• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Controleren of een getal in een andere kolom reeds voorkomt

Status
Niet open voor verdere reacties.

VvdKamp

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
5 okt 2004
Hallo experts,

Ik probeer een formule te maken middels VERT.ZOEKEN maar het lukt voor geen meter. Mijn doel:

In blad 1 worden getallen ingevuld. In de tabel op blad twee moet vervolgens worden gekeken of het ingevoerde getal wellicht al voorkomt. Als dat het geval is, moet er iets komen te staan in de trend van"Opletten". Is het getal niet gevonden, dan is "OK" voldoende.

Alvast super bedankt voor jullie medenken.

Groet,

Vincent

Ik denk dat jouw probleem wel op te lossen is hoor, maar twijfel of dit wel kan met VERT.ZOEKEN
Eerst nog een paar vraagjes.
Waar kan de gebruiker op blad 1 getallen invoeren ? Op de volledige sheet of bijv. celA1 tot A50
De getallen die ingevoerd worden moeten die tussen een bepaalde grens liggen bijv 1 tot 100 of is die onbepaald ????

TIP : Als alles op sheet1 mag komen is de controle snel gemaakt !!!

Welkom op Helpmij

De formule vert.zoeken werkt alleen als de te zoeken getallen in de eerste kolom voorkomen.

Maar probeer eens iets duidelijker te omschrijven wat je bedoeling precies is. Het handigst zou zijn door een excel bestand met het probleem even te zippen en als bijlage toevoegen. Let wel op, mag niet meer dan 102,4kb zijn.

Bovendien houdt de formule vert.zoeken bij 1 waarde halt en kan die enkel in 1 kolom zoeken en niet in een tabel.

Geplaatst door fihod
Ik denk dat de oplossing te vinden is in de bijlage.

Denk ik ook. De tekst wat moet verschijnen kun je natuurlijk aanpassen in de formule.

Voorbeeld bestand

Hierbij het bestandje waar het om gaat. Op blad 1 staat een kolom met daarin een EANcode. Hier worden nieuwe aangemaakt.

Op blad twee staat een kopie van het artikelbestand, waarin de reeds bestaande EAN-codes ook zijn opgenomen. Bij het aanmaken van een nieuwe code op blad 1 moet dus worden gekeken of deze niet al voorkomt op blad twee.

Wellicht dat dit wat duidelijkheid schept. Met de formule die jullie hebben gemaakt is het nog niet gelukt, maar misschien doe ik iets niet goed.

Bijlagen

In welke kolom wil je 'Opletten' of 'OK' lten verschijnen?

Hier heb je de oplossing. Ik heb de formule maar gewoon achteraan in een nieuwe kolom geplaatst.

Bijlagen

Is dit niet een beetje te simpel opgevat ??
De formule werkt inderdaad voor 100% maar is het niet de bedoeling dat een nieuwe code op sheet EANcodes en die niet bestaat (=OK) automatisch moet toegevoegd worden op sheet art.bestand want anders kan je toch nog dubbele codes krijgen ????
Wie of wat onderhoud de sheet art.bestand ????
:rolleyes:

Geplaatst door Korten
Is dit niet een beetje te simpel opgevat ??
De formule werkt inderdaad voor 100% maar is het niet de bedoeling dat een nieuwe code op sheet EANcodes en die niet bestaat (=OK) automatisch moet toegevoegd worden op sheet art.bestand want anders kan je toch nog dubbele codes krijgen ????
Wie of wat onderhoud de sheet art.bestand ????
:rolleyes:

Ik snap wel wat je bedoeld.

Als in de sheet EANcodes een nieuwe artikellijst wordt aangemaakt en je deze artikels alleen vergelijkt met de art.best kunnen er nog wel dubbele codes ontstaan in de sheet EANcodes.

Ik neem aan dat alles wel wordt bijgehouden.

Vincent vroeg namelijk alleen een controle van de sheet art.best

Allemaal heel erg bedankt, werkt perfect. En met deze formule worden doublures voorkomen, dus doet het precies wat ik wilde.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan