controle op draadloos netwerk

Status
Niet open voor verdere reacties.

grema

Gebruiker
Lid geworden
2 dec 2006
beste collegas

ik heb een draadlose verbinding laten installeren .de persoon die dit installeerde vertelde me dat m'n netwerk beveiligd is, maar als ik gebruik maak van een laptop geraak ik vanzelf op dit netwerk.

weet iemand nu hoe ik kan controleren of er niemand van de buren op dit draadloos netwerk komt en even kan meekijken op m'n pc.

alvast dank

grema

Beste inloggen op de draadloze router, en kijken of er inderdaad beveiliging in werking is.
Dit moet WPA-PSK (ook wel WPA-Personal genoemd) danwel WPA2-PSK (ook wel WPA2-Personal genoemd) zijn. Als er WEP beveiliging staat ingesteld is dit niet genoeg, want dat is heel gemakkelijk te kraken. Staat er helemaal geen beveiliging ingesteld, dan ben je geflest...

[Het zou natuurlijk kunnen zijn dat die installateur je laptop reeds heeft ingeregeld voor het draadloze netwerk qua connectie- en beveiligingsinstellingen. Wellicht is dat de verklaring waarom je zelf niets hoeft te doen om verbinding te krijgen.]

Wil je zien wie er op dat moment gebruik maken van je router/het draadloze netwerk, kijk dan in het gedeelte dat (vaak) DHCP Leases heet. Daar worden de computers genoemd die een ip-adres van de router gekregen hebben en dus succesvol een verbinding ermee hebben kunnen opbouwen. Staat daar méér genoemd dan jouw laptop (dus méér dan 1 apparaat; ik ga ervan uit dat jouw laptop de enige computer is die (bedraad of draadloos) van de router gebruik maakt), dan lift er iemand mee op je Internet-verbinding.

Succes,

Tijs.

Laatst bewerkt:
beste Tijs,

dom vraagje ,?
"inloggen op de draadloze router " hoe doe je dit?

Je kan in je router configuratie pagina zien wie er allemaal verbonden zijn, maar waarschijnlijk weet je niet hoe je daar moet komen.

Je kan ook even checken wat voor beveiliging er op je draadloze verbinding zit.

Ga naar je configuratie scherm > netwerken
Doe dan rechtermuis op je draadloze netwerk verbinding en kies eigenschappen
Dan naar het tabblad draadloze netwerken
Klik de verbinding aan die verbonden is en druk op eigenschappen

Als er dan bij netwerk verificatie open staat en bij gegevens versleuteling uitgeschakeld staat je verbinding wagenwijd open voor iedereen.

Laatst bewerkt:
ok

even gecheck en inderdaadzoals ik al vermoede staat er geen
beveiliging op .

Is het nu gelijkwzt er wordt ingevuld als beveiliging?

Is het nu gelijkwzt er wordt ingevuld als beveiliging

Die zin snap ik niet helemaal maar volgens mij bedoel je om het daar in te stellen als beveiligd, gelijk je router beveiligd is.
Dit is dus niet het geval.
Je dient eerst dus in de configuratie pagina van je router zien te komen.
Dit gaat via de browser, soms is dit http://192.168.1.1/ of http://192.168.1.254/
En dan moet je de gebruikersnaam en wachtwoord weten van je router, zit er geen boekje bij? hier hoort het in te staan.

Hier kun je lezen hoe je een beveiligde verbinding instelt. http://www.tekstenuitleg.net/artikelen/netwerken/draadloos-netwerk-beveiligen/wpa-encryptie-instellen.html

geraak niet op mn router herinner me dat het ip adres anders was .
maar weet niet hoe
kan je niet pingen of zoiets om het adres terug te vinden
en zo op de router te raken

Ga naar Start > uitvoeren en type CMD en druk op OK
Type dan ipconfig en enter
Nu zie je een aantal ip adressen en het adres van je router is het standaardgateway adres

heb m'n ip adres maar geraak niet door beveiliging

gebruiker onbekend
paswoord ken ik nog

ingelogd als gebruiker onder administrator

* moet de router rechtstreeks met pc verbonden zijn ?*

Nou dat hoeft niet om erin te komen maar het is wel beter om via een lan kabel aangesloten te zijn aangezien als je de draadloze beveiling inschakeld, je gelijk je verbinding met je router kwijt bent. En als je dan iets verkeerd hebt gedaan kom je er niet meer in.

Welk type router is het want dan kun je google'n naar de manual, want hierin staat de standaard gebruikersnaam en wachtwoord.

type D link dapo1353

het toestel zie ik op m'n pc terug als " dlink-home" benaming
paswoord kra12

toch geraak ik er niet in

Het wachtwoord heb je, dan is vaak het volgende wat je als gebruikersnaam moet invullen:
1. <helemaal leeg laten, dus géén gebruikersnaam>
2. Admin
3. admin
4. administrator

Dit staat aangegeven in de handleiding van de router, die je altijd kunt downloaden bij de fabrikant van de router, als je de type-aanduiding van de router weet (te vinden op de doos, op een sticker onder op het apparaat etc.)
Natuurlijk zal er vaak bij de router een boekje geleverd zijn of een handleiding op cd-rom, dus ook daar kun je kijken.

En inderdaad zul je bedraad aan moeten sluiten aan de router als je nu gelijk ook de draadloze beveiliging wilt gaan regelen. Gegeven dat die draadloze beveiliging er momenteel helemaal niet is lijkt het me verstandig dat je dat nu ook maar meteen regelt, en dus heb je een bedrade verbinding nodig.

Tijs.

Op de support-site van Dlink wordt jouw apparaat een dap1535 genoemd.

De handleiding kan hier gedownload worden. (DAP-1353_A1_Manual_2.00.pdf)

De inlog-gebruikersnaam moet vlgs. die handleiding zijn: admin
Kijk of dat wachtwoord dat je hebt correct is. Kijk anders wat er gebeurt als je het wachtwoord-veld leeg laat.

Stel minstens WPA-Personal in met een encryptie-sleutel. Die gegevens (=encryptie-code) zul je daarna bij het verbinden vanaf je laptop nodig hebben.
Indien je laptop het ondersteunt, kies liefst WPA2-Personal als encryptie.

Succes,

Tijs.

Laatst bewerkt:
:D Nou dat password is nu ook niet meer zo geheim... maarja, kun je later ook veranderen als je er eenmaal inzit.

Volgens de manual zou de gebruikersnaam admin zijn, en het wachtwoord niks, maar dit is schijnbaar veranderd door die persoon.
Dus je kan proberen admin en het wachtwoord leeglaten, of admin en kra12, of als gebruikersnaam kra12 en wachtwoord leeglaten.
Of toch maar die persoon contacten, en als dat ook niet kan kun je altijd nog de resetknop achterop de router proberen en dan moet je erin komen met gebruikersnaam admin en wachtwoord niks.

waarde confraters

dank voor de support
kruip er nu even onder de wol

probeer straks even verder. desnoods herinstaleer ik alles opnieuw of neem ik contakt met
de persoon die installeerde.

hou je in inder geval op de hoogte

alvast dank

grema

gelukt !!

beste

dank aan allen; probleem opgelost door volledig opnieuw te installeren.:thumb:

Echter zonder bovenstaande hulp was me dit niet gelukt.

nogmaals " dank "

grema

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan