• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Count Distinct - aantal unieke waarden tellen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Maglor

Gebruiker
Lid geworden
14 feb 2005
Excel 2003 - UK versie

Ik zit met het volgende probleem. In een document met drie kolommen (zie ook voorbeelddocumentje) moet ik op basis van 2 zoekwaarden (één voor de tweede en één voor de derde kolom) tellen hoeveel unieke namen er in de eerste kolom zich bevinden.

Ik heb het al geprobeerd met een SUMPRODUCT(), maar slaag er niet om het aantal verschillende waarden te tellen.

Via google ben ik op deze array-formule terecht gekomen: {=SUM(1/COUNTIF(bereik,bereik))}. Deze berekent perfect het aantal unieke waarden in een kolom, maar kan dan weer niet overweg met extra voorwaarden.

Iemand een idee?

Bijlagen

De formule voor het tellen van het aantal medewerkers voor de projecten.
Deze formule kan je in cel H6 plaatsen en vervolgens naar beneden slepen.

Nederlands
Code:
=SOMPRODUCT(($B$2:$B$10="X")*($C$2:$C$10=G6))

Engels
Code:
=SUMPRODUCT(($B$2:$B$10="X")*($C$2:$C$10=G6))

Er zijn trouwens 2 medewerkers voor project A.

Met vriendelijke groet,

Roncancio

Laatst bewerkt:
Je hebt gelijk. Er is eigenlijk wel een foutje in mijn document geslopen. Eén enkele persoon kan meerdere keren aan een project werken.

Sorry voor de verwarring.

Bijlagen

Volgens mij is de formule dan nu:

Nederlands
Code:
=SOMPRODUCT(($B$2:$B$13="X")*($C$2:$C$13=F8))

Engels
Code:
=SUMPRODUCT(($B$2:$B$13="X")*($C$2:$C$13=F8))

Met vriendelijke groet,

Roncancio

Volgens mij is de formule dan nu:

Nederlands
Code:
=SOMPRODUCT(($B$2:$B$13="X")*($C$2:$C$13=F8))

Engels
Code:
=SUMPRODUCT(($B$2:$B$13="X")*($C$2:$C$13=F8))

Met vriendelijke groet,

Roncancio

Volgens mij is dat niet wat de TS bedoelt. Volgens mij wil hij weten hoeveel verschillende werknemers van type X er aan een bepaald project hebben gewerkt.
Dit is volgens mij moeilijk met formules op te lossen. je komt er wel met een uitgebreid filter, waarbij je als criteria het type en project opgeeft, en uniek aanvinkt.

Dit heb ik verder uitgewerkt en in een macro gezet. Het was voor mij een prima oefening.
Ik wou het maken als een UDF, maar dat lukte mij niet.

Misschien dat de TS hier wat aan heeft, en heel misschien kan een ander de TS helpen aan een UDF voor dit probleem. Dan kan ik er ook nog wat van leren;)

Bijlagen

Ik wou het maken als een UDF, maar dat lukte mij niet.

Misschien dat de TS hier wat aan heeft, en heel misschien kan een ander de TS helpen aan een UDF voor dit probleem. Dan kan ik er ook nog wat van leren;)

Een UDF kan dit niet.

Het kan enkel een resultaat in een cel zetten (de cel waar de functie aangeroepen wordt), of een MsgBox tonen.

Wigi

Een UDF kan dit niet.

Het kan enkel een resultaat in een cel zetten (de cel waar de functie aangeroepen wordt), of een MsgBox tonen.

Wigi
Dusss je kan geen UDF maken die je kan toepassen in de cellen G8 t/m G11:(

Dusss je kan geen UDF maken die je kan toepassen in de cellen G8 t/m G11:(

Afzonderlijk in elke cel die functie zetten kan wel.

En dus ook het bereik selecteren, formule ingeven, en Ctrl-Enter indrukken.

Maar niet een UDF in een cel zetten die zelf uitkomsten ergens anders zet.

Wigi

Bedankt voor jullie antwoorden. Ik had al gevreesd dat dit niet oplosbaar zou zijn via gewone formules.

Ik denk dat er niets anders zal opzitten dan dit via VBA te proberen. Bedankt voor de code bandito bob, maar ik denk dat ik het toch iets anders zal aanpakken.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan