Controle software, schoolse toepassing

Status
Niet open voor verdere reacties.

LaurensD

Gebruiker
Lid geworden
4 aug 2008
Beste gebruikers,

Ik ben een leerkracht op een school die onlangs heeft beslist om in bepaalde richtingen het laptop gebruik te promoten. Zo zullen in verschillende vakken (algemene én technische) laptops gebruikt worden door leerlingen ipv hand- en invulboeken.

Hierdoor zijn we ook genoodzaakt om examens in te richten die op de laptop doorgaan. Eén van de praktische problemen hierbij is dat we wensen dat de leerlingen enkel met het betreffende programma werken en niet met andere zaken bezig zijn.

Mijn vraag : bestaat er software op de markt waarmee je een bepaald random programma (word, excel, siemens tia portal, derive, ...) kan laten draaien, maar dat er met niets anders kan worden gewerkt dan dat specifieke programma?

Alvast heel erg bedankt

Dit kan in Window 7 Professional, Ultimate & Enterpise of Windows 8 RT, 8, & 8.1 Pro & Enterprise.
klik windows toets+R (of run-> in startmenu).. enter gpedit.msc
Ga naar User configuration -> Administrative templates -> System
Recht in de lijst ga naar 'Don't run specfic windows applications', en rechtermuis -> Edit.
klik de vinkbox 'enabled' en dan de button 'Save', hier kun je programma's opgeven die niet mogen worden gestart.

Of omgekeerd, zorgen dat enkel programma's mogen gestart worden die wij willen bij "alleen opgegeven windows toepassingen uitvoeren".

Kan hier een paswoord op geplaatst worden zodat dit niet simpel opnieuw kan aangelegd worden?

edit :

Als ik zou kiezen voor "alleen opgegeven windows toepassingen uitvoeren", dan moet er waarschijnlijk opgelet worden dat ik gpedit.msc ook bij de "opgegeven toepassing" plaats? Daar dit anders niet meer kan geopend worden. Of is er nog een andere manier om dit te doen?

Bedankt iig voor de snelle hulp!

Laatst bewerkt:
Het aanmaken en toepassingen van een groepsbeleid zou ook kunnen worden gerealiseerd in een domeinomgeving. Hier ga ik er veiligheidshalve van uit dat op de school in kwestie een Windows-domein actief is. In dit geval zouden de laptops die worden ingezet bij de examens moeten worden opgenomen in een OU (Organizational Unit) op de server, waarop vervolgens het beleid wordt toegepast.

Het voordeel hiervan is, dat het beleid slechts op een locatie (de server) moet worden geactiveerd in plaats van op elk werkstation apart. Het beleid is dan tevens centraal te beheren.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan