• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

controleren verwerking voorwaardelijke opmaak mogelijk?

Status
Niet open voor verdere reacties.

AKingma

Gebruiker
Lid geworden
3 nov 2015
Bekijk bijlage vbvoorwaardelijkeopmaak.xlsx

Beste allen,
Is het mogelijk om te controleren wat Excel 2016, nederlandse versie, precies doet bij voorwaardelijke opmaak?
In bijgevoegd bestandje gaat het precies zoals ik wil, als de datum ingang nog niet bekend is terwijl de datum toekenning langer dan 90 dagen geleden is, moet datum ingang rood worden.
Maar, in mijn grote excelbestand waar alle echte leerlinggegevens al in staan, gaat het alleen goed als de datum toekenning in 2016 ligt en langer dan 90 dagen geleden is, terwijl ik dezelfde formule heb gebruikt als in het voorbeeld. ik kom er maar niet achter waarom het niet werkt, dus als ik zou kunnen zien op welk deel van de formule excel besluit geen opmaak toe te passen, dan gaat er hopelijk een lichtje branden.
Het lastige is dat ik eerst goed werkende voorwaardelijke opmaak had in de onderste helft van mijn bestand (bovenste helft kwam uit een oude bron). Daarna is er waarschijnlijk middels kopieren en plakken een x aantal regels van boven naar beneden tussengevoegd waar kennelijk geen voorwaardelijke opmaak in zat, waarna de voorwaardelijke opmaak een onbetrouwbaar zooitje werd. Ik wil dus nu alle opmaak eruit halen en het in één keer voor het hele bestand weer goed krijgen.
Alvast bedankt, Annelies

Annelies, haal uit de betreffende kolom de gehele voorwaardelijke opmaak,
en stel hem daarna voor deze kolom opnieuw in .

Beste Sylvester,
dat had ik al gedaan... Ik heb van mijn originele bestand een kopie gemaakt, om daarin te 'oefenen', zodra het lukt, pas ik het toe op het origineel. Maar na alle voorwaardelijke opmaak uit de kopie te halen, en daarna weer kolom voor kolom opnieuw in te stellen, krijg ik toch deze fout. Ik tast in het duister...

De beste manier om te controleren, is om de formule van de voorwaardelijke opmaak te kopiëren naar een lege kolom: als daar WAAR (of TRUE) uitkomt, dan is aan de voorwaarde voldaan en bij ONWAAR (of FALSE) niet.
In het voorbeeldbestand heb ik de formule gekopieerd naar H4 en doorgetrokken naar beneden.
Ter lering ende vermaak heb ik op regel 14 "iets" gedaan waardoor niet aan de voorwaarde is voldaan.
Als je de formule in H14 evalueert (tab "Formules" - "Formule evalueren", althans in Excel 2007), dan moet je erachter komen wat.
Dienovereenkomstig kun je je echte bestand checken: waar ONWAAR staat terwijl je WAAR verwacht.
Succes!

Ik vermoed dat er iets met je data aan de hand is, en niet met de formule van voorwaardelijke opmaak.

Bijlagen

zelfs met:

PHP:
=(TODAY()-C4>90)*(D4="")

Marcel, je bent geweldig :thumb:
Jouw lering en vermaak blijkt exact te zijn wat er aan de hand is. Nu is het nog vers twee hoe ik dat opgelost krijg, (alles voor 1 januari 2016 lijkt onverklaarbaar een spatie in datum ingang te hebben gekregen als er geen datum bekend is, maar in de meeste cellen is wel een datum bekend dus ik vrees dat ik op het oog 3000 records door moet), maar in ieder geval begrijp ik nu wat er gebeurt, en weet ik hoe ik kan controleren. Superhandig dat formule evalueren, die kende ik nog niet.
Bedankt!

P.S. zou het probleem op te lossen zijn door iets anders te gebruiken dan ISLEEG? Dus dat excel kijkt of er een datum in de cel staat, en zo niet WAAR als uitkomst geeft, ongeacht of er echt niets instaat, of een spatie?

Heb je mijn suggestie over het hoofd gezien ?

nee, maar niet begrepen...
lost dat mijn probleem op, dus aanhalingstekens pakt zowel een spatie als een lege cel als waar?

:thumb:
getest en het werkt, bedankt!
Ik ga het nu toepassen op de andere regels, kijken of het daar ook zo goed gaat :)

PHP:
=(TODAY()-C4>90)*(trim(D4)="")

of
PHP:
=(vandaag()-C4>90)*(spaties.wissen(D4)="")

SNB, jouw formule is korter. Maar ik snap niet wat PHP Code is, en snap ook de functie van het * in deze formule niet. Als ik de formule van Marcel over een half jaar teruglees, snap ik nog steeds wat er gebeurt. Het blijkt dat dat toch niet onbelangrijk is :-) Oftewel, ik geloof dat jouw oplossing boven mijn excelkennisniveau zit, gezien je handtekening zal het wel te maken hebben met VBA? daar ben ik een absolute nitwit in...

PhP code is wat op het forum gebruikt wordt om formules duidelijker te maken.
je kan de formule gewoon vanaf het = teken copieeren en in uw bestandje plaatsen
Het* is gewoon een vermenigvuldigingsteken.

Laatst bewerkt:
ok, begrijp ik dan goed dat Argument1 * Argument2 dezelfde uitwerking heeft als EN(Argument1;Argument2)?

Ja, het eerste levert 0 of 1 op en dat is equivalent met ONWAAR resp. WAAR.

Sterker nog: elk getal ongelijk 0 is equivalent met WAAR.
Dus een heel ander voorbeeld: =ALS(AANTAL(A:A)>0;"Ja";"Nee") kun je inkorten tot =ALS(AANTAL(A:A);"Ja";"Nee")

Maar als je een logische vergelijking numeriek maakt, dan levert dat altijd een 0 of een 1 op.

tenzij in VBA waar 'waar' -1 is en 'onwaar' 0.

ah aloude wiskunde, 1*1=1 en 0*1 of 1*0 is 0. Met al deze uitleg wordt het helder, toch opteer ik maar voor de iets langere variant die ik over een half jaar nog steeds begrijp... Allen bedankt!

@MB

Dat was niet mijn bedoeling: slechts als aanvulling; ik vind het van MS namelijk tamelijk inconsistent (en ook niet echt begrijpelijk)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan