Cookie vraagje

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nat1

Gebruiker
Lid geworden
31 mei 2011
Berichten
10
Beste,

ik ben een totaal-leek wat betreft cookies. Mijn vraag ; als je (tracking) cookies tegenkomt, slaan die dan altijd op het onderwerp waarnaar je al hebt gezocht op het internet? Of kan je ook cookies krijgen ivm een onderwerp dat je nooit hebt opgezocht. Vb ; stel dat je steeds surft naar kook sites, kunnen er dan uit het niets kookies opduiken van pakweg tuinier sites? Overlaatst stond er in mn zoekopdracht bij You tube reeds een zoekopdracht ingevuld. Eentje dat ik zelf nooit heb opgezocht, vanwar komt dit dan? Ik hoop dat ik het duidelijk heb verwoord.
Groetjes!
 
wat bedoel je? Is het dan mogelijk dat is cookies over een nooit opgezocht onderwerp kan krijgen? Kunnen sites dus 'stiekem' ongewenste cookies droppen ?
 
als je een site bezoekt heb je al een cookie

om je pc eens lekker op te schonen gebruik dan ccleaner eens een keer per week:eek:
 
Ben eigenlijk zelf ook benieuwd naar een antwoord op deze vraag.

Tardis
 
bijvraagje : kan het zijn dat deze ongewenste cookies zijn opgehaald door iemand die in m'n mischien slecht vergrendeld netwerk binnen is geweest?
Ik vraag me echt af vanwaar de cookies komen.
 
Een cookie of magic cookie is een hoeveelheid data die een server naar de browser stuurt met de bedoeling dat deze opgeslagen wordt en bij een volgend bezoek weer naar de server teruggestuurd wordt. Zo kan de server de browser opnieuw herkennen en bijhouden wat de gebruiker, c.q. de webbrowser, in het verleden heeft gedaan. Een dergelijk historie is bijvoorbeeld voor marketingdoeleinden interessant. Vanwege de privacyaspecten is het gebruik van cookies, dat zich veelal aan het oog van de internetgebruiker onttrekt, in deze situaties omstreden.

Cookies kunnen gebruikt worden voor

het onthouden van loginnaam of instellingen
het vergaren van surfinformatie (profiling)
het koppelen van een browser aan tijdelijke variabelen op de server (session cookie)


Het doel van een bepaald soort cookies, genaamd tracking cookies, is het verzamelen van informatie over websurfers.

Dit gaat als volgt:

Men bezoekt een website (laten we deze website A noemen) die reclame in de pagina heeft. Deze reclame is meestal afkomstig van de website van een advertentiebureau en deze website kan ook cookies opslaan.
Later komt men op een andere website (website B), die van ditzelfde advertentiebureau gebruik maakt om reclame weer te geven, dus kan de advertentie-website het eerder geplaatste cookie opvragen.
Hierdoor kan men dan te weten komen dat de gebruiker ook naar website A geweest is en de inhoud van de reclame daaraan aanpassen. Als het aantal sites waar dit advertentiebureau actief is groot genoeg is kunnen er gebruikersprofielen gemaakt worden.

Niet enkel websites, maar ook flash-applicaties kunnen tracking cookies achterlaten. Deze worden meestal niet verwijderd door antivirussoftware omdat het in een andere vorm wordt opgeslagen, maar men kan ze wel zelf verwijderen.

Men zou als privacy-maatregel cookies kunnen uitschakelen, maar dit zal vaak meer problemen opleveren dan het zal voorkomen (sommige sites kunnen geen normale werking aanbieden zonder cookies). Tracking cookies zijn echter minder gevaarlijk dan sommige antivirussoftware voorspiegelen. (ze kunnen bijvoorbeeld geen virus op een computer plaatsen), het grootste probleem is de inbreuk op de privacy.

Hopelijk is het nu duidelijk....:d
 
Mooie uitleg, bedankt :)
als ik het goed heb begrepen kan je dus eender welke cookie van een website opslaan, of je hem (de reclame) nu aanklikt of niet... Ooh sorry voor het vragenvuur, ik wil maar zeker zijn :)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan