Core2Duo E8500 of AMD X2 250?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Denniske

Gebruiker
Lid geworden
13 jun 2007
Beste

Even de situatie geschetst.

Ik heb op dit moment als 2de pc (naast m'n 6-core) een AMD X2 250 in gebruik die ik voornamelijk gebruik voor internet/office en data recoveren en dat soort ongein.
Nu krijg ik binnekort van een vriend een pc met een c2d E8500 met 6 GB ram. Die geeft soms bij een boot aan dat hij geen boot device vind. Ik heb al gekeken maar de schijf is net nieuw (bij de oude gaf hij het ook al aan), andere satakabel/poort maar hij blijf spontaan vaak die melding geven bios is ook gereset? Nieuw MOBO?

Nu de belangrijkste vraag wat is sneller die amd of die intel cpu? Even afgezien van de kloksnelheid want ik kan als ik wil die amd op 3,9 ghz overklokken stabiel (heb ik getest) Ik wil namelijk de snelste van de 2 voor allround gebruiken en de andere bij de tv en als reserve wegzetten. Die amd cpu zit op een bordje met ddr3 geheugen, die e8500 zou dan op een ddr2 bordje komen.

Bedankt alvast.

ddr3 geheugen heeft sneller toeging tot het geheugen en de intel lijkt mij net iets sneller.

De E8500 is sneller, zo'n 20%. Maar de E8500 is natuurlijk ook te overclocken, dat moet je ook meenemen.

Verder moet je je over DDR3 niet druk maken, ik heb hier ook een DDR2 X4 955 setje (Dus een AM3 CPU met DDR2 RAM) en het is bijna net zo snel als DDR3. Verschil is bijna niks.

20% is toch nog best een hoop idd.
Ik had al wel zo'n vermoeden maar wist het niet zeker.
Ik kan idd die E8500 oc'en als ik wil, maar het is een Dell OEM bord maar ik ga eerst kijken of echt het bord stuk is. (bios batterijtje checken en alle onderdelen een voor een)
Mocht het mobo kapot zijn koop ik denk een nieuw bordje rond de 50 euro ik denk dat die cpu nog wel waard is? Die kan qua snelheid nog wel redelijk lang mee toch voor huis-tuin-keuken gebruik. Heb je een idee welk bord goed is voor oc te klokken en waar je de fans redelijk kan regelen (met name cpu fan).? Asus ? MSI? Gigabyte? Asrock?

MSI vind ik qua cpu fan speed regelaar vrij irritant, ASrock heeft de beste prijs/prestatieverhouding en Asus en Gigabyte zijn ronduit toppers. Ik denk dat je voor 50 euro best een high end moederbord kan krijgen op de tweedehandsmarkt, kwestie van zoeken.

Ah oke, maar zoals ik al zei ga ik eerst kijken of het mobo wel of niet kapot is.
Maar nu weet dat de cpu een flink stukje sneller is dan de x2 250 (als je kijkt naar beide @stock snelheid)

Ik heb toch besloten om de DDR3 bak (x2 250) te voorzien van een 1 TB schijf en de 250 gb schijf in de c2d e8500 met 6 gb ram te stoppen.
Ik heb die x2 toch maar als 2de pc gepakt en die c2d voor reserve. Ook omdat ik die x2 250 kan oc'en en dat bordje van de e8500 oem is dus daar kan ik niks oc'en.
Daarnaast heb ik op alles nog garantei bij die x2 dus is zonde om die dan zo weinig te gebruiken.
Is mijn keus juist denken jullie?

Ik was op vakantie, dus vandaar een late reactie. Overclocken is altijd leuk, dus op dat punt heb je een juiste keuze gemaakt. Ik trouwens dat je in de praktijk het verschil tussen de C2D en de X2 toch niet gaat merken.

Alsnog hartelijk bedankt voor je reactie.
Achja ik heb de E8500 bak gewoon in de woonkamer.
De x2 boven als office pc, recovery,msn,internet dat soort zaken en draait prima.
Heb echter de weergave wel op klassiek staan, niet alleen voor de snelheid (wat ik overigens wel wat merk) maar ook omdat die bak puur voor gebruiksgemak en snelheid er staat en niet voor de looks.

Weergave hoeft in principe niet op klassiek, W7 draait prima op een X2.

Ikzelf had W7 draaien op een AMD Athlon 64 X2 4000+ (2.1Ghz, later overclocked naar 2.8Ghz :D) en dat draaide perfect. Het gaat op dat gebied vooral om de GPU.

ja zit in die x2 ook geen super gpu maar geen onboard gewoon een budget kaart van euro of 30/40.

Er zat eerst een HD4670 in, dat was destijds een budgetkaartje. Heb trouwens ook een onboard HD3200 gebruikt, werkte ook vlekkeloos.

Onboard werkt voor de standaard dingen zoals youtube/filmpje etc. prima soms zelfs lichte games als je een goede onboard gpu hebt.
Gisteren nog voor iemand systeempje geupgrade nu zit er een MSI AM3+ in, 4gb ram en een amd fx 4100 quadcore met onboard gpu (office/internet pc'tje die een aantal jaar voort moet kunnen).

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan