controle harddisk

Status
Niet open voor verdere reacties.

aquamarijn

Gebruiker
Lid geworden
1 feb 2001
Mijn laptop wil niet meer opstarten., Ik krijg steeds heel kort een blauw scherm en vervolgens begint alles weer opnieuw. Ik zou graag willen controleren of de harddisk is overleden. Heb de beschikking over een usb aansluiting en een cd-rom. Is er een opstartbaar programma dat de harddisk kan controleren en eventueel repareren. Via Ultimate bootdisk lukt het niet, althans ik weet niet welk programma ik hiervoor moet gebruiken.

ik ga in mijn antwoord ervan uit dat je windows xp hebt.
ik denk niet dat je harde schijf is overleden maar ik denk dat je windows installatie corrupt is geworden, gezien je computer blijkbaar wel opstart en waarschijnlijk zodra het bureaublad moet komen er een blauw scherm komt. Dat kan komen door een verkeerde of incompatible driver of andere software.

in veilige modus start ie ook niet op? naar veilige modus ga je als je tijdens opstarten nog voor windows scherm met dat balkje op F8 drukt. en kiest in het menu voor veilige modus.
dan zou je in veilige modus systeemherstel kunnen doen.

maar om antwoord te geven op je vraag: je kunt opstarten met de windows cd en in het eerste setup scherm op 'R' drukken om naar het het reparatieconsole te gaan. Daarna typ je bij het prompt in het commando: chkdsk /r

je kan ook nog de volgende commando's gebruiken: fixboot en fixmbr

laatste redmiddel:
je wilt antuurlijk geen bestanden kwijtraken neem ik aan. dan zou je als bovenstaande niet werkt nog de register instellingen kunnen terugzetten. omdat dan daarna de verwijzing naar de eventuele 'verkeerde' software ontbreekt en zal je computer gewoon opstarten.
Microsoft heeft hier een procedure voor. Alleen deel 1 op die site uitvoeren in het reparatieconsole. Dit zal gegarandeerd werken maar gebruik dit alleen als laatste redmiddel omdat je systeem erg onstabiel word. De bedoeling van deze procedure is om te zorgen dat je nog bij belangrijke bestanden kunt komen en te backuppen. Ik raad het ten zeerste aan dat je na deze procedure je computer z.s.m. opnieuw installeert

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan