Controle aanwezigheid database

Status
Niet open voor verdere reacties.

MarcovD

Gebruiker
Lid geworden
3 feb 2006
Ik heb een access programma met een losse acces database. Alsik nou het acces programme opstart terwijl de database niet op de eerder ingestelde plaats staat dan start het progamma gewoon op maar kan ik eigenlijk niets doen omdat de database met de brongegevens er niet is. Is het ook mogelijk om bij het opstarten van het programma te controleren of er een database is en zo niet deze dan op te zoeken en als nog te koppelen ?

Ik vrees dat dit niet lukt. Je programma is gemaakt in een bepaalde map. Dan koppel je ze in die map. Dus je tabellen zijn gekoppeld aan die map. Het prog, kan je zetten waar je wil, maar, bij openen, zoekt je prog naar je gekoppelde tabellen, in de map waar het gemaakt is.

Het is dus niet mogelijk om runtime tabellen te koppelen ? Ik dacht dat ik weleens heb gezien bij een access programma dat opstarte dat die dan eerst vroeg waar de database stond. Maar dat is dus niet mogelijk ?

Nu ja, bij mijn weten niet, maar ik zou nog even afwachten, want er zijn hier nog vele andere accessers hier op de site.Misschien dat die daar een oplossing voor weten.

Je kunt allereerst proberen om te kijken of de mdb met je tabellen nog op de juiste plek staat. Dat kun je doen met de Dir() functie. In de access help kun je het juiste gebruik van deze functie nalezen.

Het is ook mogelijk om in runtime tabellen te koppelen.
Welke tabellen gekoppeld zijn kun je opzoeken met behulp van de volgende query:
SELECT MSysObjects.Database, MSysObjects.ForeignName
FROM MSysObjects
WHERE ((Not (MSysObjects.Database) Is Null));

Vervolgens moet je deze tabellen één voor één opnieuw koppelen met behulp van een stukje code.
Hoe dat gaat staat hier beschreven: http://www.mvps.org/access/tables/tbl0009.htm

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan