Count Query

Status
Niet open voor verdere reacties.

bgerco

Gebruiker
Lid geworden
10 okt 2007
Berichten
64
Hallo,

Ik hoop dat iemand mij kan helpen met een access query. Voor vrijwillgerswerk maak ik een database met leden en taken. Deze moeten in een soort query gecontroleerd kunnen worden. Hiervoor heb ik de volgende query opgesteld;

SELECT Taken2.Taak, Count(tbl_medewerkers.Taak) AS AantalVanTaak, Taken2.Required
FROM tbl_medewerkers AS tbl_medewerkers_1, Taken2 INNER JOIN tbl_medewerkers ON Taken2.Id = tbl_medewerkers.Taak.Value
GROUP BY Taken2.Taak, Taken2.Required
ORDER BY Taken2.Taak DESC;

Ik heb hierover 3 vragen:

1. De query telt het aantal mensen dat er per taak is ingezet. Echter laat hij mij alleen maar de taken zien in de query waarbij de uitkomst >0 is. Dit is niet wenselijk. Ik moet ook de taken zien die nog niet ingedeeld zijn. Is er een eenvoudige manier om dit in te richten?

2. Ik zie nu het aantal mensen dat op een taak is ingezet, maar is het met Access ook mogelijk inzichtelijk te maken wie er zich op deze taak hebben ingeschreven? door een drop down/uitklapfunctie of iets dergelijks?

3. in de derde rij heb ik nog een getal staan wat het aantal noodzakelijke mensen is voor die betreffende taak. Is het ook net als in Excel mogelijk om hier een vergelijk te doen of het groter of kleiner is dan de daarwerkelijke count? en dan een melding/kleur te geven?

Ik ben een beginner met Access vandaar al deze vragen, maar ik hoop dat iemand mij hiermee kan helpen.
Punt 1 is overigens het belangrijkste van allemaal.

Als meer informatie nodig is, dan hoor ik het graag.

Alvast bedankt.

Gr. Gerco
 
Vraag 1: gebruik een Outer join i.p.v. een Inner join. Gebruik daarbij de juiste optie. Je ziet gauw genoeg of je 2 of 3 moet hebben.
Vraag 2: die snap ik niet. Mag je dus nog eens uitleggen.
Vraag 3: dat kan in een formulier.
 
Hoi michel,

Kun je uitleggen hoe ik dat vertaal naar de code? het aanpassen van Inner naar Outer geeft een foutmelding. De functie is onbekend voor mij.
Kun je dit nog toelichten?

Bedankt voor je opmerking op punt 3, daar ben ik uitgekomen!

T.a.v. punt 2, wat ik bedoel is dat ik een lijst met taken zie met een count van het aantal medewerkers dat hierop ingeschreven staat.
Is het mogelijk om dat aantal uit te klappen en dan te zien wie er specifiek vallen onder dat aantal. (dus welke namen)
Dus zichtbaar maken wie op welke taak staan ingeschreven in hetzelfde overzicht. Is dit beter begrijpbaar?

Bedankt voor je hulp!

Gr. Gerco van den Brink
 
Ad 1:
Ik neem aan dat je de query hebt gemaakt via het Query ontwerpscherm. In dat scherm kun je dubbelklikken op de relatielijn tussen de twee tabellen. Daar staat nu optie 1 actief. Je moet ofwel optie 2 hebben (LEFT JOIN) ofwel optie 3 (RIGHT JOIN). Welke kan ik zo niet zeggen. De ene werkt exact hetzelfde als optie 1 qua resultaat, de andere geeft het door jouw gewenste. Proberen dus! 2 en 3 heten dus Outer Joins, vandaar mijn algemene omschrijving.
Ik neem aan dat je het plusje bedoelt dat je ook in tabellen ziet? Volgens mij zou dat ook in queries moeten werken als je de relaties hebt gelegd.
Overigens heb ik daar in ruim 20 jaar werken met Access zegge en schrijve 3 keer op geklikt, en dan alleen nog i.v.m. vragen van anderen ;) Van mij mag dat uitklappen er uit worden gehaald, want een redelijk zinloze toepassing. Daar heb je immers formulieren voor...
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan