controle van geheugen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Audass

Gebruiker
Lid geworden
16 mrt 2014
Besturingssysteem
MacIos
Hallo

ik heb een vermoeden dat het traag werken van mijn PC weleens zou kunnen te wijten zijn aan een slechte geheugenblok. In mijn PC steken er twee in. En omdat hij moeilijk of niet opstartte werden de twee omgeruild van plaats.
Ik zocht op internet naar software om defect geheugen op te sporen. Ik vond een aantal programma's. De keuze is niet eenvoudig daarom graag advies van een expert voor een goede maar ook eenvoudige software voor dit doel.

met dank bij voorbaat

Audass

Het beste programma daarvoor is memtest86+:
http://memtest.org/

Zoek daar tussen de downloads deze op:
Download - Auto-installer for USB Key (Win 9x/2k/xp/7) *NEW!*
Die kan je het handigste gebruiken om een (oude) usb stick bootable te maken met de geheugentest. Let wel op: alle oude gegevens worden vanaf de usb-stick gewist wanneer je er memtest op zet!!!

Vervolgens opstarten met de usb-stick, dan start de memtest automatisch. Minimaal 2 passes laten doen, maar het liefst 8 uur lang laten draaien. Elke error die uit de test komt is er 1 teveel --> defect/niet goed werkend geheugen.

Beste Audass,
ben zo vriendelijk geweest om je vraag te verplaatsen van moederbord naar de geheugensectie.
De vraag komt hier beter tot zijn recht.

Het beste programma daarvoor is memtest86+:
http://memtest.org/

Zoek daar tussen de downloads deze op:
Die kan je het handigste gebruiken om een (oude) usb stick bootable te maken met de geheugentest. Let wel op: alle oude gegevens worden vanaf de usb-stick gewist wanneer je er memtest op zet!!!

Vervolgens opstarten met de usb-stick, dan start de memtest automatisch. Minimaal 2 passes laten doen, maar het liefst 8 uur lang laten draaien. Elke error die uit de test komt is er 1 teveel --> defect/niet goed werkend geheugen.

Memtest

Kipje

is het volgende ook geldig voor windows XP , aub ?

Mvg

Audass

Memtest

Kipje

als ik u goed heb begrepen moet ik de software downloaden op een geformatteerde (?) USB stick. Vervolgens de PC afsluiten en opnieuw opstarten met de stick in de poort . Start ik op in veilige modus met F8 of zal windows niet opstarten maar enkel de test ?

Sorry voor al de last , die ik veroorzaak, maar ik vind dit voor een "sukkelaar" als ik toch al een onderneming van een grotere moeilijkheidsgraad. Maar ik zal verplicht zijn die uit te voeren om uit te sluiten of er al of niet iets aan de hand is met het geheugen.

Met veel dank en vriendelijke groeten

Audass

Vrees dat de veronderstelling dat het traag zij van de PC veroorzaakt wordt door een slecht "geheugenblok" niet klopt, weet niet hoe je daarbij komt.

Denk eerder aan een vervuiling van de XP installatie.

Overigens werkt die memtest buiten het OS om dus maakt het niet uit welk besturingssysteem er is gebruikt.

Eventueel vind je veel reinigingstools hier.
http://www.bleepingcomputer.com/download/roguekiller/

Meitest

Inderdaad Lange Pier het is en blijft een veronderstelling. Maar een tijd geleden deed zich een opstartprobleem voor. Ik ging met het toestel te rade bij een PC gebruiker, die er veel meer van afweet als mezelf. Die wisselde de twee geheugenblokken om , omdat hij , zo zei hij, een analoog probleem had. Nu start mijn PC op maar is er inderdaad een geheugenblok stuk ??

Verder wil ik u graag opmerken dat zijnde verre van een expert in PC gebruik , ik schrik heb roguekiller te gebruiken. Eerst en vooral lijkt de interpretatie van de resultaten niet eenvoudig en ten tweede was er op dit forum een serieuze discussie over de problemen, die deze software zou kunnen meebrengen?

ik ga ervan uit dat het ganse artikel dat in de nieuwsbrief van dit forum werd gepubliceerd toch zo maar niet kan worden genegeerd? Ik geef toe men zou denken dat bleepingcomputer een serieuze firma is ??

mvg

Audass

Het bestand wat je download is een executable; een uitvoerbaar programma/bestand. Met deze executable wordt je usb-stick geformatteerd en wordt memtest erop gezet. Vanaf dan is je usb-stick opstartbaar en kan je er dus vanaf opstarten ;)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan