cout

Status
Niet open voor verdere reacties.

pinda kaas

Gebruiker
Lid geworden
23 okt 2010
hoi,

ik heb nu:
[CPP]class GameObj {
protected:
int xpos, ypos; // of gewoon Positie positie
public:
GameObj(const int x, const int y) : xpos(x), ypos(y) {}
virtual ~GameObj() {}
void SetX(const int x) { xpos = x; }
void SetY(const int y) { ypos = y; }
int GetX() const { return xpos; }
int GetY() const { return ypos; }
virtual void Print() const = 0;
// ...
};

class Monster : public GameObj {
public:
Monster(const int x, const int y) : GameObj(x, y) {}
virtual void Print() const {
std::cout << "Monster@" << xpos << "," << ypos << '\n';
}
};

class Speler : public GameObj {
public:
Speler(const int x, const int y) : GameObj(x, y) {}
std::cout << "Speler@" << xpos << "," << ypos << '\n';
}
};

// Speler s(10,20);
// Monster m(40,50);
// s.Print();
// m.Print();[/CPP]

maar me compiler geeft errors bij cout en zo weet iemand een oplossing

Welke foutmeldingen krijg je?

Hij probeert die code als ik het goed heb gewoon zo te compilen, dus dat gaat uiteraard nooit werken :D

[cpp]
#include <iostream>

class GameObj {
protected:
int xpos, ypos; // of gewoon Positie positie
public:
GameObj(const int x, const int y) : xpos(x), ypos(y) {}
virtual ~GameObj() {}
void SetX(const int x) { xpos = x; }
void SetY(const int y) { ypos = y; }
int GetX() const { return xpos; }
int GetY() const { return ypos; }
virtual void Print() const = 0;
// ...
};

class Monster : public GameObj {
public:
Monster(const int x, const int y) : GameObj(x, y) {}
std::cout << "Monster@" << xpos << "," << ypos << '\n';
}
};

class Speler : public GameObj {
public:
Speler(const int x, const int y) : GameObj(x, y) {}
std::cout << "Speler@" << xpos << "," << ypos << '\n';
}
};

int main() {
Speler s(10,20);
Monster m(40,50);
s.Print();
m.Print();
return 0;
}
[/cpp]

Probeer het zo eens :p

En om gewoon even te zeuren :P:
[cpp]std::cout << "Monster@" << xpos << "," << ypos << '\n';[/cpp]
naar
[cpp]std::cout << "Monster@" << xpos << "," << ypos << std::endl;[/cpp]

Die std::endl is speciaal hiervoor gemaakt, het zou balen voor 'm zijn als hij nooit gebruikt werd ^^.

En om gewoon even te zeuren :P:
[...]
Die std::endl is speciaal hiervoor gemaakt, het zou balen voor 'm zijn als hij nooit gebruikt werd ^^.

En om even te zeuren: '\n' en std::endl doen niet helemaal hetzelfde (wist je waarschijnlijk al, maar de TS niet. std::endl doet ook nog flush) :p

maar wat was de fout?

Wellicht dat je weinig tot geen moeite doet/hebt gedaan om de taal te leren? E�n van de eerste dingen die je zult tegenkomen is dat elk C++ programma een main functie heeft. Ik raad je dan ook echt aan om eerst eens een goed (e-)boek te lezen voordat je begint met programmeren, want veel beginners lijken door hun enthousiasme te vergeten dat je om software te kunnen schrijven toch echt eerst de taal zult moeten spreken.

Neem een goed boek en maak alle opdrachten die aan het einde staan eens. Als je op die manier een goed boek hebt doorgenomen dan heb je de basis al aardig onder de knie.

(deze post is totaal niet ***lig bedoeld; ik probeer je alleen duidelijk te maken dat je toch echt eerst de taal moet spreken voordat je software kunt schrijven)

Ik heb een boek maar als ik dat uitprobeer dan kommen er errors en zo (progammeeren voor dummies) maar ik weet wel wat cout moet doen alleen geeft de compiler een error en ik weet niet wat dat is daarom gebruik ik een forum om vragen te stellen en trouwens ik kan progameren in basic maar ik wil een andere taal leren en in het boek dat ik heb staat gewoon fouten heele raren ik weet niet hoe (denk om dat het vertaalt is) maar aangezien je toch niet het antwoord weet hoef je toch niet te posten

ps. dit is niet beledigend bedoelt

Ik heb een boek maar als ik dat uitprobeer dan kommen er errors en zo (progammeeren voor dummies)

Ik had het toch ook over een goed boek. (Accelerated C++ schijnt goed te zijn)

maar ik weet wel wat cout moet doen alleen geeft de compiler een error en ik weet niet wat dat is
daarom gebruik ik een forum om vragen te stellen

Dat je het forum gebruikt om je vragen te posten dat is helemaal niet erg, daar is het forum voor. Maar het komt bij mij gewoon over of je nauwelijks moeite hebt gedaan om de taal te leren.

en trouwens ik kan progameren in basic maar ik wil
een andere taal leren en in het boek dat ik heb staat gewoon fouten heele raren ik weet niet hoe (denk om dat het vertaalt is)

De taal C++ blijft gewoon hetzelfde hoor. Ik zou gewoon eens een ander boek nemen. (lijkt me ook vrij logisch :P)

maar aangezien je toch niet het antwoord weet hoef je toch niet te posten

haha, dit stukje omgekeerde psychologie toverde echte een glimlach op mijn gezicht. En het antwoord heb ik in mijn vorige post nogmaals benoemd, dus ik zou zeggen lees die nog eens goed ;)

ps. dit is niet beledigend bedoelt

Ik hoop dat jouw post niet al te serieus bedoeld was, dat wekt namelijk een niet al te snuggere indruk. Alle code die je nu hebt is namelijk in feite door mij geschreven :o

Misschien nu een overbodige reactie, maar
de fout van cout kwam omdat je
#include <iostream>
was vergeten.
#include <iostream> is nodig om std::cout te gebruiken.
Dit kan je ook zien in de code van CoD_NL in post #3.

Klopt. Ondanks dat ik die bij de code wel erbij heb gezet heb ik het in mijn post niet extra benoemd, dus je post is zeker niet overbodig. De tweede fout was het vergeten van de main functie.

cod ik wou het testen van wat jij zij schreef en ik doe moeiten om te leren aan gezien ik pas 12 ben is het niet echt heel makkelijk

en c++ lijkt me te lastig ik stap weer over op basic (mischien) ga ik later wel weer beginnen als ik wat ouder ben

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan