Corrupte SD kaart

Status
Niet open voor verdere reacties.

Satangel

Gebruiker
Lid geworden
26 aug 2006
Hallo,

mijn SD kaart is blijkbaar corrupt. In men camera heeft hij een Card Error ,en bij de PC kan ik er wel in, maar er staan allemaal heel rare mapjes, met niets in...

Ik heb hem al geformatteerd als FAT, dat lukt, maar ik krijg nog steeds een Card Error.
Bij FAT32 zegt hij dat het formatteren niet lukt...

Een SD kaart nooit op de PC formatteren !!!!!!
Altijd met de camera !!

Dus formatteer hem eens met de camera, maak een paar foto's en kijk of je de kaart in de camera en op de PC kan uitlezen.

Kan hem niet formatteren met de camera.
Ik krijg direct een card error, en dan blokkeert de camera.

Hallo,

mijn SD kaart is blijkbaar corrupt. In men camera heeft hij een Card Error ,en bij de PC kan ik er wel in, maar er staan allemaal heel rare mapjes, met niets in...

Ik heb hem al geformatteerd als FAT, dat lukt, maar ik krijg nog steeds een Card Error.
Bij FAT32 zegt hij dat het formatteren niet lukt...

Maar hoe kan je dan allemaal rare mapjes hebben als je de kaart hebt geformateerd op de PC ?

Logisch dat hij een card error geeft op de camera.

De enige veilige manier is om een kaart op de camera zelf te formatteren, als dit niet meer lukt, is de kaart aan vervanging toe.

Zijn er geen progjes voor me te helpen met formatteren?

En ervoor stonden er allemaal rare mapjes op, maar nu niet meer.

Deze mapjes waren door de camera gemaakt en als het lukt om met de camera te formatteren, zullen deze mapjes weer aangemaakt worden.

Maar dat lukt niet...
Andere mogelijkheden, dan de garantie aan te spreken?

Je kunt het proberen, maar volgens mij valt een opslag medium niet onder garantie.
Als het aan de camera ligt, iets wat eigenlijk ook nog een mogelijkheid is, kan dit wel onder de garantie vallen.

Je zou dus met een andere SD kaart kunnen proberen om zeker te weten of het aan de camera ligt of aan jouw SD kaart.
Informeer dus even bij de buren of familie of zij een
lege​
SD kaart hebben.
Meestal zijn de kaartjes tussen de diverse merken camera's niet uitwisselbaar in verband met die mapnamen. Dus moet je eerst formatteren en wordt dus alle data verwijderd.
Let dus even op dat je niet iemand anders z'n foto's weggooid.

Het ligt aan de SD kaart, maar die is zelden gebruikt en nog maar 2 maanden oud...

Het lijkt er op dat hij dan toch kapot is.
Het maakt niet uit hoe oud het is en hoe vaak je het gebruikt hebt, zelfs een format via de PC kan de kaart onherstelbaar beschadigen.
Misschien werkt het kaartje in een andere camera wel goed?
Sommige merken kunnen onderling ( camera / kaart ) niet goed met elkaar overweg, hetzelfde geld voor bepaalde merken cd-roms en DVD's met branders.

Hierbij kan ik je één goede raad geven, koop nooit zo'n kaartje van een goedkoop merk.
Het is een opslagmedium en het kan je hele vakantie aan kostbare foto's kosten.
Hecht daarom veel waarde aan zo'n kaart en kies alleen het beste merk.
Koop liever 4 kaartjes van 500 mB dan eentje van 2 gB, want als er een kaart kapot gaat heb je er nog 3 over die wel goed zijn. Dit is de fout die de meeste mesen tegenwoordig maken, men wil alleen maar een zo groot mogelijke kaart hebben en laten de oude kleine kaarten thuis liggen.

Als je de kaart gewoon FAT formateerd in de PC zou iedere fatsoenlijke camera daarmee overweg moeten kunnen, dus dat hoeft het probleem niet te zijn en de camera zal zelf de benodigde mappen aanmaken indien deze niet op de kaart staan, hoe denk je dat het anders gebeurd met nieuwe kaarten?
Mijn ervaring is dat het veroorzaakt wordt door een slechte cardreader (defect of beschadigde drivers), ik zou dus zeggen, probeer eens de driver voor de cardreader te verwijderen en opnieuw te installeren.

Ik weet honderd procent zeker dat de cardreader niet defect is.
Nog andere mogelijkheden om deze 2GB SD kaart weer aan het werken te krijgen zonder een nieuwe te moeten kopen of de garantie aan te spreken?

Het enige wat ik nu nog weet wat je een keer kan proberen is het volgende.
Doe de SD kaart in de cardreader.
Ga linksonder naar Start en type in bij uitvoeren: Diskmgmt.msc
Ga in het scherm wat hierna komt op het station van de SD kaart staan en daarna rechtermuisklik.
Kies nu formateren
Zorg dat bestandssysteem op FAT staat en clustergrootte op 512.

Als dit niet werkt, zal de kaart niet meer werken op de camera.

Formateer in het vervold een kaart altijd op de camera

Ik krijg deze error:

Het cluster is te klein voor het geselecteerde bestandssysteem.

Deze dan nog eens proberen maar dan op Fat32 en onder Dos.

Tik bij Start en dan uitvoeren dit in:

format h: /FS:FAT32 /A:512

Let op achter format h is h de stationsletter waar de SD kaart in zit dit kan in jouw geval dus ook een f of g zijn. Verander dit dan even.
Geef geen volumenaam op en klik op Enter.

Laatst bewerkt:
Dan heb ik al mijn mogelijke oplossingen uit de kast gehaald.

Ik zou een nieuwe kopen, want garantie zal je er niet op hebben.

K, we hebben al een bezoekje aan de MediaMarkt gepland ;)
Tnx voor alle hulp, topic mag gesloten worden.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan