• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

controle op al bestaande naam en patientnummer

Status
Niet open voor verdere reacties.

willie76

Gebruiker
Lid geworden
6 nov 2010
Hallo Forumleden.

Ik heb een excel-blad gemaakt waar de gebruiker een naam (PATNAAM) en statusnummer (STATUSNR) moet invoeren.
Dit wordt gesaved in een ander excel-tabblad, waardoor er daar een soort van database ontstaat.

Nu wil ik graag dat excel, voor het opslaan, controleert of de combinatie naam + statusnr en de het statusnr als los item al bestaat; en zo ja dat er een melding komt dat deze combinatie/dit statusnr al in gebruik is.

Wie weet hoe je dit makkelijk in VBA programeert ???

Alvast bedankt

Op deze manier.
Uiteraard moet je "C:\bestand.xlsx" vervangen door hetgeen je zelf wilt gebruiken.

Code:
Private Sub Workbook_BeforeSave(ByVal SaveAsUI As Boolean, Cancel As Boolean)
    If Dir("C:\bestand.xlsx") <> "" Then
        MsgBox "Bestand bestaat al."
        Cancel = True
    End If
End Sub

oke, dat is dus om te kijken of een bestand al bestaat.
Wat ik eigenlijk bedoelde is, dat als ik op werkblad 1 een patientennaam en statusnr invoer, excel op werkblad 2 moet gaan kijken of de combinatie óf alleen het statusnr al voorkomt.
Zo ja, dan moet er een melding komen.

Misschien was ik de eerste keer niet duidelijk genoeg in mn uitleg. Hopelijk begrijp je me nu beter......
Excuses mijnerzijds.

Geeft niks :)
Die andere controle kun je denk ik makkelijk met verticaal zoeken doen.
Heb je een voorbeeld documentje?

Hallo Edmoor

Ik heb een werkblad als bestandje bijgevoegd.
Het is maar een deel-werkblad van het gehele bestand, maar verwijzingen in VBA dat lukt me al wel.......
Nu wil ik dus ook vert.zoeken in VBA hebben, en daarvoor heb ik geen idee.

Het idee is dus dat ie op statusnr zoekt, en als het nummer al bestaat dat ie dan een pop-up geeft met een melding als "statusnr bestaat al" of zoiets.....

Alvast bedankt

Bekijk bijlage test.xlsx

Als niemand anders me voor is zal ik er vanavond, als ik weer thuis ben, eens naar kijken.

Als je een nieuw voorbeeldbestand toevoegt kan je dan op Blad2 de situatie schetsen hoe deze combinatie opgeslagen wordt.
Op welke manier wordt deze combinatie gesaved naar Blad2 (manueel, macro(dan uiteraard toevoegen in vb),..) ?
Is het ook niet beter om de controle uit te voeren alvorens op te slaan op Blad2, dit vermijd extra zoekwerk en verbeteringen bij het afsluiten v/h bestand ?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan