• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Correcte datumsortering in tabel, zodat draaitabel juist wordt weergegeven

• Onderwerp starter Onderwerp starter EKoe
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

EKoe

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
23 nov 2018
Hi allemaal,

Ben onderhand al uren aan het proberen en zoeken naar de juiste oplossing, voor iets waarvan ik dacht dat het heel simpel zou zijn. Iedere maand voeg ik éénmaal gegevens toe aan een grote tabel. Met verticaal zoeken, zoek ik dan de waarde van kolom A voor het 'aantal klikken', 'aantal vertoningen', etc. Ik wil dit weergeven in simpele draaitabellen:
- Filters: datum
- Waarden: klikken, vertoningen, etc

Als ik er nu een draaitabel van maak, kan ik de datum niet los selecteren en in filters plaatsen. Op welke wijze moet ik de tabel sorteren, zodat ik er een geschikte draaitabel van kan maken.

Bijlagen

als je je tabel zo maakt, dan kan je daar alle gewenste draaitabellen van maken

Bijlagen

Als ik het op die manier doe, kan ik alleen de datums horizontaal plaatsen in de tabel. Dus bij url 1 tm url7 plaats ik dan in kolom B de datum 12-6-2018. Vervolgens kopieer ik de gegevens in kolom A en plak die eronder (vanaf rij 10). Daarnaast plaats ik vervolgens in kolom B de datum 10-9-2018, enz. Het continu kopiëren en onder elkaar plakken van de gegevens in kolom A probeer ik echter te voorkomen.

Ik zou dus het liefste de data verticaal willen houden, maar het alsnog duidelijk in het filter willen plaatsen.

De waarden in kolom A blijven echter hetzelfde, maar de gegevens in de overige kolommen zijn verticaal per datum.

Een verticale tabel in jouw opzet is in feite al een draaitabel. En daar is niet eenvoudig weer een nieuwe draaitabel van te maken. Hoe ziet de grote tabel eruit? Waar haal je de data vandaan met vertikaal zoeken? Hoe moet het resultaat eruit zien?

Ik heb het volgende:
- 1 tabblad met gegevens voor 12-6-2018
- 1 tabblad met gegevens voor 10-9-2018
- 1 tabblad met gegevens voor 6-11-2018

Iedere tabblad heeft dezelfde indeling:
- kolom A staan de zoekresultaten,
- kolom B de vertoningen,
- etc.

Ik heb één extra tabblad aangemaakt waar ik de gegevens (dus alle tabbladen per datum) samenvoeg. Ik zoek daar verticaal naar de waarde in kolom A, en geef vervolgens de waarde in kolom B, dan C, dan D per tabblad weer. Uiteindelijk wil ik meerdere draaitabellen en uiteindelijk ook grafieken kunnen maken, met als voorbeelden:
- Ik wil op 10-9-2018 kunnen zien wat de vertoningen en aantal klikken waren
- Ik wil voor 12-6-2018 + 10-9-2018 + 6-11-2018 zien wat het aantal vertoningen en aantal klikken waren

Ben haast bang dat ik het toch onder elkaar zal moeten zetten.

Waarom zet je de gegevens dan niet gelijk ik 1 tabblad?

Zie bijlage. Gebruik een indeling voor je gegevens als in het één na laatste tabblad, dan maak je simpel een draaitabel zoals in het laatste.

Bijlagen

Ik heb uiteindelijk toch maar alles onder elkaar gezet, dat was de makkelijkste oplossing. Bedankt voor jullie hulp!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan