Core i7 920 licht overklokken

Status
Niet open voor verdere reacties.

Windows04

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
17 mei 2009
Berichten
4
Hey iedereen ;).

Heb net een nieuwe PC gekocht:

- Gigabyte GA-EX58-UD5
- Core i7 920 2.66 GHZ
- 3 x 2 GB Kingston DDR3-1600

Nu zou ik graag mijn core i7 willen overklokken (met de stock cooler) tot een 3,0 GHZ ( dat is het maximum dat ik nodig heb + heb nog nooit iets overklokt ;) ).

Heb er al veel over gelezen en wat ik daaruit begrijp is dat ik alleen maar de Base clock zou moeten verhogen naar een 150 en voor de rest niets zou moeten veranderen aan de bios instellingen. Is dat correct of zal ik nog een aantal instellingen (zoals core multiplier, QPI multiplier, enz...) moeten veranderen?

Alvast bedankt ;)
 
Laatst bewerkt:
Kijk eens rond op het volgende forum;
http://forums.tweaktown.com/f69/

Draai zelf de Core i7 920 ,met stock koeler op 3,30GHz. Zou wel even lezen over QDI enzovoort. Ik heb dat wat lager gezet.

Alvast bedankt voor de link ;) (maar heb je mss een topic in dat forum dat je hebt gevolgd?). Maar kan je mij mss zelf uitleggen hoe je aan de 3,30 GHZ kwam (met je specs)? Jah, ik ben nog een complete beginner op het vlak van overklokken ;).

PS: De base clock moet op 150 en niet op 200 voor 3.0 GHZ XD

PPS: heb hier een goede guide gevonden over het overklokken van de core i7 920: http://www.xbitlabs.com/articles/cpu/display/core-i7-920-overclocking_11.html.

Deze guide zegt dat ik deze dingen moet aanpassen (ze gebruiken wel een ander moederbord, maar eigenlijk zetten ze het gewoon op de laagste settings):
- Core multiplier: 20 x
- memory multiplier: 8 x
- memory frequency: 16 x
- QPI frequency: 18 x
- Core processor voltage en Uncore voltage vastzetten op 1.2 V (default).
- Daarna kan de Base clock verhoogd worden tot 175 (= 3.5 GHZ).
 
Laatst bewerkt:
Alvast bedankt voor de link ;) (maar heb je mss een topic in dat forum dat je hebt gevolgd?). Maar kan je mij mss zelf uitleggen hoe je aan de 3,30 GHZ kwam (met je specs)? Jah, ik ben nog een complete beginner op het vlak van overklokken ;).

PS: De base clock moet op 150 en niet op 200 voor 3.0 GHZ XD

PPS: heb hier een goede guide gevonden over het overklokken van de core i7 920: http://www.xbitlabs.com/articles/cpu/display/core-i7-920-overclocking_11.html.

Deze guide zegt dat ik deze dingen moet aanpassen (ze gebruiken wel een ander moederbord, maar eigenlijk zetten ze het gewoon op de laagste settings):
- Core multiplier: 20 x
- memory multiplier: 8 x
- memory frequency: 16 x
- QPI frequency: 18 x
- Core processor voltage en Uncore voltage vastzetten op 1.2 V (default).
- Daarna kan de Base clock verhoogd worden tot 175 (= 3.5 GHZ).


Maar de mp is toch gelocked op een 920, die kan je toch alleen veranderen op een 965? Daarnaast hoef je denk ook het voltage nog niet te verhogen. Probeer hem eerst stabiel te krijgen zonder je voltage te verhogen. Dan blijft alles wat koeler.
 
Maar de mp is toch gelocked op een 920, die kan je toch alleen veranderen op een 965? Daarnaast hoef je denk ook het voltage nog niet te verhogen. Probeer hem eerst stabiel te krijgen zonder je voltage te verhogen. Dan blijft alles wat koeler.

Ah jah das waar de mp staat bij de 920 vast op 20 x.
De stock core processor voltage en uncore voltage zijn 1.2V, ik bedoel de setting niet op Auto te laten staan, want als ik dan de mp verhoog, dan gaan de voltages ook automatisch omhoog.
 
Alvast bedankt voor de link ;) (maar heb je mss een topic in dat forum dat je hebt gevolgd?). Maar kan je mij mss zelf uitleggen hoe je aan de 3,30 GHZ kwam (met je specs)? Jah, ik ben nog een complete beginner op het vlak van overklokken ;).
Ik heb geen topic, maar een PDF document wat ik gevolgd heb;
http://lakesidepc.com/Core.i7.920.oc.4G.2008.12.12_ENG.pdf
(Acrobat Reader nodig om te kunnen lezen.)
Staat in de volgende topic;
http://forums.tweaktown.com/f69/gigabyte-latest-bios-28441/

Was voor mij een voordeel, omdat het moederbord gebruikt is, dat ik ook heb aangeschaft. (Gigabyte GA-X58 Extreme) Enkel gebruik ik ander geheugen. (Kingstone HyperX). De koeler die ze daar gebruiken ga ik later nog aanschaffen, zodat ik verder kan klokken.
Hier de specificaties die CPUz geeft;
attachment.php
attachment.php


Als je een beginner met overklokken bent, zou ik eerst me maar goed gaan verdiepen hoe het overklokken van de Core i7 gaat.
 
Laatst bewerkt:
Ok, heb dus een aantal berekeningen gemaakt:

De core multiplier staat op 20 en dan zet ik de Base clock op 160 (= 3.2 GHZ).
Dan moet ik de memory multiplier op 10 zetten (= 1600 en dat is dus dezelfde snelheid als mijn geheugen).
Dan moet de Uncore frequency op 20 staan (want dat is altijd memory multiplier x 2).
En dan staat de QPI frequency op 40x (= 6400 en op de site van Gigabyte staat dat 6400 de standaard is van de QPI op dit moederbord).

Dit moet dus normaal kunnen met de standaard koeler en dan moet ik ook de voltages niet verhogen.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan