact- eren: contac- teren

Vragen om vooral niet te bellen en vervolgens doodleuk je telefoonnummer vermelden
dat vond ik zelf een hele goede :#

Laatst bewerkt:
kennismakings gesprek is 1 woord
engels en nederlands door elkaar heen : diensten social
onderhoud pakket is 1 woord
wij zorgen dat het gewijzigt wordt: gewijzigD en worD (volgens mij)
aanbied- ingen ????? aanbie- dingen
fast respond: fast response
contact- eren: contac- teren

Vragen om vooral niet te bellen en vervolgens doodleuk je telefoonnummer vermelden
dat vond ik zelf een hele goede :#

Zo had ik het nog niet bekeken, alleen 'wordt' is wel goed want het is in deze zin te vervangen door hij/zij.

Ik zal vandaag maar even wat aanpassingen gaan doen denk ik zomaar. :)
Hartelijk bedankt.

Wat betreft het telefoonnummer, ik ben wel bereikbaar via de telefoon maar wegens drukte heb ik het liever als ze me emailen.

Marcel

Laatst bewerkt:
Maar één ding moet niet over het hoofd gezien worden, wat betreft het gedeelte over engels- en nederlandstalige woorden te gebruiken, ik maak websites om juist buiten het stereotype te vallen. Mijn beeld op websites is misschien anders dan het beeld dat jij of ieder ander heeft. Ik wil juist een nieuwe look aan het internet geven. Retro, modern en anders dan derest. Ik wil niet zeggen dat dit me lukt of gaat lukken maar voor mezelf vind ik het leuk om hierin te experimenteren.

Met vriendelijke groet,
Marcel

Het gebeurt heel vaak, maar als je weet dat er echt maar heel weinig Nederlands goed Engels kunnen lezen, dan zit de kans er in dat je potentiele klanten afschrikt.

Maar goed, neem de tijd, echt goed een website bouwen duurt best wel lang (in mijn geval in ieder geval wel :p).

Leer php en er gaat een wereld voor je open.

Verder ben ik van mening, dat alles wat je zelf bouwt meer indruk maakt dan dat je bv een gastenboek hebt en dat daaronder staat dat het van een ander is. En nog erger, voorzien van reclame/spam.

:thumb:

Het gebeurt heel vaak, maar als je weet dat er echt maar heel weinig Nederlands goed Engels kunnen lezen, dan zit de kans er in dat je potentiele klanten afschrikt.

Maar goed, neem de tijd, echt goed een website bouwen duurt best wel lang (in mijn geval in ieder geval wel :p).

Leer php en er gaat een wereld voor je open.

Verder ben ik van mening, dat alles wat je zelf bouwt meer indruk maakt dan dat je bv een gastenboek hebt en dat daaronder staat dat het van een ander is. En nog erger, voorzien van reclame/spam.

:thumb:

Ja daar zit wel wat in ja, maar goed.
Mag ik weten wat je website url is? En ja, het bouwen van een echte goede website vergt veel tijd en zowel kennis als ervaring. Waar ik beide nog niet echt over beschik blijkt.

Daar ben ik het volledig met je over eens haha!

Vriendelijke groet,
Marcel

http://www.derikketik.nl/jml/

Eerst deed ik het allemaal handmatig, maar nu met Joomla.
Veel simpeler te onderhouden, maar toch wil men dit hebben.

Kijk maar eens of je kunt ontdekken welke zelfgebouwde scripts er allemaal in zitten.

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan