Count probleem in query

Status
Niet open voor verdere reacties.

ddaemen

Gebruiker
Lid geworden
30 jun 2007
Hallo allemaal,

Ik heb volgende velden & data:

C1 V1 Code
40 008 ATM3
40 009 ATM4
40 010 ATM5
40 010 ATM6
40 017 ATM
40 021 CVT
40 023 023
40 023 ATM6
40 028 ATM7

Je ziet dat 40, 010 & 40, 023 2 keer voorkomen, maar omdat de code verschillend is, geeft access toch maar count = 1 aan, hoe kan ik deze fatsoenlijk counten? het code veld heb ik wel nodig.

Hoe gebruik je de Count dan nu?

excuseer, ja dat was ik vergeten, in een query de eerste 3 velden group by opgenomen en een 4e veld aangemaakt met volgende SQL:

Count(C1 & ":" & V1)

maar wat ik ook tussen die haakjes zet, het maakt niet uit ik heb al C1 en V1 ook los geprobeerd, maar resultaat blijft hetzelfde

Dat laatste veld zal inderdaad nooit gaan werken, omdat je dan een Count doet op één record... En dat blijft uiteraard, wat je ook doet, altijd 1 opleveren.
Je hebt een Group By nodig op C1 en V1, en een Countfunctie op één van de andere velden, maakt niet uit welke. Maar geen extra veld maken, want dat hoeft niet.

Ik heb 3 bijlagen toegevoegd:

count_old is zoals ik het eerst had

en count_new is zoals ik het nu heb

en count_res is het resultaat bij beide query's

je ziet in het resultaat dat b.v. 40 in combinatie met 010 2x voor komt, en dat resultaat wil ik. Ik wil wel dat ik ook de codes (data) zie.

trouwens, of ik nu count op code, c1 of v1, het resultaat is altijd 1

Bijlagen

• count_new.PNG
    count_new.PNG
    13 KB · Weergaven: 40
  • count_old.PNG
    count_old.PNG
    10 KB · Weergaven: 38
  • count_res.png
    count_res.png
    11 KB · Weergaven: 37
Lezen is niet moeilijk, goed lezen blijkt een kunst...
Group By nodig op C1 en V1, en een Countfunctie op één van de andere velden

Jij hebt, gezien plaatje 1, een Group by op alle velden, en een count op het veld Code. De Group By op Code moet er uit.

.....Ik wil wel dat ik ook de codes (data) zie.....

Dus: Ik wil van ieder Code wel de code zelf blijven zien, dus niet alleen de count maar ook de code zelf, als ik de group by op code weg haal werkt het, maar dan zie ik de codes niet meer. (uiteraard het woordje group by zelf weghalen, werkt niet dan krijg je een SQL error inderdaad)

De enige optie die ik dan kan bedenken, is dat je eerst een query maakt die de codes telt, dus zonder de Code op Group by, en dat je dan een nieuwe query maakt waarbij je dezelfde tabel gebruikt, en daar de Count query aan koppelt. Dan kun je het veld met de Telling toevoegen aan de selectie query die je dan maakt, en dan zie je de telling dus wel.
Of misschien een kruistabel?

Uiteraard kan ik, als ik maar wil, meer opties verzinnen....
Deze bijvoorbeeld:

Code:
SELECT Blad1.C1, Blad1.V1, First(Blad1.Code) AS Code, Count(Blad1.Code) AS Aantal
FROM Blad1
GROUP BY Blad1.C1, Blad1.V1;

ja, dat eerste is een prima oplossing, bedankt!

(bij de 2e aangeboden oplossing krijg ik alleen de eerste code te zien, maar ik wil ze wel allemaal blijven zien natuurlijk)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan