• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Controleren of elke naam dezelfde eigenaar heeft

Status
Niet open voor verdere reacties.

LoriMe

Gebruiker
Lid geworden
28 mrt 2013
Goedemiddag,

Ik heb een hele grote lijst met allemaal projecten met bijbehorende klantnamen. In kolom A staat de naam van de vertegenwoordiger. Daarnaast heb ik een basislijst van alle klanten met de vertegenwoordiger die daarbij hoort. Ik moet nu 2 dingen controleren.

1) ik moet controleren dat alle projecten dezelfde klantnaam hebben (dus 1 klantnaam kan meerdere keren voorkomen met verschillende projecten maar het kan ook mis zijn gegaan dat een project per ongeluk op 2 klantnamen staat).
2) Als ik dus zeker weet dat 1 klopt, dan moet ik vervolgens controleren dat de klantnamen én de vertegenwoordiger gelijk van de lijst van 1 overeenkomen met de basislijst.

Uiteindelijk zou ik gewoon moeten kunnen zeggen van elke maandelijkse lijst die binnenkomt, zoek de klantnaam en vergelijk deze met de vertegenwoordiger in de basislijst. Maar doordat de klantnaam meerdere keer voorkomt doordat er meerdere projecten zijn, én er dus ook fouten gemaakt kunnen zijn dat een project 2 vertegenwoordigers of klanten op zich heeft, moet ik naar mijn idee eerst dat controleren in de maandelijkse lijst die ik ontvang. Anders kon ik gewoon vanuit mijn basislijst zoeken naar klantnaam en vergelijken met vertegenwoordiger.

Wellicht kan het dus ook in 1 controle of heeft iemand anders goede tips. Ik loop helemaal vast in index, vergelijken, match, aantal.als etc :confused:

Alvast bedankt voor het meedenken! Groet Lori

Zoals je ongetwijfeld weet, krijg je betere en snellere antwoorden als je een voorbeeld bestandje meestuurt. Er zijn weinig mensen bereid om eerst zelf de situatie na te bootsen met gegevens :).

Deze formule in L2, doortrekken naar beneden:
Code:
=ALS(VERT.ZOEKEN(H2;$B:$C;2;ONWAAR)<>I2;"Foute eigenaar";"")

en dan de formule kopiëren van L2 naar R2 een weer doortrekken naar beneden.

In R32 krijg je dan een #N/B melding, maar met gebruik van de ISNB functie is daar een nette melding "Onbekende klant" van te maken.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan