• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Controleren

Status
Niet open voor verdere reacties.

jverkerk

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
12 nov 2009
Berichten
1.184
Office versie
Microsoft 365
Allereerst fijne dagen allemaal.
Ik heb dit gemaakt een voorbeeldje zonder gevoelige info.
Mijn vraag is zijn de formules in orde of kan dit korter of beter, liefst geen vba.
 

Bijlagen

  • Voorbeeld damwand.xlsx
    151,9 KB · Weergaven: 31
in G3
Code:
=ALS(AANTALARG(C3:F3)<>4;"";D3*E3*F3*VERT.ZOEKEN(B3;Damwand_maten_gewichten;[COLOR="#FF0000"]ALS(C3="D";3;2)[/COLOR];ONWAAR)/1000)
 
Laatst bewerkt:
Cow18,
Mooie formule, maar wat verteld deze formule precies om het te begrijpen.
 
Code:
=ALS(OF(C3="";D3="";E3="";F3="");"";ALS(C3="D";D3*E3*F3*VERT.ZOEKEN(B3;Damwand_maten_gewichten;3;ONWAAR)/1000;D3*E3*F3*VERT.ZOEKEN(B3;Damwand_maten_gewichten;2;ONWAAR)/1000))
=ALS(AANTALARG(C3:F3)<>4;"";D3*E3*F3*VERT.ZOEKEN(B3;Damwand_maten_gewichten;ALS(C3="D";3;2);ONWAAR)/1000)
de vraag was naar een kortere formule
- 1e argument = kijken of die 4 cellen ingevuld zijn
- 2e argument = lege cel bij minstens 1 lege cel
- 3e argument = het gewicht (in ton) = aantal * lengte * gewicht/m2 (in kg/m2) * breedte (via vert.zoeken en afhankelijk van enkel of dubbel) /1.000
Ik had, ter compensatie van die 2 bijna identieke vert.zoeken-formules, die "ALS(C3="D";...." gebruikt als argument binnen die éne formule.

IK zie JVeer ook inpikken, die 2e als, die vind ik goed.
De eerste, ik denk dat TS toch liever een lege cel dan een 0 ziet staan, tenzij je die nullen via de instellingen van je tabblad onzichtbaar maakt.

Bovendien zou ik die C3:F3 uitbreiden naar B3:F3, veronderstel dat je nog geen type ingevuld had.
Formules met "als.fout" zijn handig in F3, maar beter is de fout zelf te vermijden,
Code:
=ALS(B3="";"";VERT.ZOEKEN(B3;Damwand_maten_gewichten;6;ONWAAR))
 
Laatst bewerkt:
Nog 2x een ALS eruit:) Genoeg keuzes voor TS nu

G3:
Code:
=(AANTALARG(C3:F3)=4)*(D3*E3*F3*VERT.ZOEKEN(B3;Damwand_maten_gewichten;2+(C3="D");0)/1000)

H3:
Code:
=(AANTAL(D3:E3)=2)*(D3*E3*VERT.ZOEKEN(B3;Damwand_maten_gewichten;2+(C3="D");0))

Nullen weglaten;)
In de celeigenschappen
Code:
0;;
 
Laatst bewerkt:
en nog maar een keuze waar zelfs kolom E op blad maten overbodig is
 

Bijlagen

  • Voorbeeld damwand.xlsx
    118,3 KB · Weergaven: 50
Bedankt allemaal voor de mooie reacties en uitleg.
Ik ga alles eens uit proberen, ik vind alle oplossingen erg goed.
Maar de laatste van emields vind ik mooi kort en net wat jullie zeggen probeer de fout te vermijden.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan