• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Controle Rooster

Status
Niet open voor verdere reacties.

Jorick22

Gebruiker
Lid geworden
30 jul 2013
Hallo Mensen,

voor mijn werk ben ik bezig om een bestand te maken waarin in controleer welke diensten binnen het rooster niet opgevuld zijn.
Ik heb hiervoor het een en ander gemaakt (zie bijlage).

De vraag is of het mogelijk is dat de formule die met ALS functie werkt, in een andere cel verder te laten gaan want er kunnen meer dan één missende diensten zijn.

het document is als volgt opgebouwd:
Rij 1 t/m 33 informatie uit een systeem.
Rij 36 t/m 40 kijkt hoeveel van de dienstcodes (eerste kolom) voorkomen in de kolom recht hierboven. Voor E2 is deze afwijkend, maar dit moet geen invloed hebben op de formule hieronder.
Rij 34 kijkt in de onderste vijf rijen of alles een 1 heeft met behulp van de ALS functie.
Nu moet in rij 35 in kolom I een N1 komen te staan. Hierbij wil ik graag dat hij verder gaat waar de formule in rij 35 eindigt.

Ik hoop dat het duidelijk is wat ik bedoel en ik hoor graag wat de mogelijkheden zijn.
Ik weet dat het mogelijk is door middel van een als functie en dan steeds uittypen wat hij wanneer moet doen, maar ik verwacht eerlijk gezegd dat dit gemakkelijker kan.

Bij voorbaat dank voor de moeite.
Bekijk bijlage Document Helpmij.xls

Het document wat ik toegevoegd heb is in principe een test. het komt bijna niet voor dat drie diensten missen, maar in dag geval eigenlijk zelfde vraag, een de formule begint in de eerste cel, gaat verder naar tweede en vervolgens derde cel. donderdag twee diensten, ik denk dat je bedoeld twee keer een D dienst. Klopt, moet ik de formule op aanpassen. Ga ik nog doen, maar ik weet wel hoe ik dit moet oplossen.

Met 1 matrixformule:

Onderstaande formule kopieren en plakken in cel C34. Afsluiten met CTRL+SHIFT+ENTER (matrixformule). Doortrekken naar rechts en 1 regel naar beneden.

Code:
=ALS(ISFOUT(INDEX($A$36:$A$40;KLEINSTE(ALS((--C$36:C$40=0)*RIJ($D$1:$D$5)=0;"";(--C$36:C$40=0)*RIJ($D$1:$D$5));ABS((RIJ()-33)));0));"";INDEX($A$36:$A$40;KLEINSTE(ALS((--C$36:C$40=0)*RIJ($D$1:$D$5)=0;"";(--C$36:C$40=0)*RIJ($D$1:$D$5));ABS((RIJ()-33)));0))

Bovenstaande formule werkt in principe ook als er drie, vier of vijf diensten leeg zijn. In dat geval dien je wel nog een regel 36, 37 en 38 in te voegen en overal waar in de formule nu $36 en $40 staat te vervangen door respectievelijk $39 en $43 (dit vervangen gaat als het goed is vanzelf met het invoegen van de regels)

Laatst bewerkt:
@ Ari
Goed gevonden, maar ik vermoed dat er geen rekening wordt gehouden met de diensten op donderdag die zijn blijkbaar anders.

@Jorick
Wat is het verschil van diensten op donderdag?

Op de donderdag moeten er 2 x een D dienst zijn en geen E. De dubbele D is opgenomen in de formule van regel 34 en de geen E is opgenomen in rij 37 (waarbij die kijkt of er een do is, zo ja dan wordt het automatisch een 1.

Dus komt er in feite op neer dat er elke dag 5 diensten( volgens voorbeeld) moeten zijn.
indien niet dan de ontbrekende diensten laten zien, waarbij op donderdag 2 D diensten moeten zijn.
Dus volgens uw voorbeeld zou dus op donderdag 16/10 (kolom R)de A2 dienst moeten openstaan?
en bij maar 1 D dienst moet er ook een D dienst open staan?
en wat met 28/10 (is een dinsdag) er zijn 2 D diensten maar geen B dienst.

Laatst bewerkt:
Plongske, helemaal correct. 16/10 staat een a2 nog open (de formule die in de rij van E2 staat heb ik nog niet doorgetrokken, vandaar dat de E2 bij 16/10 nog op 0 staat. en als er een D staat benoemd moet er inderdaad nog een D openstaan.
en bij 28 heb ik een fout gemaakt bij het invullen. Deze komen door de controle (indirect) eruit. Omdat ik dan kan zien dat een andere dienst mis en ik zal dan gaan kijken wat op de rest van de dag gepland staat.

Alvast bedankt voor de moeite tot nu toe en ik hoor het graag.

Hallo,

Ik heb vandaag een beetje zitten knommelen met de oorspronkelijke formule (deze ging eerst fout op de dubbele D dag) maar dit loopt nu goed.
Helaas werkt de formule die jullie aangeboden hebben niet.

bij deze de meest recente document en ik hoor het graag wanneer iets onduidelijk is.
Bekijk bijlage Document Helpmij.xls

Het zal wel aan mij liggen zeker maar ik snap het nog altijd niet goed bij de donderdag diensten.
Als er één E dienst is wordt die op 0 gezet en als er géén of meerdere E diensten zijn wordt die wel op 1 geplaatst?
het is vooral verwarrend met het aanpassen van die aantal diensten.

Ik heb op blad1 even een nieuw opzet gemaakt waarbij ik gewoon het aantal diensten heb geteld. van rij 38 tot rij 42 (allemaal dezelfde formule)
Daarna heb ik de formules van de open diensten gemaakt met de uitzonderingen voor de donderdag (naar wat ik begrepen heb) dit gaat over de rijen 34 tot 37.
Opgepast de formules in rij 34 is iets anders dan rij 35 tot 37.
Wil je dit even testen of het allemaal klopt?

Het is helaas niet gelukt met het laatste voorbeeld (houd geen rekening met donderdag) en plongske, je hebt de bijlage vergeten.

Helaas is het het niet meer nodig op het werk, dus ik laat het varen. Ik heb wel veel geleerd van alles en nogmaals bedankt voor de moeite.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan