• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

copy/paste waarde adhv nieuwe rij in te voegen en tegelijk omzetten

Status
Niet open voor verdere reacties.

Glenn2290

Gebruiker
Lid geworden
30 nov 2015
Hello, is het mogelijk in excel om waarde die horizontaal staat te copiëren naar een ander sheet en in te voegen en tegelijk verticaal om te zetten?
Meer concreet:
In cellen A1 - C1 staan bepaalde waarde. Nu zou ik die willen copiëren naar een andere sheet, maar ipv die gewoon te plakken zou ik die willen invoegen, want elke week komt er nieuwe waarde bij, alleen zou deze waarde die horizontaal staat, omgezet moeten worden naar een verticale manier. Dus ik voeg eigenlijk niet één rij in maar 3... ??

Thx!
Glenn

Zoiets?

Kopie > Plakken speciaal > vinkje bij: Transponeren

Nee dat lukt niet... Bijgevoegd vind je mijn bestandje terug. Is nog niet af, maar dat geeft jullie misscien een beter idee ;-)
In sheet " Weekly data" heb je het aantal gewerkte dagen naast elkaar staan. Elke week wordt hierin nieuwe uren gezet. Bedoeling is dat ik deze data kopieer naar de sheet "Overview" (adv een macro). De oude data die in deze sheet staat, mag niet weg aangezien ik adhv deze data de gewerkte uren zal berekenen om een factuur op te maken. Dus de nieuwe data moet ingevoegd worden, alleen staat de data in sheet "Weekly data" op een horizontale manier... Ik weet dat je data gewoon kan omzetten, maar ik weet niet of je ingevoegde cellen kan omzetten...

Bijlagen

twee vraagjes:

1) hoe vaak wil je gegevens vanuit tabblad "Weekly data" opnemen in tabblad "Overiew"?
2) begrijp ik het goed dat je dan data wilt toevoegen?

Je begrijpt het heel goed ;-)
En het is de bedoeling dat er na elke prestatie, data wordt toegevoegd. Normaal is dat elke week, maar als de persoon verlof heeft, wordt er geen prestatie verricht dus ook geen data toegevoegd.
Bijkomende vraag die ik me net bedenk: In principe wordt er elke dag gewerkt van ma tem vrij, dus 5 dagen. Je kopieert de cellen en voegt die in de andere sheet toe, dus voeg je 5 rijen in... In geval er maar 4 of minder dagen gewerkt wordt, kan de macro hier dan rekening mee houden of krijg ik dan in mijn sheet "Overview" telkens een aantal blanco lijnen?

Thx!
Glenn

Glenn,

welke gegevens worden er normaal in tab "Weekly data" ingevuld?

Zou je een nieuwe bijlage kunnen plaatsen waarbij Weekly data gevuld is?

Dan wil ik wel een poging doen om m.b.v. een macro(knop) het opslaan er in te bouwen.

Hello, alvast dank voor je poging ;-)
Hierbij de file met gegevens. Ik had al een "buttom" voorzien (de blauwe met daarin "update" om de macro aan te linken)
Bedoeling is eigenlijk om telkens er een panning binnenkomt die in de data file te voorizen, op de knop te drukken en zo de update naar de sheet overview te maken.

Grtz
Glenn

Bijlagen

Glenn,

kun je hiermee verder?

Bijlagen

@Haije:thumb:

Iets andere insteek. Zet de data in een tabel en maak de overzichten dmv een draaitabel.

Bijlagen

@Haije:thumb:

Iets andere insteek. Zet de data in een tabel en maak de overzichten dmv een draaitabel.

Hoi VenA,
Jouw insteek is zeker niet minder goed, alleen als ik je tabel leegmaak en nieuwe data wil inbrengen zet hij ze helemaal onderaan? Want de data die jij er hebt ingestoken als voorbeeld kan ik niet gebruiken, dus dien ik de inhoud te wissen en via seet weekly data updaten. En in de sheet weekly data, zou blanco moeten zijn (aanpassing in de macro veronderstel ik?)

Thx!
Glenn

Dan maak je de tabel niet correct leeg. Een tabel kan je namelijk niet leegmaken door de cellen te selecteren en op de <Delete> knop te drukken. Als je een tabel leeg wil maken dan moet je de tabelrijen verwijderen.

Voor het leegmaken
Code:
Sheets("Weekly data").Cells(1).CurrentRegion.Offset(1).SpecialCells(2).ClearContents

Vena,

Als ik de tabel rijen verwijder krijg ik de foutmelding dat deze actie mogelijks veranderingen aan een pivot zal veroorzaken... kan het oplossen dmv de pivot van plaats te veranderen en de tabel naar beneden te trekken, alleen wordt de bovenste rij van mijn tabel dan ineens witte tekest en in bold? Ook mijn pivot verandert steeds... Die geeft enkel nog de periode weer, terwijl ik graag wil weten hoeveel uur en hoeveel aan te rekenen...

Thx! Glenn

Je verwijdert dan geen tabelrijen maar hele rijen. Waarom wil je rijen verwijderen? Dat de eerste rij van de tabel een beetje vreemd doet was mij ook opgevallen en er zitten nog wat meer vreemde zaken in. Ik zou het blad 'Overview' verwijderen en even opnieuw maken. De vraag over de pivot begrijp ik niet.

Tabel rijen verwijderen heb ik dan fout begrepen. Ik dacht dat ik de volledige rijen moest verwijderen, en dan verwijder of verander ik ook de pivot en krijg ik daarover een foutmelding... Ik zal het blad volledig opnieuw opmaken!

Merci alleszins voor jullie hulp!!
@ Haije, uw manier zijn we volop aan het gebruiken en werkt prima! De manier met de pivots vond ik makkelijk om rapportage van afrekeningen bij te houden ;-)

Grtz
Glenn

Glenn, fijn. Bedankt voor de terugmelding

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan