• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

COUNTIF of SUMPRODUCT om cellen te tellen die voldoen aan meedere voorwaarden

Status
Niet open voor verdere reacties.

AnnetteGerrits

Gebruiker
Lid geworden
4 nov 2015
Hoi Allemaal!

Ik heb een probleempje met excel. Om een reporting te maken moet ik het aantal rapporten tellen dat gestart is in een maand (dus na de 1e van die maand en voor de 1e van de volgende maar (ex. 1-1-16 < datum; datum is < 1-2-16). Hiervoor gebruik ik de SUMPRODUCT formule. Daarnaast wil tellen welke van de rapporten in die maand gestart zijn op tijd gesloten zijn (dus een sluitingsdatum VOOR de verval datum OF als er geen sluitings datum is de verval datum > vandaag) en dan wil ik nog een formule hebben om te tellen welke rapporten er niet op tijd gesloten zijn (sluitingsdatum NA de vervala datum OF als er geen sluitings datum is de verval datum < vandaag) Daarnaast kunnen we ook nog rapporten annuleeren die krijgen dat status cancelled en bij sluitingsdatum komt dan n/a, de n/a's moeten in geen van bovenstaande formules mee geteld worden.

Ik heb dit geprobeerd met SUMPRODUCT met deze formule:=SUMPRODUCT((Start datum >=1-1-2015)*(1-2-2015> start datum)*(Sluitings datum< verval datum)*(AND(Sluitings datum="";Verval datum > vandaag)*NOT(Sluitingsdatum="n/a"))
Maar die levert niet de goede getallen op. Nu weet ik niet of het handiger is om de COUNTIF of COUNTIFS formule te gebruiken en hoe die dan in te vullen of dat we toch gewoon SUMPRODUCT gebruikt moet worden maar dat ik de formule verkeerd opstel!

Alle hulp is welkom!
Ik gebruik Microsoft Office standard 2013 in het Engels.

In het voorbeeld bestandje staan de kolommen zoals ze in mijn echte lijsten ook staan
Alvast heel hartelijk bedankt voor alle hulp!

Met vriendelijk groet,
Annette Gerrits

Bijlagen

speel hier eens mee:

Code:
=COUNTIFS(C5:C34;">"&DATE(2016;1;21);D5:D34;"<"&DATE(2016;3;21))

Zet in kolom F een 1,2,3 of 4 naargelang er voldaan is aan de voorwaarde en doe daarmee de telling.

En voldoet de oplossing?
Alvast bedankt voor de respons.

Hoi allemaal,

Allereerst bedankt voor de snelle oplossingen. Ik heb vrijdag nog geen tijd gehad om te testen of dit de oplossing is. Ik zal de formule vanmiddag uitproberen en dan een respons geven!
Helaas zal het 1,2,3,4 in een hulp colomn aanbrengen voor mij niet handig zijn omdat het om lijsten gaat die meer dan 300 entries per maand en om dan alles met de hand te gaan nakijken en de hulp colomn aanvullen enorm veel werk is!

Alvast bedankt en jullie horen vanmiddag meer van mij!

Groetjes Annette Gerrits

Hoi allemaal,

Helaas heb ik na wat spelen met de formule hem toch nog niet werkend zoals ik hem zou willen. Als ik de formule goed lees staat hij nu zo opgesteld dat hij moet tellen hoeveel rapporten er gestart zijn voor 21-1-2016 en daarna hoeveel van de gestarte vervallen zijn voor 21-3-2016. Alleen dat is niet wat ik wilde weten. Nu telt ie namelijk dat alles op een bepaald moment komt te vervallen. Dat was niet de bedoeling. Want als we het rapport sluiten voor de verval datum dan telt hij niet mee met de vervallen. (zeer waarschijnlijk is vervaldatum niet de goede term, maar ik kwam niet op een betere vertaling voor "due date")

Op dit moment heb ik met behulp van SUMPRODUCT de formule zo geschreven dat hij werkt zolang er maar een eind datum ingevuld is:
=SUMPRODUCT(($C$5:$C$34>=J$14)*(K$14>$C$5:$C$34)*($E$5:$E$34<=$D$5:$D$34)*NOT($E$5:$E$34="n/a")) voor de niet overdues
=SUMPRODUCT(($C$5:$C$34>=J$14)*(K$14>$C$5:$C$34)*($E$5:$E$34>$D$5:$D$34)*NOT($E$5:$E$34="n/a")) voor de wel overdues

Alleen in deze formule telt hij alles wat geen sluitingsdatum heeft ook als niet overdue wat dus niet waar is.

Nu probeer ik dus een formule te maken waarbij hij een cel telt als hij EN geopend is na een bepaalde datum EN geopend is voor een bepaalde datum EN OF sluitings datum is hoger als verval datum OF de sluitingsdatum is leeg EN de vervaldatum is hoger dan vandaag NIET de dingen die sluitingsdatum n/a hebben.
Maar ik weet niet of SUMPRODUCT nog werkt als ik er een OR formule tussenin zet.

Als jullie me hier bij zouden helpen alvast heeeeeeel erg bedankt!

Groetjes Annette

Hey Allemaal,

ter informatie, met behulp van een collega is het probleem opgelost! We hebben 2 SUMPRODUCT formules aan elkaar gebruikt!

Bedankt voor de hulp.

Groetjes Annette

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan