Controleren: verschil tussen documenten vergelijken en combineren?

Status
Niet open voor verdere reacties.

reneemettrie

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
1 aug 2006
Berichten
1.233
Laatst kreeg ik een vraag van iemand wat in Word 2010 (e.a.) het verschil is tussen documenten "Vergelijken" en "Combineren". Eerlijk gezegd weet ik het niet en Google maakt me ook niet veel wijzer.
Volgens mij kun je met beide opdrachten zowel vergelijken als combineren, worden zowel verschillen qua opmaak als qua inhoud weergegeven, en zie je info over beide auteurs?
Wie kan me wat wijzer maken?
 
Documenten combineren is simpel gezegd: je hebt twee documenten en je maakt er één document van. Bij vergelijken open je 2 documenten die dan regel voor regel met elkaar vergeleken worden. Meer doet dat niet. Heel nuttig vind ik de optie ook niet, omdat je al een zootje krijgt als er in het ene document meer lege regels zitten. Maar ach, proberen kun je het natuurlijk altijd, want er verandert in beginsel niks aan je documenten. In tegenstelling dus tot combineren. Maar dan nog heb je de oorspronkelijke docjes ook nog.
 
Documenten combineren is simpel gezegd: je hebt twee documenten en je maakt er één document van. Bij vergelijken open je 2 documenten die dan regel voor regel met elkaar vergeleken worden. Meer doet dat niet. Heel nuttig vind ik de optie ook niet, omdat je al een zootje krijgt als er in het ene document meer lege regels zitten. Maar ach, proberen kun je het natuurlijk altijd, want er verandert in beginsel niks aan je documenten. In tegenstelling dus tot combineren. Maar dan nog heb je de oorspronkelijke docjes ook nog.

Maar als je bij "Vergelijken" opteert voor het tonen van de brondocumenten en het revisievenster weergeeft, kunnen in het vergeleken document toch ook wijzigingen geaccepteerd/genegeerd worden en wordt na sluiten toch ook gevraagd of je het vergeleken document wil opslaan? Alleen worden in eerste instantie de beide brondocumenten niet getoond?
 
Is er een reden waarom je het complete bericht quoot? Niet meer doen :). Uiteraard kun je met vergelijken teksten 'overzetten' maar dat is wat anders als 2 documenten combineren.
 
Wat is het verschil tussen "overzetten" en "combineren"? Sorry, maar het is me nog steeds niet duidelijk :confused:
 
Bij Vergelijken markeert Word de verschillen tussen de 2 documenten. Als die er zijn, zul je er iets mee willen doen. Of niet natuurlijk. In het laatste geval sluit je beide documenten en is er niks aan de hand. In het andere geval moet je besluiten wat je doet met de voorgestelde wijzigingen. Laat je de oorspronkelijke tekst staan, of wil je de tekst uit het andere document? Op dat moment 'zet je tekst over' uit document 1 naar document 2. Het staat niet voor niks tussen haakjes, want het is ook maar een beschrijving van wat er gebeurt. Word noemt het vast anders.
 
Denk dat ik het opgeef... Wat je beschrijft is toch hetzelfde als combineren, of ontsnapt me hier een belangrijke nuance?
 
Ik denk dat je het te moeilijk maakt voor jezelf. Combineren is niets anders dan van twee (of meer? geen idee) documenten alle teksten op een hoop vegen die niet in het andere document zitten. Dus als je 2 auteurs hebt waarvan de ene de even hoofdstukken schrijft, en de ander de oneven, dan kun je er met combineren één document van maken met daarin alle hoofdstukken. Want dat doet combineren: de ontbrekende stukken samenvoegen. Vergelijken kijkt naar de verschillen in 2 documenten en vraagt dan welke van de 2 je wilt hebben. Je voegt dus niks toe, je vervangt alleen maar.
Combineren kan met meerdere auteurs, vergelijken alleen met 2 documenten.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan