• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Converteren *.lis naar csv of xls

Status
Niet open voor verdere reacties.

Chocka

Gebruiker
Lid geworden
6 jun 2004
HELP, wie kan mij helpen.

Vanaf 01 juli beschikken wij op ons werk over nieuwe ERP software, welke alleen maar *.lis files genereert.
Tot nu toe kan ik via allerlei vele handelingen de *.lis bestanden uiteindelijk wel in excel krijgen, maar vraag niet hoe. Het kost mij per saldo erg veel tijd. (erg beknopt gezegd: van LIS naar WORD en WORD naar EXCEL)
Via Google heb ik gezocht, maar kon niks vinden. Sorry, jawel een site had iets, maar kosten 400 USD. En het is mij geen 400 USD waard.

Dus mocht er hier een expert zijn die mij verder kan helpen dit proces te versnellen cq te verbeteren, dan zie ik uw reactie graag tegemoet.

In afwachting verblijf ik,

Met vriendelijke groet,

Chocka

Ken de software niet, maar wat ik over het algemeen doe met files die in in Excel wil inlezen maar een ander formaat hebben is ze hernoemen naar .txt en deze dan in excel importeren.

Als het formaat altijd het zelfde is zou je een macro kunnen maken die vervolgens e.a. binnen excel netjes neer zet.

Laatst bewerkt:
Geplaatst door Withaar
Ken de software niet, maar wat ik over het algemeen doe met files die in in Excel wil inlezen maar een ander formaat hebben is ze hernoemen naar .txt en deze dan in excel importeren.

Als het formaat altijd het zelfde is zou je een macro kunnen maken die vervolgens e.a. binnen excel netjes neer zet.
Bedankt voor je bericht, maar inhoudelijk is het geen antwoord op mijn vraag.

Natuurlijk kan je het naar *.txt hernoemen, maar daarbij zit je nog wel met problemen. Het *.lis bestand is opgebouwd uit alleen tekst met spaties. Zodra je deze hernoemt naar *.txt en exporteert naar excel, dan ben erg lang bezig om er een bruikbaar excelblad van te maken waar je wat mee kan. Ja, het inlezen kan zoals bij een *.csv ook op spatie, maar d a n k r i j g j e i e t s w a t n i e t t e l e z e n i s.

Daarbij is er wel een macro te schrijven, maar die moet dan zo algemeen zijn dat alle hernoemde *.lis bestanden fatsoenlijk en goed omgezet worden in excel dat er wederom mee te werken valt. En niet alle *.lis zijn hetzelfde helaas.

Op de vraag welke software het betreft, hierbij wat er allemaal in mijn beeldscherm staat vermeld:
- Ross Systems; Irenaissance; Gembase 7.0.08.2

Daarnaast heb ik mogen begrijpen dat deze ERP software draait op een Oracle database. Maar kan ik als personeel niet bij, anders had ik het probleem via de achterkant van het systeem via oracle kunnen oplossen.

Dus mocht er nog iemand zijn die mij verder kan helpen dit proces te versnellen cq te verbeteren, dan zie ik uw reactie graag tegemoet.

In afwachting verblijf ik,

Met vriendelijke groet,

Chocka

De huidige generatie ERP software bevat meestal wel verschillende opties om gegevens te exporteren of naar een bestand te printen wat wel in Excel is in te lezen.
Wellicht heb je daar ook geen toegang voor gekregen.
Mogelijk kan je systeembeheerder je die toegang wel geven of aangeven hoe je dit moet doen.

Hoi Chocka,

Is het mogelijk dat er een voorbeeldbestandje of een deel daarvan op dit forum wordt gezet (evt het word bestandje met geanonimiseerde gegevens)

Jeroen

Geplaatst door Jan van Asseldonk
De huidige generatie ERP software bevat meestal wel verschillende opties om gegevens te exporteren of naar een bestand te printen wat wel in Excel is in te lezen.
Wellicht heb je daar ook geen toegang voor gekregen.
Mogelijk kan je systeembeheerder je die toegang wel geven of aangeven hoe je dit moet doen.

Inderdaad is dat wel te verwachten bij ERP software, maar helaas in deze niet. Zowel voor mij niet als de systeembeheerder ook niet. Dus daarin is geen mogelijkheid, helaas.

Geplaatst door jzeedijk
Hoi Chocka,

Is het mogelijk dat er een voorbeeldbestandje of een deel daarvan op dit forum wordt gezet (evt het word bestandje met geanonimiseerde gegevens)

Jeroen

Helaas laat dit forum geen lis bestanden toe als bijlage. Anders zal ik je een voorbeeld kunnen mailen als je mij je mailadres doorgeeft.

Hoi Chocka,

Twee mogelijkheden,

de extensie .lis vervangen door .txt en dan posten (let op maximale grootte van document) of
naar me mailen jzeedijk at freeler punt nl

Jeroen

Hoe doe je dat omzetten dan nu, met via word en dan naar excel, dan zou je toch ook problemen moeten hebben met de spaties.
Een voorbeeld van (een deel) z'n bestand zou werkelijk helpen om te kijken wat de mogelijkheden zouden kunnen zijn.

Hoe verschillend kunnen die bestanden zijn?
Met marco's kun je heel wat bereiken hoor.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan