• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Convert to number

Status
Niet open voor verdere reacties.

Eggie

Gebruiker
Lid geworden
25 jan 2007
Hallo,

ik heb een macro in excel waarin bepaalde variaben (1 kolom) "ge"convert to number moeten worden.
Heeft iemand een idee hoe ik dit kan doen. Misschien dat er iets is als:

Selection.Convert .......................

Heb al even zitten proberen maar voorlopig wil het dus niet erg lukken...

Alvast heel erg bedankt!

Mvg,

Eggie

Misschien gewoon het Numberformat opgeven??

b.v.

Selection.NumberFormat = "0.00"

Mvg

Piet

Piet,

bedankt voor je snelle reactie, maar dit veranderd niet dat het nummber is stored als text...

Misschien nog een ander idee, probeerde ook gewoon de actie convert to number op te nemen maar dit werd niet in het script opgenomen...

Thanks,

Eggie

Eggie,

het is een nogal wazige omschrijving van je probleem:confused:
Een voorbeeldje plaatsen zal je probleem wel wat verduidelijken!

Ron

Zal het iets duidelijker uitelggen.

We scannen diverse producten in het magazijn en hierdoor komen de artikelnummers in excel te staan.
Deze nummers laat ik nu door een lookup functie opzoeken in een andere rapportage.
De lookup functie werkt echter niet omdat de gescande numers een text format hebben.
Daardoor kunnen de gescande nummers niet gevonden worden in de andere excel rapportage.
Als ik op de cel ga staan van een gescand nummer en ik klik op convert to number is het probleem opgelost. Ik wil deze handeling echter toevoegen aan het VBA Script zodat dit niet telkens handmatig gedaan hoeft te worden.

Hoop dat het plaatje nu wat duidelijker is.

Hoor het graag als je weet hoe ik dit op kan lossen.

Mvg,

Eggie

in vba VAL(cel of string)
In excel WAARDE(string)
mvg leo

vba help:
Voorbeeld van de functie Val
Dit voorbeeld maakt gebruik van de functie Val om de getallen in een tekenreeks te geven.

Dim MyValue
MyValue = Val("2457") ' Returns 2457.
MyValue = Val(" 2 45 7") ' Returns 2457.
MyValue = Val("24 en 57") ' Returns 24.

Laatst bewerkt:
Piet,

ik heb om het te testen in cel A1 een nummer staan "stored as text"

Het vba script bestaat enkel uit de regel

Selection.NumberFormat = "0.00"

Als ik nu cel A1 selecteer en het script draai veranderd er niks aan het feit dat het nummer "stored as text" is...

Misschien doe ik iets verkeerd??

In ieder geval bedankt!

Leofact,

bedankt maar dit wordt iets te lastig voor mij.

Kun je uitleggen wat ik in het script moet toevoegen om telkens als de macro gedraaid wordt bijvoorbeeld alle waarden in kolom A geconverd worden naar een number??

ALVAST BEDANKT!

Eggie

als je het script neerzet kunnen we er mischien iets mee.
maar misschien moet je uit de vba blijven en een nieuwe kolom voor a invoegen (kolom a wordt dan b).
Zet nu de formule =Waarde(B2) in kolom a, waarbij 2 staat voor de eerste rij waar je in begint
Kopieer de cel tot onder aan toe (gelijk aan de rij van het laatste getal) en VBA zal gewoon getallen vinden in kolom a .

Laatst bewerkt:
En mocht de lay out niet mogen worden aangetast probeer dan toch vba:

Sub getalconversie()

dim int_rij as integer
dim str_getal as string

' vervang eersterij door het eerste getal door de eerste rij waar de getallen staan.
' vervang laasterij door het getal van de de laatste rij die omgezet moet worden.

for rij = eersterij to laatsterij
str_getal = cells(rij,1).value
cells(rij,1).value = val(str_getal)
next rij

end sub

verbindt deze macro b.v. aan een knop die je op het werkblad zet en je zet in een keer alles om naar getal.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan