Contactpersonen exporteren

Status
Niet open voor verdere reacties.

jafrako

Gebruiker
Lid geworden
13 jan 2007
Besturingssysteem
Win 365
Office versie
Office 365
In Outlook 2010 en voorgaande versies kon ik tbv van collectieve wijzigingen de contactpersonenmap exporteren naar een bestand waarbij ik de keuze had uit een csv- of een Excelbestand en ik dacht nog iets anders. Ik koos altijd Excel want daarin kan ik makkelijk hele kolommen wijzigen. Vervolgens weer importeren in Outlook. Makkie.

Ik weet niet door welke slimmerik Microsoft z'n Outlook een update naar versie 2013 heeft laten geven, maar deze kabouter vindt export naar een door komma's gescheiden csv-bestand genoeg keuze. Maar de keuze voor een komma als lijstscheidingsteken is zo ongeveer de meest stupide keuze die er is. Te exporteren teksten bevatten vrijwel altijd komma's en nota bene de kolomkoppen bevatten teksten met een komma!!! Wat er dan gebeurt ga ik niet uitleggen. Probeer het eens uit. Dat heeft dat Microsoft genie in ieder geval niet gedaan en z'n baas ook niet want anders had de jongen op straat gestaan. Outlook genereert een volstrekt onbruikbaar csv-bestand. Ik heb voor de aardigheid geprobeerd dat onbruikbare bestand weer te importeren, maar dan wordt Outlook ineens weer wel erg slim. Kan niet. Wel raar voor een door jezelf gemaakt bestand.

Ik vind het onbegrijpelijk dat een reus als Microsoft zo'n stommiteit al jaren laat bestaan. Een beetje softwarehuis heeft zoiets toch na een simpel mailtje van een gebruiker binnen een week opgelost. Maar ja probeer maar eens een mailtje naar Microsoft te sturen. Mij is het niet gelukt. Ik denk dat ze nooit iets horen en daarom denken dat het allemaal goed gaat.

Iemand een idee?

Als het goed is haalt software het scheidingsteken uit de Windows Instellingen. Zit in het configuratiescherm "Region and Language" tabblad "Format" en dan optie Additional Settings. Daar kun je dit aanpassen. Indien netjes geprogrammeerd volgt Outlook deze instelling. Lijstscheiding is in .csv vaak een , zeker voor de nederlandse taalinstelling.

Er zijn er al duizenden over gestruikeld daarom gaat het bij velen niet goed. En lukt dit ook niet.

Hier wellicht eens proberen weet niet of dit helpt.

Klik

Laatst bewerkt:
Jammer RogerS maar merkwaardigerwijs maakt Outlook geen gebruik van de algemene regels van Windows voor scheidingstekens. Wat je daar ook instelt Outlook blijft hardnekkig een komma gebruiken.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan