Core web vitals website

Status
Niet open voor verdere reacties.

Timclemens

Gebruiker
Lid geworden
13 dec 2021
Goedemorgen allemaal,

Enkele maanden terug heb ik zelf een WordPress website gemaakt. Nu wees een vriend van mij me op de Core Web Vitals van Google.
Ik kende dit nog niet, maar niet blijkt een update van Google te zijn die betrekking heeft op de gebruiksvriendelijkheid en snelheid van de website.

Nu heb ik de snelheid van mijn website getest en deze is nou niet bepaald goed. Ik wil daarom aan de slag gaan met de punten uit Pagespeed insights om mijn website sneller te maken.

Ik vroeg mij alleen af of jullie tips hebben bij het sneller maken van een website?

Zelf kan ik namelijk prima een website maken, maar daarna houdt het eigenlijk op.

resultaat.jpg

Alvast bedankt!

Laatst bewerkt door een moderator:
Wordpress en trage snelheid, het is iets wat ik vaak zie.
De meeste oorzaken zijn onnodige plug-ins. Mijn advies: gebruik ze alleen als het echt nodig is, gebruik geen plugins voor eye-candy zoals sliders, carrousels, want die kan je ook weer in de HTML van je theme bouwen.

Of misschien een beter advies: Gebruik geen Wordpress en leer HTML/CSS en PHP en neem het programmeren in eigen hand, als je site belangrijk is.

Laatst bewerkt:
Een WordPress website hoeft niet per definitie sloom te zijn, maar door onnodige plugins toe te voegen kun je deze inderdaad wel snel flink traag maken.

Kun je aangeven welke hosting je gebruikt, welk WordPress thema je gebruikt en of je grote/zware plugins gebruikt?

Je kan met WordPress eigenlijk best eenvoudig debuggen. Vooral de 'saved queries' kan wel eens handig zijn als je enige programmeertalent hebt.
Ook staan er een aantal analyze-plugins opgesomd die handig kunnen zijn om traagheid te kunnen tackelen.

https://wordpress.org/support/article/debugging-in-wordpress/

De Core Web Vitals is een subset van de Web Vitals die allemaal bij elkaar goed moeten zijn.
Het is niet zinvol om alleen naar de laadtijd te kijken als de rest slecht is.

• Performance (core) : laadtijd tot 2,5 sec is goed, vanaf 4 sec slecht
  • Interactivity (core) : bediening mogelijk binnen 0,1 sec is goed, vanaf 0,3 sec is slecht
  • Visual Stability (core) : voor de bezoeker ongebruikelijk schuiven, bijv om tekst te lezen moet horizontaal worden geschoven is niet goed
  • Mobile friendly : spreekt voor zich, een goed mobile menu + alle content is geschikt voor touchscreen en smalle schermen (smartphone)
  • Safe browsing : in Chrome zit een Safe Browsing feature die niet actief mag worden, linkjes naar "unsafe websites" niet doen dus.
  • Https : de pagina zelf, maar ook alle resources op de pagina verplicht https.
  • No intrusive interstitials : content (vaak commerciële popups) die bovenop de eigenlijke content ligt vermijden, dit wordt niet gewaardeerd

Laatst bewerkt:
Een WordPress website hoeft niet per definitie sloom te zijn, maar door onnodige plugins toe te voegen kun je deze inderdaad wel snel flink traag maken.

Kun je aangeven welke hosting je gebruikt, welk WordPress thema je gebruikt en of je grote/zware plugins gebruikt?

Ik maak gebruik van de hosting van Vimexx en het WordPress thema dat ik gebruik is het Astra theme.

De Core Web Vitals is een subset van de Web Vitals die allemaal bij elkaar goed moeten zijn.
Het is niet zinvol om alleen naar de laadtijd te kijken als de rest slecht is.

• Performance (core) : laadtijd tot 2,5 sec is goed, vanaf 4 sec slecht
  • Interactivity (core) : bediening mogelijk binnen 0,1 sec is goed, vanaf 0,3 sec is slecht
  • Visual Stability (core) : voor de bezoeker ongebruikelijk schuiven, bijv om tekst te lezen moet horizontaal worden geschoven is niet goed
  • Mobile friendly : spreekt voor zich, een goed mobile menu + alle content is geschikt voor touchscreen en smalle schermen (smartphone)
  • Safe browsing : in Chrome zit een Safe Browsing feature die niet actief mag worden, linkjes naar "unsafe websites" niet doen dus.
  • Https : de pagina zelf, maar ook alle resources op de pagina verplicht https.
  • No intrusive interstitials : content (vaak commerciële popups) die bovenop de eigenlijke content ligt vermijden, dit wordt niet gewaardeerd

Van de Core items, mobielvriendelijkheid en HTTPS was ik inderdaad op de hoogte. Dat die andere punten ook een rol spelen wist ik nog niet. Ik zal dit dan ook zeker meenemen!

Bekijk deze test even https://www.webpagetest.org/webvitals

Als je kiest voor "Test a site performance" zet 'm bij Advanced dan op
Test location: Amsterdam
Desktop dimension: 1440x900

Laatst bewerkt:
Bekijk deze test even https://www.webpagetest.org/webvitals

Als je kiest voor "Test a site performance" zet 'm bij Advanced dan op
Test location: Amsterdam
Desktop dimension: 1440x900

Bedankt voor je reactie, ik heb de test net gedaan en zal de resultaten even delen met in dit topic:

Het ziet er niet super slecht uit, maar de LCP kan wel een stukje beter.

test1.jpg

test2.jpg

Als je gebruik maakt van WordPress met het Astra theme heb je wellicht wat aan deze handleiding: https://nolimitwebdesign.nl/wordpress-website-sneller-maken/

In deze handleiding staat uitlegt hoe je je wordpress website sneller kunt maken, zonder al te veel technische kennis nodig te hebben.

Ik heb de handleiding even doorgelezen, maar kan hosting in dit geval een grote invloed hebben? Op dit moment maak ik gebruik van Medium Pakket van Vimexx.

Als ik overstap op een duurder pakket zal de website sneller zijn?

Ik maak gebruik van het Astra theme dus dat zal goed zijn.

Afbeeldingen heb ik zelf niet gecomprimeerd. Doet WordPress dat zelf? Of moet ik dat handmatig doen?

Bedankt voor je reactie, ik heb de test net gedaan en zal de resultaten even delen met in dit topic:

Het ziet er niet super slecht uit, maar de LCP kan wel een stukje beter.

Upload werkt niet.

Graag afbeeldingen op dit forum plaatsen, niet op websites van derden.
Met slechts 2 extra klikken staat een afbeelding in de tekst. Uitleg in dit topic

Tja, het is al eerder aangegeven dat het op de forum behoorlijk buggy werkt. Met websites van derden is ook niks mis.
Ik vind imgbb.com veel makkelijker werken. Vooral omdat die ook afbeeldingen uit het clipboard-geheugen kan halen.

Laatst bewerkt:
Graag afbeeldingen op dit forum plaatsen, niet op websites van derden.
Met slechts 2 extra klikken staat een afbeelding in de tekst. Uitleg in dit topic

In eerste instantie heb ik de afbeeldingen in mijn bericht verwerkt, maar deze werken niet wanneer je op de bijlage klikt. Vandaar dat we het op deze manier hebben gedaan.

@aar. Tja, het is al eerder aangegeven dat het op de forum behoorlijk buggy werkt.
@timclemens . In eerste instantie heb ik de afbeeldingen in mijn bericht verwerkt, maar deze werken niet
Plaatjes invoegen werkt al jaren zonder problemen op deze manier.
Om meer duidelijkheid te scheppen heb ik een sticky bovenaan de topic lijst gezet.

Als de editor standaard op wysiwyg wordt gezet dan zijn er weer vele gebruikers die 'm in BBcode willen hebben :o
In het Helpmij Team is gekozen voor de BBcode editor die omgeschakeld kan worden naar wysiwyg.

btw. servers, control panel, backend en frontend van Helpmij.nl krijgen een upgrade. Servers en control panel zijn afgerond, backend en frontend van website is erg veel werk.

Ik heb vanavond bezig geweest met het optimaliseren van de afbeeldingen en dit lijkt al enig effect te hebben. Wanneer dit is gelukt zal ik hier een update geven.

Afbeeldingen heb ik zelf niet gecomprimeerd. Doet WordPress dat zelf? Of moet ik dat handmatig doen?
Nee, dat kan.moet je zelf doen; 800x600 is het beste (vind ik) Zelf heb ik de plug-in Smush geïnstalleerd, die smusht de afbeeldingen dan nog eens. Helpt echt!!

Verder inderdaad niet te veel plug-ins die niet nodig zijn. Geef eens aan welke je hebt?

Als ik overstap op een duurder pakket zal de website sneller zijn?
Nee,je betaald alleen meer voor meer ruimte, dus dat is overbodig.
Ik zit met al mijn website bij Antagonist, toch naar mijn mening de beste hosting. Ook de service is uitstekend.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan