Contrast?

Status
Niet open voor verdere reacties.

EmAaErkA

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
16 sep 2003
Een vriend van mij belde net met de volgende vraag:
Hij heeft een 17" TFT scherm met een contrast van 400:1.
Zijn vriend heeft een 19" TFT scherm met een contrast van 700:1.
Nu is het beeld van de 17" scherm veel scherper, is dit logisch of?

reactie

Scherpte is niets meer dan een hoeveelheid puntjes/lijntjes op een bepaalde oppervlakte.
Wat ook belangrijk is, dat de hoeveelheid beeldpixels per oppervl. niet bij elk scherm gelijk zijn.

speel wat met de instellingen want het contrast kan je meestal ook nog zo instellen.

Het kan aan nog heel andere belangrijke dingen liggen:

Een LCD scherm kan alleen scherp weer geven op bepaalde resoluties. Op de foute resoluties zie je scherpe en wazige letters door elkaar. Vaak merk je dat als je iets op je scherm hebt met lijnen zoals een tabelletje waarbij sommige lijnen dikker zijn of waziger zijn dan andere terwijl ze allemaal even scherp en precies moeten zijn.

Verder heb ik zelf ontdekt dat ze erg gevoelig zijn voor slechte (goedkope, dunne) VGA kabels, indien je de analoge VGA aansluiting van je computer gebruikt. Een slechte of langere kabel geeft een minder scherp, maar ook iets donkerder beeld op een LCD scherm. Dat geeft op de hele scherpe effect. Bij LCD schermen kan je vaak de monitorkabel er af halen en vervangen.

Kwa merk zitter er enorme verschillen in de helderheid en in de witheid van wit en misschien speelt een optisch effect door de kleurwarmte ook wel mee in iemands beoordeling van scherp en minder scherp.

Ik heb eens een verkeerde frequentie ingesteld en vreemd genoeg kwam mijn scherm niet met scherp beeld en moest ik mijn monitor instelling aanpassen. Zodra ik de goede beeldfrequentie instelde zat hij meteen goed en was hij scherp.

Er zijn tal van redenen. Maar scherpte zou niets met contrast te maken moeten hebben. Het zou scherper of minder scherp kunnen lijken hooguit, maar niet kunnen zijn om die reden.

Oke thx voor de reacties, ik zal het ff doorgeven!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan