Controleren of gegevens in wisselende excel sheets voorkomen in access query

Status
Niet open voor verdere reacties.

dianag

Gebruiker
Lid geworden
21 apr 2008
Hallo, van leveranciers ontvangen wij gegevens in een excel spreadsheet die wij d.m.v. een macro voor de desbetreffende leverancier omzetten in een voor ons bruikbaar bestand en de leveranciers een bevestiging per e-mail ontvangen van het verwerken. Helaas is er geen controle of de debiteur nog wel bij ons is aangesloten. Deze gegevens staan in een access query. Hoe kan ik de debiteuren in excel laten checken met de access query zonder deze eerst in access te moeten importeren en dan weer naar excel om te zetten? De macro's staan in VBA en ik ben er nog niet zo goed in. Bedankt alvast voor jullie hulp.

De Excel spreadsheet kan je ook in Access koppelen. Daarna kan je er gewoon een query op loslaten. Je importeert je spreadsheet niet maar je koppelt hem/haar. Het resultaat van je query kan je trouwens ook weer naar Excel terugschrijven als je dat nodig vindt.

Enjoy!

Koppelen excell bestand in access

Helaas is het zo dat de excell bestanden in een e-mail zijn toegevoegd en ik het aantal handeling graag zoveel mogelijk wil beperken. De opbouw van het excell bestand verschilt per leverancier.

Jullie zetten het om in een voor jullie bruikbaar bestand. Ik denk dat dat bestand aan bepaalde eisen voldoet en niet steeds veranderd?
Het is erg lastig (om niet te zeggen onmogelijk) om iets te automatiseren als de bron steeds anders is. Dus als je het bestand dat voor jullie bruikbaar is kan koppelen in Access dan heb je het meeste werk al gedaan.
Als dat niet kan of onwenselijk is dan moet je met de hand kijken welke leveranciers nog actueel zijn.

in VBA waarden laten vergelijken

is het misschien een idee om een macro te maken met daarin de geldende debiteurennummers en deze dan eerst uit te voeren voordat het bestand wordt bewerkt? Dan hoef ik alleen dat bestand up to date te houden. Maar kunnen jullie me dan daarbij helpen?

mvgr diana

dat is een idee. Van waaruit wil je werken? Access of Excel of misschien Outlook?
Als je een voorbeeldje van die spreadsheet en access database post dan gaat het misschien een beetje sneller.

Dat voorbeeldje hoeft geen werkelijke data te bevatten.

Re: debiteurgegevens controleren

Hoi Guus, in de bijlage "test leverancier" een voorbeeld van hoe wij de excel sheet aangeleverd krijgen van een leverancier in een e-mailbericht. In test leverancier 2 staat hoe het bestand er voor ons uit hoort te zien (dit gebeurt door een macro aangemaakt in vba door een oud collega) en in test debiteuren staat een overzicht van de debiteurnummers. Het is de bedoeling om voordat de leveranciers een bevestiging van de ontvangst van hun facturen een bericht krijgen als wij een factuur niet meer kunnen boeken omdat de debiteur bijvoorbeeld niet bij ons bekend is. Nu is hierop geen enkele controle aanwezig.. Bij voorbaar heel erg hartelijk bedankt voor de moeite.

Bijlagen

Ik heb je probleem opgelost met Access natuurlijk. Versie 2003.
Je moet de tabellen opnieuw linken (rechtsklikken op de gelinkte tabel LinkTableManager) aan de spreadsheet die je gepost hebt.
Daarna is het erg eenvoudig de lijst eruit te krijgen waarom je vraagt.
Ik heb daarvoor twee queries gemaakt. Éen met goedgekeurde facturen o.b.v. de geleverde debiteurenlijst en een met afgekeurde facturen. Ik heb daarbij aangenomen dat de tweede kolom de debiteurennummers zijn(?)

Als je het in Excel op wilt lossen dan zou ik kiezen voor conditional formatting van de cellen of regels die je door middel van een vlookup op kan zoeken of deze bestaat.

Ik hoop dat je hiermee verder kan en als dat niet zo is dan hoor ik het wel.

Bijlagen

hartelijk bedankt

voor de hulp. de doelstelling is nu duidelijk maar ik krijg het nog niet voor elkaar. ik moet proberen het eenvoudig te houden en dat het inleesbaar blijft. Ik probeer het aantal keren dat ik een bestand moet opslaan zo gering mogelijk te houden en snap nog niet helemaal hoe ik een excel bestand kan koppelen in access. Ga nog even verder prutsen maar ik ben bang dat ik een denkfout maak.
groetjes

als je rechtsklikt in de database window in de tab waar de tabellen staan, dan heb je de mogelijkheid om te importeren of om te linken.
die laatste moet je kiezen.

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan