converteren

Status
Niet open voor verdere reacties.

rita couvreur

Gebruiker
Lid geworden
24 jan 2001
Berichten
74
Hallo,

ik heb een artikel gescand en uitgeprint, en dat ging goed, maar daarna heb ik het opgeslagen en ook naar iemand opgestuurd. Zowel de mail als het opgeslagen bestand is niet te lezen. Hoe kan ik die tekst leesbaar krijgen?

groet,
Rita
 
Hoi Rita,

Als je het document nog wel kunt openen, kun je hem met opslaan als. vervolgens als Word document opslaan. (*.doc)

Je kunt ook regelrecht in de verkenner of zo de extensie in (*.doc) veranderen.

Succes! :thumb:
 
ja....maar dat heb ik al geprobeerd (verschillende extensies zelfs) maar het blijft onleesbaar:(

groet
rita
 
Hoi Rita,

Kun je het bestand, gezipt en wel misschien als bijlage toevoegen?

Dan kan ik even wat dingen proberen.
 
oke hier is die...krijg hem niet gezipt en dan als bijlage toegevoegd..helaas...maar het is niet zo groot...

groet,
rita
 

Bijlagen

  • ~map0000.doc
    51,5 KB · Weergaven: 22
Je scansoftware ziet dat het tekst is en wil deze via een OCR (letterherkenningsprogramma) naar een RTF bestand omzetten. Kennelijk heb je geen OCR.

Scan nogmaals en laat er geen tekstbestand van maken maar een JPG bestand, vergeet niet een compressie in te stellen, anders wordt het een groot bestand.
 
Hoi Rita,

Moet het met Tiborv eens zijn, ik denk dat dit docje niet meer te redden is! :(

Heb van alles geprobeert, maar het lijkt er inderdaad op, dat bij het opslaan als rtf, er alleen maar tekst is neergezet, dit laat zich dus niet terug veranderen!

Jammer!
 
...jammer. ik had graag een oplossing gevonden...ondertussen heb ik het document gewoon overgetypt, dat ging sneller dan uitzoeken hoe ik het leesbaar kon krijgen.
Maar voor een volgende keer: wat kun je doen als je een document scant en je wilt het opslaan in word (leesbaar!) De tip die ik kreeg om het nogmaals te scannen en op je slaan in jpg nadat ik het had gecomprimeerd, heb ik niet uitgevoerd omdat: ik heb zelf geen scanner dus scan het bij een vriend en stuur het op per mail. Ook op zijn computer was het niet leesbaar meer na het scannen. (gecheckt)
Overigens weet ik niet hoe ik scan kan comprimeren...dus dat was ook een reden.
Samengevat: hoe kan ik een tekst scannen en leesbaar in wWord plaatsen?
Overigens nog bedankt voor de snelle reactie!

groet,
Rita
 
Hoi,

Ja, da's veel werk, overtypen ......
Wanneer er een tekstverwerkingsprogramma is ge-installeerd en hierna de scansoftware, herkent de laatste in de meeste gevallen het tekstverwerkingsprogramma dat 'standaard' wordt geopend, als er OCR-tekst wordt gescand. Het gescande komt dan als lees- en bewerkbare tekst in (bijv.) Word te staan.
Er zijn een aantal oorzaken mogelijk: de scansoftware die bij de scanner van je vriend werd geleverd bevat geen OCR-mogelijkheid, zodat gescande tekst niet als bewerkbare tekst 'ingelezen' kan worden door een programma als Word.
Bij de installatie of instellingen van de scansoftware is aan de OCR-optie geen tekstverwerker gekoppeld.
En misschien ligt de te schannen tekst 'op zijn kop' in de scanner ..... ?

Succes, Teun
 
Laatst bewerkt:
Hoi Rita, :D

Balen hoor...van dat overtypen!

Aan bovenstaande tip, niet al te veel toe te voegen.

De te gebruiken methode verschilt in de besturing van elk programma! (en OCR is dus idd een voorwaarde)

Zou je toch adviezeren wat sleutelwoorden in te typen in de help van het betreffende programma! (de oplossing is dan vaak zeer dichtbij)

Hoe dan ook...succes! :thumb:
 
Bedankt voor de tips in ieder geval! Ik zal kijken naar de OCR-optie voordat ik een volgende keer ga scannen.

;) groet, Rita
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan