Cooler Master Centurion 5 II vraagjes

Status
Niet open voor verdere reacties.

msnguy

Gebruiker
Lid geworden
29 okt 2008
Berichten
70
Ik heb recentelijk een Cooler Master Centurion 5 II kast gekocht. Leuk en aardig, maar nu blijkt dat zowel bij de Backplate als bij de insteekkaarten het probleem dat het moederbord veel te laag in de kast ligt. De schroefaansluitingen zijn zo'n 2-3 mm lager waardoor mijn PCI-e kaarten niet geheel in het moederbord passen en ook het plaatje achterin de kast er niet goed in kan. Wat kan ik het beste gebruiken zodat ik mijn moederbord hoger in de kast kan schroeven (dus kan "liften"). dus tussen de schroefverbindingen en het moederbord, zonder dat er kortsluiting ontstaat? En hoe kan ik de koelers het beste aansluiten op de voeding? Want er zitten 2 IDE voedingscomponenten aan (1 in, 1 out) maar ik ben gewend dat ik ze op het moederbord moet aansluiten. Kan ik ook gewoon 2 IDE voedings-kabels naar beide koelers leiden zonder dat ik ze doorverbindt (dus alleen een kabeltje bij de IDE-in aansluiting)?
Nog 1 vraagje: ik ben gewend mijn HDDs in te schroeven in een kast. Deze heeft het beroemde kliksysteem. Als ik hem dan in de 3,5 inch bracket doe is er niks aan de hand, maar ik krijg dat ding onmogelijk in de kast geschoven. De handleiding die erbij is geleverd maakt me ook niet echt veel wijzer. Heeft iemand een voorbeeldfilmpje van hoe je zo'n bracket in een kast monteert/schuift?
 
Als je mobo op afstandsbusjes staat die in de kast geschroefd zijn en waar je door het mobo heen ook weer schroeven in draait, het is denk ik goed mogelijk dmv vulringetjes deze busjes wat hoger te maken. Elke bouwmarkt heeft wel de goede maat vulringen. Die zijn meestal dan een halve tot 1 mm dus je moet even proberen hoeveel je er nodig hebt. schroef ze uit de kast, vulringen er om en dat weer vastschroeven. Daarna testen of de hoogte nu goed is.
Voor de duidelijkheid; ringen uiteraard tussen de originele afstandshouders en de kast, niet direct onder je mobo.
Als je meer ventilatoren hebt dan er aansluitingen op het mobo zijn kan je die met een verloopstukje op de IDE voeding aansluiten, elke fabrikant doet wel zo'n verloop bij een fan. Ze zijn ook los te krijgen.
Jouw kast ken ik niet, maar meestal schuif je de 3,5" HDD's in de drivebay, waarna je ze vastzet met een schuifje aan de zijkant. Die uitvoering verschilt, het principe eigenlijk niet.
Volgens deze site moet het eenvoudig zijn; frontje verwijderen, harddisk naar binnen schuiven en het fameuze schuifje naar voren duwen tot hij klikt en vast zit je drive.
mocht de harddisk zelf net niet in het gat passen kijk dan eens waardoor dat komt, kan een braampje zijn oid en dat kun je wegvijlen.
 
Laatst bewerkt:
Als je mobo op afstandsbusjes staat die in de kast geschroefd zijn en waar je door het mobo heen ook weer schroeven in draait, het is denk ik goed mogelijk dmv vulringetjes deze busjes wat hoger te maken. Elke bouwmarkt heeft wel de goede maat vulringen. Die zijn meestal dan een halve tot 1 mm dus je moet even proberen hoeveel je er nodig hebt. schroef ze uit de kast, vulringen er om en dat weer vastschroeven. Daarna testen of de hoogte nu goed is.
Voor de duidelijkheid; ringen uiteraard tussen de originele afstandshouders en de kast, niet direct onder je mobo.
Dank je, ik ga vanmiddag kijken voor vulringen!

Als je meer ventilatoren hebt dan er aansluitingen op het mobo zijn kan je die met een verloopstukje op de IDE voeding aansluiten, elke fabrikant doet wel zo'n verloop bij een fan. Ze zijn ook los te krijgen.
Die verloopstukjes zitten er dus standaard op en geen moederbord aansluitingen. Mijn vraag is dan ook of ik zowel een kabel erin als eruit moet doen, aangezien het verloopstukjes zijn, of dat ik gewoon enkel stroom kan voeren naar deze verloopstuk en het power-out dingetje gewoon leeg kan laten.

Jouw kast ken ik niet, maar meestal schuif je de 3,5" HDD's in de drivebay, waarna je ze vastzet met een schuifje aan de zijkant. Die uitvoering verschilt, het principe eigenlijk niet. Volgens deze site moet het eenvoudig zijn; frontje verwijderen, harddisk naar binnen schuiven en het fameuze schuifje naar voren duwen tot hij klikt en vast zit je drive.
mocht de harddisk zelf net niet in het gat passen kijk dan eens waardoor dat komt, kan een braampje zijn oid en dat kun je wegvijlen.
Het probleem is dat op het frontje soort van schroefjes zitten, maar deze niet in de schroefgaten van mijn Samsung HDD passen. Zodoende kan ik deze niet erin schuiven.
 
Over de aansluiting van je fan: een fan trekt zo weinig energie dat je die verloopjes op beide manieren kan gebruiken; heb je stekkers genoeg dan reserveer je er 1 voor de fan. Maar je kan net zo goed een stekker uit b.v. een harddisk of dvd speler trekken en deze verloopjes er tussen zetten, zo tak je a.h.w. de stroom af voor je fan(s).
Maakt dus niets uit.

Over de frontjes: Dit zijn eigenlijk alleen maar afdekplaatjes voor de cd/dvd drivebays. Je zou ze er zo uit- en weer in moeten kunnen klikken. En je verwijdert ze alleen om een dvd drive of harddisk in de bay te kunnen schuiven, aan sluiten en vastzetten doe je vanaf de achterkant. Zit de drive eenmaal dan klik je de afdekplaat er weer in. Toch?
Ik begrijp je niet helemaal als je zegt: "Het probleem is dat op het frontje soort van schroefjes zitten, maar deze niet in de schroefgaten van mijn Samsung HDD passen."
Welk frontje bedoel je nu?

Volgens dit plaatje lijkt het op zo het in mijn kast vast zit: met een stuk verend metaal/plastic dat in de kast past en aan den andere kant de harddisk vastzet. Zou aan beide zijden van de harddisk moeten passen met de pielekes in het witte ringetje op deze foto in de schroefgaten aan de zijkant van de harddisk en het geheel in de bestemde gleuf schuiven tot hij op zijn plaats klikt. Pas op het blijft niet zitten als je die zwarte dingen loslaat voordat de disk op zijn plek zit.
De pielekes houden de harddisk op zijn plek en zetten hem vast, de witte ringetjes daaromheen lijken op siliconen (?) trillingsdempers om geluid te dempen en de "vering" van de metalen harddisk-kooi houdt alles stevig op zijn plek.

Dus eerst de 2 sata stekkers achter in de harddisk, dan twee strips aan beide zijkanten met de pennetjes in de schroefgaten en in de bay schuiven tot het klikt. De gat afstand is universeel en voor elke harddisk gelijk, het past altijd!

Verwijderen door de zwarte uitstekende delen iets samen te knijpen en te trekken...
 
Laatst bewerkt:
Inmiddels draait het systeem zeer stabiel in zijn nieuwe kast, en mijn Core2Duo draait in mijn oude kast. Superbedankt voor je hulp Solaris! Jouw hulp heeft me enorm geholpen!
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan