• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

count if/and

• Onderwerp starter Onderwerp starter sstt
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

sstt

Gebruiker
Lid geworden
13 mei 2015
Hey

Ik zit alweer 3u te broeden op een formule en t wil maar niet lukken.
Hoe krijg ik te zien hoeveel unieke ziektemeldingen er op een maand per personeelsnummer/per maand zijn?
Ik zou een overzicht willen krijgen waarop ik kan zien, vb:
persnr 1 heeft zich 2x ziekgemeld in januari
In de maand januari hebben x-aantal persnr zich ziekgemeld

In bijlage een opzet om het te verduidelijken

zucht... ik voel me echt hulpeloos/hopeloos.
countif, and, countifs, .. ik krijg alleen maar errors :-(

Het zal waarschijnlijk weer poepsimpel zijn, maar mij lukt t helaas niet en ik geraak gewoon niet vooruit..

Iemand een idee of een aanzet?

Alvast bedankt

Groetjes
SanBekijk bijlage data maand.xlsx

Hey

Dat had ik ook al geprobeerd, maar zonder een tussenkolom/functie te gebruiken, vrees ik niet dat het gaat lukken.
In de draaitabel toont hij alle ziektemeldingen van die maand en dat klopt dus niet, dus ik denk dat ik iets mis of misschien wel verkeerd doe.

Leek me raadzamer om een nieuwe sheet te maken, waarop er dan een tabel wordt gemaakt waarbij er geïnventariseerd wordt hoeveel keren een persoon in een bepaalde maand zich heeft ziekgemeld en daarna een draaitabel te maken om het overzicht te krijgen van de ziektemeldingen op maandbasis/ziektemeldingen op persnr, of zie ik dat verkeerd?

Groetjes
San

Het zou misschien een beter maandoverzicht geven als je bv de datum ziek en beter anders in je formulier zet. Bv, personeelslid nr 12004327 wordt ziek op 23-6, en vervolgens zet je deze elke dag weer ziek in die maand.
Gr Wino

Hey bedankt zeg!

klopt nils28, die file had ik niet gezien
wino 2, het spijtige is dat elke dag geregistreerd staat als begin ziekte en einde ziekte ook hetzelfde is en ik niet weet hoe ik dat kan omzetten naar begin ziekte en einde ziekte (zoals het eigenlijk zou moeten, dit is omdat afhankelijk van welke week ziekte, er een andere omschrijving is/uitbetaling)
plongske, hoe heb je dit gedaan? er is geen bronbestand en kan de namen ook precies niet meer toevoegen..

Groetjes
San

Zoals in mijn vorig bericht http://www.helpmij.nl/forum/showthread.php/859139-excel-en-of-datedif-enz?p=5518073#post5518073
met een draaitabel.
Het nadeel van een draaitabel is inderdaad dat deze niet automatisch aanpast wordt.

Ik heb ook even de formule in de hulpkolom even iets aangepast, gezien er ook ziektedagen op zaterdag en zondag instaan.
Van de gegevens op het blad overzicht heb ik een tabel gemaakt waardoor de formule in de hulpkolom automatisch meelopen.

Om de draaitabel automatisch te vernieuwen, heb ik dit even hier opgezocht,http://www.gratiscursus.be/Excel_Tips/Excel_Tip_097.html
En toegepast op dit bestand( helaas heb ik een reeks gegevens moeten verwijderen) om het bestand klein genoeg te krijgen om hier te kunnen uploaden.
De draaitabel staat nu wel op een apart blad.

Bijlagen

@Plonske, even los van de oplossing. Zal waarschijnlijk wel ok zijn:d

Als je rechtsklikt in een draaitabel en dan via opties gegevens kan je het vinkje weghalen bij 'brongegevens bij bestand opslaan' uitzetten. Het bestand wordt dan aanzienlijk kleiner.;)

@ VenA
Ben even in een leer periode. Zelf nog weinig met draaitabellen gewerkt.
En even mijn eerste macro gemaakt.
Bedankt voor de tip? zal het direct even testen.

@VenA
wordt dan aanzienlijk kleiner
60K op een bestand van 350K
Wat ik niet begrijp is dat een Xlsm bestand maar 100K mag zijn om up te loaden terwijl een Xlsx wel meer mag zijn.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan