Cooling fan probleem

Status
Niet open voor verdere reacties.

Robertusje

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
11 nov 2007
De HP laptop van mijn vrouw valt regelmatig uit en dan is er eerst een scherm met tekst dat er een probleem is geconstateerd met de cooling fan en dat de laptop moet worden afgesloten. Na een paar keer opnieuw opstarten doet hij het dan meestal weer en als de fan dan draait is de lucht die eruit komt koud.
Ik heb geen idee wat er aan de hand is en dus ook niet hoe ik dat kan oplossen.
Is daar een klare reden voor of kan dat verschillende oorzaken hebben? Ik heb het evt. stof er al uit geblazen dus dat lijkt me het probleem niet.

De enigste verklaarbare reden is een defecte ventilator.
Er zit een sensor draad bij die registreert of de ventilator wel of niet draait.
Als de ventilator stopt met draaien sluit de laptop af.
De bios regelt dit.

Beste Palomino.
Bedankt voor je reactie. Ik weet niet of het uitmaakt maar het is niet altijd maar zo nu en dan.
Maar denk je dat het dan opgelost zou zijn als ik de ventilator zou vervangen door een nieuwe?

Hoezo het gaat toch om de vraag niet waar ik die kan kopen maar wat er mogelijk mis kan zijn? En het laatste adres waar ik iets zou kopen is juist ebay.

Heb je het stof vanaf de buitenkant uit de laptop geblazen of ook echt van de fan af gehaald?
Want als er teveel stof tussen zit dan draait hij ook moeilijk, zeker als hij in het begin nog niet op 100% zou moeten werken.
Je zou eens kunnen kijken met een prog als bv speedfan of je de fansnelheid kunt vastzetten op 100% en dan kijken wat er gebeurt (al staat HP niet echt bekend om compatibiliteit met tools etc).
Of het lagertje vand e fan kan versleten zijn waardoor hij teveel weerstand krijgt en niet start (behalve op momenten dat hij net even wat meer stroom krijgt)

Ik heb met een luchtspuitje vanaf de buitenkant het stof eruit geblazen en het ziet er verder schoon uit. De laptop is 3,5 jaar oud en wordt dagelijks gebruikt, staat in elk geval dagelijks aan en in slaap.

Je hebt de stof naar binnen geblazen, aan die busjes heb je niets, openmaken en dan ontstoffen.

Wordt er ook gerookt in de buurt van dat notebook?

Bedankt Lange Pier.
Er wordt niet gerookt maar ik zal hem idd. even open maken om evt. stof te verwijderen, bedankt voor de tip.

Het lijkt opgelost na nogmaals schoonmaken, bedankt voor zover.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan