• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Container Relocation Problem

Status
Niet open voor verdere reacties.

Ermo1994

Gebruiker
Lid geworden
1 feb 2019
Hallo,

Ik ben een 4e jaars student op de opleiding International Logistics & Economics,

Nu moet ik voor het vak Operations Research een Container stacking problem oplossen, met het gebruik van Excel.

De opdracht houdt het volgende in:

Er zijn 999 containers die in een bepaalde volgorde binnenkomen op de terminal en er ook weer uit gaan. Er zijn in totaal 20 locaties die 5 hoog gestapeld mogen worden, dus in totaal 100 locaties.

Elke keer als een container de terminal moet verlaten maar er staat een andere container op zorgt dit voor een extra handeling.

Het doel is om de containers zo te stapelen dat ze de terminal inkomen en verlaten met de minste handelingen.

Mijn vraag is , is dit een probleem dat op te lossen is met excel, zo ja hoe ? (evtl, excel solver)?

Elke tip of hulp is welkom, al is het maar om me op de goede weg te helpen.

In de bijlage de excel file en een uitgebreide uitleg van de opdracht !

Bijlagen

Dit trok mijn aandacht:

here are 999 containers for in- and outbound: this leads to 1898 consecutive moments in time for a container to
arrive or leave.

Zou in plaats van 1898 een aantal van 1998 bewegingen niet correcter zijn ?

Ik heb het nagecheckt in de excel file, het zijn inderdaad 1998 bewegingen. Ik denk dat dit een type of reken-fout is geweest !

Laatst bewerkt door een moderator:
Zouden de ingeleverde opdrachten net zo nauwkeurig worden nagekeken ?

zonder strategie (= gewoon stapelen op de kleinste stapel en dan volgens rangnummer) 176 en 3649 bewegingen
rekenmethode kan tig keer sneller, maar voorlopig is dat bijkomstig.